عصر بازار

توافق جمعی بانکی‌ها برای کاهش نرخ سود به ۱۵ یا ۱۶درصد

عصر اعتبار- خبرهای رسیده از نظام بانکی بیانگر آن است که با توافق بانکی ها نرخ سود سپرده های یکساله از هفته آینده ۱۵ یا ۱۶ درصد خواهد شد.

توافق جمعی بانکی‌ها برای کاهش نرخ سود به ۱۵ یا ۱۶درصد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، اطلاعات دریافتی از بانک های دولتی و خصوصی در زمینه تصمیم های جدید سودی بانک ها حکایت از آن دارد که بانکداران خصوصی به این تصمیم رسیده اند که در کاهش نرخ سود پیش قدم شوند.

    برهمین اساس هم البته بانک پاسارگاد نرخ سود سپرده های خود را از روز گذشته کاهش داد و اولین بانک خصوصی بود که قبل از اجرای توافق یا تفاهم بانکی ها نرخ سود را کم کرد. این بانک خصوصی نرخ سود سالانه را 16 درصد، 9 ماهه 15، 6 ماهه 14، 3 ماهه 12 و کوتاه مدت را 10 درصد تعیین کرده است.

    همچنین شنیده های خبرنگار ما حکایت از آن دارد که امروز و فردا هم تعداد دیگری از بانک های خصوصی نسبت به کاهش نرخ سود اقدام خواهند کرد؛ بنظر می رسد بانک پارسیان دومین بانکی باشد که نسبت به کاهش نرخ سود سپرده هایش اقدام خواهد کرد.

    ولی آنطور که یک مقام مطلع نظام بانکی به خبرنگار تسنیم گفته ظاهراً توافق بانک ها (خصوصی ها) برای کاهش نرخ سود صورت گرفته و بناست ابتدا بانک های بزرگ در این زمینه اقدام کنند و دیگر بانکها نیز طی روزهای آتی به جرگه شان اضافه شوند.

    این مقام مطلع می گوید: بانک ها به توافق رسیده اند که نرخ سود را کاهش دهند و این تصمیم خود را به احتمال قوی از هفته آینده اجرا خواهد کرد.

    بانکداران ظاهراً بر نرخ 16 درصدی توافق کرده اند ولی بازهم احتمال دارد که کف سود بانکی ها 15 درصد هم شود. گفتنی است، پیش از این عبدالناصر همتی مدیرعامل وقت بانک ملی از کاهش نرخ سود بانکی به 15 درصد خبر داده بود.

    کاهش نرخ سود بانکی همزمان با کاهش نرخ تورم، سیاستی است که مورد تأکید دولتمردان به ویژه رئیس جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی است. علی طیب نیا هفته گذشته یکبار دیگر بر کاهش نرخ سود تأکید کرده بود.

    البته اواخر بهمن ماه سال قبل بود که حضور حجت الاسلام حسن روحانی در بانک مرکزی تصمیم جدیدی برای نرخ سود بانکی را رقم زد؛‌ روحانی در جمع بانکی ها یک بار دیگر به کاهش نرخ سود بانکی به عنوان یکی از ضروریت های اقتصادی همزمان با کاهش تورم اشاره کرد.

    روحانی در بانک مرکزی بازهم ضرورت کاهش سود بانکی را مورد تأکید قرار داد و گفت: وقتی دولتی تورم را مهار و تک رقمی می‌کند، سود بانکی بالا نادرست است و به اقتصاد لطمه می‌زند.

    البته رئیس جمهور تأکید دارد که نباید نرخ سود دستوری تغییر کند و به همین خاطر به سیف و بانکی ها گفت: اقتصاد با دستور درست نمی‌شود و باید با ابزار اقتصادی، سود بانکی، تسهیلات و سپرده‌ها را کاهش داد.

    هرچند در آن مقطع دستور رئیس جمهور به بانک مرکزی منجر به کاهش دستوری نرخ سود شد و در فاصله کوتاهی از اعلام دستور روحانی به سیف از نظام بانکی خبر آمد که سود بانکی کم شده است.

    به اعتقاد کارشناسان و فعالان اقتصادی کاهش دستوری نرخ سود بانکی نه تنها عوایدی برای اقتصاد نخواهد داشت بلکه به ضرر تولید هم تمام می شود.

    گفتنی است، نرخ سود سپرده‌های بانکی از اول اسفند 94 با توافق بانکی‌ها و مصوبه شورای پول و اعتبار از 20 درصد به 18 درصد و نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای از 21 به 20 و تسهیلات مشارکتی از 24 به 22 درصد کاهش یافت.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی