عصر بازار

محدودیت تنزیل ال‌سی همچنان پابرجاست

دو عامل برای گسترش روابط کارگزاری بانک‌ها

عصر اعتبار- معاون وزیر اقتصاد گفت: تنزیل ال سی نزد برخی بانک‌های خارجی به طور محدود انجام می‌شود.

دو عامل برای گسترش روابط کارگزاری بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، حسین قضاوی در مورد برقراری روابط کارگزاری میان بانک‌های ایرانی و خارجی اظهار داشت: روند رو به پیشرفت است و بانک‌های ما با گذشت زمان حساب‌های کارگزاری سابق‌شان فعال‌تر می‌شود و می‌توانند حساب‌های جدید کارگزاری را نزد بانک‌های دیگر دایر کنند، اما همچنان بانک‌ها نتوانسته‌اند روابط کارگزاری با بانک‌های بزرگ اروپایی داشته باشند.

    معاون وزیر اقتصاد علت را در دو بخش عنوان کرد و افزود: اول اینکه باید فرایند تسویه ارزی از سهولت بیشتری برخوردار شود و بانک‌‌های بزرگ احساس کنند، به راحتی می‌توانند تسویه ارزی بانک‌های ایرانی را انجام دهند.

    وی ادامه داد: نکته دیگر مربوط به مباحث فنی و کارشناسی است. وضعیت بانک‌های ایرانی باید برای بانک‌های بزرگ خارجی از نظر نسبت‌های ترازنامه‌ای و مالی به نحو مطلوبی مشخص شود که در گذر زمان تحقق می‌یابد. معیارهای مورد نیاز برای شروع زودتر فعالیت‌ها و برقراری روابط کارگزاری در عرصه بین‌المللی شامل نسبت کفایت سرمایه، کیفیت دارایی‌ها، میزان بازدهی دارایی، میزان بازدهی حقوق صاحبان سهام، نسبت مطالبات معوق و سهم از بازار پول است که بر این اساس می‌توان میزان پایداری بانک‌ها را ارزیابی کرد. هرچه بانک‌ها در بهبود این معیارها تلاش کنند شرایط مساعدتری خواهند داشت.

    معاون امور بانک، بیمه و شرکت های وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سوال که آیا اکنون ال‌سی‌های ایرانی در بانک‌ها‌ی مقصد تنزیل می‌شود؟، گفت: در هر بانک خارجی که بانک ایرانی حساب کارگزاری داشته باشد، قاعدتا امکان مخابره ال‌سی وجود دارد و آنها هم می توانند ال سی را به مشتریان خود ابلاغ کنند و حتی اگر منابع مالیشان، اقتضاء کند و اشتهایشان برای پذیرش ریسک بانک ایران، اجازه دهد می‌توانند ال‌سی‌های صادره توسط بانکهای ایرانی را تنزیل کنند.

    وی در مورد اینکه اکنون ال سی بانکهای داخلی را چند بانک خارجی می پذیرند؟ بیان داشت: تعدادشان از 15 بانک فراتر رفته است.

    قضاوی در مورد اینکه آیا اکنون ال‌سی‌ها تنزیل می‌شود؟ عنوان کرد: چیزی که می‌توانم اشاره کنم اینکه برخی بانک‌های خارجی رابطه کارگزاری با بانک‌های ایرانی دارند. تنزیل ال سی نزد برخی بانک‌های خارجی به صورت محدود انجام می‌شود، اما حجم تجارت ایران بیش از این‌ها نیاز به این فرایند دارد. لازم است بانک‌های بزرگ وارد شوند و منابع خود را برای تنزیل ال‌سی‌‌ها به کار بگیرند و برای تامین مالی تجاری و پروژه‌ها، منابع فاینانس و ریفاینانس در اختیار قرار دهند. وضعیت در مورد این مباحث در گذر زمان بهتر خواهد شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی