عصر بازار

۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حقوق متخصص و فوق‌تخصص

عصر اعتبار- معاون برنامه‌ریزی و حقوقی وزیر بهداشت گفت: ۲ هزار و ۹۵۰ متخصص و فوق‌تخصص داریم که میزان پرداختی آنها با کارانه ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است البته استثناهایی هم وجود دارد اما نباید ارتباط بین مردم و پزشکان از بین برود.

۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حقوق متخصص و فوق‌تخصص
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، طاهر موهبتی در نشست خبری با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تقسیم دانشگاه‌های علوم پزشکی به 10 منطقه گفت: بر این اساس آمایش سرزمینی انجام شده و در جلسه اخیر هیأت امنای دانشگاه‌ها نیز، دانشگاه‌ها مجاز شدند تا 2 درصد درآمدهای اختصاصی خود را به پژوهش اختصاص دهند بنابراین هر گونه پرداخت پرسنلی یا خرید تجهیزاتی که به پژوهش ربطی نداشته باشد از این محل قابل برداشت نیست.

    وی ادامه داد: بر اساس سند چشم‌انداز نیز تا سال 1404 باید جامعه‌ای برخوردار از سلامت و امنیت غذایی داشته باشیم و برنامه‌های حوزه اجتماعی باید در راستای سیاست‌های کلی سلامت قرار گیرد و پیوست سلامت برای طرح‌های کلان اجتماعی، اصلاح ساختار نظام سلامت و تأمین منابع مالی پایدار لازم است.

    معاون برنامه‌ریزی و حقوقی وزیر بهداشت با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان «اقتصاد مقاومتی،‌اقدام و عمل» گفت: یکی از اشکالات ما این است سندهای چشم‌انداز را خوب می‌نویسیم اما در اجرای آن تأخیر داریم و بندهای آن را اجرا نمی‌کنیم در واقع ما در نظام برنامه‌ریزی کشور فاقد برنامه عملیاتی هستیم. این در حالی است که برنامه عملیاتی در وزارت بهداشت تدوین شده و در راستای برنامه ششم توسعه در پنج سال آینده اهداف کلی ترسیم شده است.

    موهبتی گفت: تمام این اهداف در یک برش یک ساله به برنامه عملیاتی تبدیل شده و این برنامه‌ها به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. در واقع دانشگاه‌ها شیوه‌نامه‌ای دارند که شامل برنامه عملیاتی مشترک و اختصاصی است و این برنامه برای اولین بار در دانشگاه‌ها به تصویب رسیده است که شامل 880 برنامه در حوزه سلامت است.

    معاون برنامه‌ریزی و حقوقی وزیر بهداشت به پرداختی‌های پزشکان متخصص و فوق‌تخصص اشاره کرد و گفت: هم اکنون حدود 2 هزار و 950 متخصص و فوق‌تخصص در کشور داریم که میزان پرداختی به آنها با احتساب کارانه 13 میلیون و 300 هزار تومان است البته بر اساس شاخص عملکردی بودن پرداخت‌ها استثناهایی هم وجود دارد اما نباید ارتباط موجود بین پزشکان و مردم را خدشه‌دار کرده و از بین ببریم چرا که در ارزیابی‌های انجام شده اعتماد مردم به جامعه پزشکی از سایر گروه‌ها بیشتر است.

    وی تصریح کرد: بنابراین آمارهایی که ارائه می‌شود در فضای رسانه‌ها باید همراه با سند باشد مثلاً در مورد زیرمیزی نمی‌توانیم آن را به صفر برسانیم اما رویکردمان باید کاهشی باشد.

    موهبتی همچنین در مورد عملیاتی کردن برنامه‌های حوزه سلامت، گفت: ما در برنامه‌ریزی مشکل  جدی داریم و علاوه بر آن نظام پایش هم نداریم در نتیجه بعد از عملیاتی کردن کارها همه چیز به هم می‌خورد.

    معاون برنامه‌ریزی و حقوقی وزیر بهداشت ادامه داد: در این برنامه عملیاتی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده که 10 روز اول تیر ماه در وزارت بهداشت اولین پایش برنامه‌ها انجام شود به همین منظور یک نرم‌افزار تحت وب طراحی شده که با استفاده از آن وضعیت دانشگاه‌ها و میزان پیشرفتشان ثبت می‌شود و یک هفته پس از پایان زمان تعیین شده اطلاعات و مستندات دانشگاه‌ها جمع‌آوری و ثبت خواهد شد.

    وی گفت: از میان این 880 برنامه مهمترین پروژه‌ها مربوط به اقتصاد مقاومتی است که آن را هیأت امنای دانشگاه تصویب کرده است البته اعتبار خاصی برای این برنامه وجود ندارد چون بودجه ما نسبت به سال گذشته فقط 3 درصد رشد داشته و در محلی که بودجه‌ای برای یک برنامه خاص اختصاص داده نشده دلیل موجهی برای عدم پیشرفت آن است.

    موهبتی گفت: این برنامه عملیاتی پنج ساله است و اگر حدود 50 درصد آن اجرا شود یعنی موفق بوده‌ایم. همچنین 60 درصد نمره ارزشیابی دانشگاه‌ها نیز بر اساس این برنامه عملیاتی خواهد بود که به صورت فصلی اجرا می‌شود.

    معاون برنامه‌ریزی و حقوقی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سند چشم‌انداز سیاست‌های کلی سلامت، نقشه علمی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این برنامه عملیاتی مورد توجه قرار گرفته، گفت: طبق برنامه پنجم توسعه قرار بود پرداخت از جیب مردم به کمتر از 30 درصد برسد هنوز به این میزان نرسیده‌ایم اما این هزینه را از 37 به 3 و 6 درصد رسانده‌ایم.

    وی در مورد پرونده الکترونیکی سلامت و تجمیع بیمه‌ها در برنامه ششم توسعه نیز، گفت: در لایحه برنامه ششم یک و نیم بند به وزارت بهداشت اختصاص دارد که در زمینه ساختارها بحثی به میان نیامده است اما سازمان مدیریت معتقد بود که این موضوعات در دستگاه‌ها انجام شود بنابراین این موضوعات در لایحه برنامه ششم نیامده و از آینده آن نیز بی‌خبریم البته در سند پیوست همه رویکردها قید شده است.

    موهبتی در مورد مدیریت بیمارستان‌ها نیز افزود: در قانون مدیریت کشور چند مدل مدیریتی شامل مشارکتی، هیأت امنایی و مستقل آمده و بحث هیأت امنایی شدن بیمارستان‌ها از جمله برنامه‌های امسال است اما باید توجه کرد که ما به هیچ عنوان بیمارستانی را با تعرفه غیردولتی واگذار نمی‌کنیم و قرار بوده 20 درصد بیمارستان‌ها هیأت امنایی شود و در برنامه عملیاتی اعلام کردیم که حداقل 10 درصد بیمارستان‌ها هیأت امنایی باشند.

    معاون برنامه‌ریزی و حقوقی وزیر بهداشت،‌ گفت: موضوعاتی مانند پزشک خانواده، بلوک‌های زایمان، کلینیک‌های ویژه، راه‌اندازی 9 هزار و 500 تخت بیمارستانی و بسته‌های آموزشی برنامه‌های مشترک در دانشگاه‌هاست که در برنامه عملیاتی آمده است.

    وی گفت: بر این اساس بودجه هر برنامه بستگی به دانشگاه دارد که البته اعتبار دانشگاه‌ها باید 34 هزار میلیارد تومان باشد و اینکه برای هر برنامه چقدر اعتبار لازم است بستگی به آن دانشگاه دارد.

    موهبتی در پایان بیان داشت: بحث حقوق و پرداخت به پرسنل در کشور دارای قانون است و در پزشکی به عنوان کارانه موضوعی وجود دارد و چون پرداخت کارانه به صورت جاری و مستمر انجام می‌شود در برنامه عملیاتی وزارت بهداشت نیامده است و اصل موضوع حقوق و پرداختی همان چیزی است که در قانون مدیریت آمده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی