عصر بازار

عمق میدان معامله‌گران دلار تغییر کرد

واکنش‌های ارزی به روز شد

عصر اعتبار- شاخص ارزی در سال ۹۵ بیش از آنکه به استقبال وقایع رخ نداده برود، خود را با وقایع روزانه تنظیم کرده است؛ این ویژگی در روز دوشنبه، بیش از پیش به رخ کشیده شد.

واکنش‌های ارزی به روز شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که روز یکشنبه خبر کاهش نرخ سود بانکی، قیمت دلار را تحت‌تاثیر قرار داده بود، روز دوشنبه خبری از اثرگذاری این خبر نبود و قیمت دلار به عوامل روزانه دیگری واکنش نشان داد. این در حالی است که پیشتر معامله‌گران بر داده‌های میان مدت متمرکز بودند.
    به گفته فعالان، کاهش نرخ حواله درهم و افزایش بهای اونس جهانی دو عاملی بودند که قیمت دلار را در روز دوشنبه تحت‌تاثیر قرار داده و آن را کاهشی کردند. در سومین روز هفته، دلار تحت‌تاثیر دو عامل یاد شده 7 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 458 تومان رسید. این افت در حالی رخ داد که روز یکشنبه معامله‌گران اثر افت نرخ حواله درهم را با ایجاد جو هیجانی پیرامون کاهش بهای نرخ سود بانکی خنثی کرده بودند. افت روز دوشنبه و ادامه نیافتن اثر کاهش بهای سود بانکی را می‌توان به این امر تعبیر کرد که معامله‌گران همچنان بیشتر از اثرات عوامل دراز‌مدت به عوامل روزانه کوتاه‌مدت توجه دارند.

    برخلاف کاهش قیمت دلار، روز دوشنبه سکه در مسیر افزایشی قرار گرفت تا به کانال یک میلیون و 30 هزار تومان بازگردد. با ادامه رشد طلا در آغاز هفته جدید بازارهای جهانی، در سومین روز بازارهای داخلی، سکه 3 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 32 هزار تومان رسید.

    در محدوده پایین‌تر

    روز گذشته، دلار معاملات خود را با کاهش قیمت آغاز کرد تا حرکت این ارز به سوی میانه کانال آغاز شود. در سومین روز هفته، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 463 تومان آغاز کرد که کاهشی 2تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. این پایان کار نبود و در ادامه روز، شاخص ارزی افت بیشتری را تجربه کرد، به‌طوری‌که تا پیش از ساعت 12 بعدازظهر، قیمت به محدوده 3 هزار و 450 تومان وارد شد. پس از ورود دلار به این محدوده، دامنه نوسانات کاهش یافت و نهایتا این ارز با قیمت 3 هزار و 458 تومان به کار خود پایان داد، رقمی که 7تومان کمتر از روز یکشنبه بود.

    سومین کاهش متوالی دلار موجب شد که انتظارات برخی معامله‌گران بیشتر کاهشی شود، این در حالی است که همزمان گروهی دیگر اعتقاد دارند که این ارز به کف قیمت خود نزدیک شده است. به گفته برخی معامله‌گران، سطح 3 هزار و 450 تومان مرز مقاومتی محکمی است و شاخص ارزی با ایستادگی در این محدوده بار دیگر در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت. این در حالی است که کاهشی‌های بازار اعتقاد دارند که در ماه رمضان میزان تقاضای تجاری و مسافرتی در بازار کاهش پیدا می‌کند و همین عامل موجب می‌شود که قیمت دلار از ناحیه تقاضا با تحریک خاصی مواجه نباشد.

    فشار دو عاملی

    روز گذشته، قیمت دلار از سوی دو نیرو تحت فشار قرار گرفت. در سومین روز هفته، ادامه افت نرخ حواله درهم یکی از عواملی بود که شاخص ارز را در مسیر کاهشی قرار داد. در این روز، نرخ حواله درهم به ابتدای محدوده940 تومان نزدیک شد. به گفته فعالان، معامله‌گران بازار داخلی روز یکشنبه در برابر افت نرخ حواله درهم تا حدی زیادی مقاومت کردند، اما ادامه افت نرخ حواله این ارز موجب شد که مقاومت بازیگران ارزی در روز دوشنبه شکسته شود.

    به طور سنتی در بازار ارز این انتظار وجود دارد که با تغییرات قیمت حواله درهم، قیمت دلار در بازار داخلی نیز همسو با آن تغییر کند، حادثه‌ای که در روز دوشنبه نیز رخ داد. در کنار کاهش درهم، شاخص ارزی تحت فشار فروش ارز معامله‌گران سکه نیز قرار گرفت. در سومین روز هفته، بهای اونس در بازارهای جهانی از محدوده هزار و 270 دلار عبور کرد و تا ساعت 3 بعدازظهر تا قیمت هزار و 285 دلار بالا رفت. افزایش بهای اونس موجب شد که معامله‌گران سکه برای تنظیم قیمت در بازار خود وارد معاملات ارزی شوند و با فروش دلار تلاش کنند که قیمت سکه را متعادل کنند. به گفته برخی از حاضران در بازار، شماری از معامله‌گران سکه انتظار داشتند که بهای اونس در شروع بازارهای جهانی با توجه به روند افزایشی هفته گذشته مقداری تعدیل شود؛ با این حال، این اتفاق رخ نداد و طلای جهانی افزایشی شد. ناگفته نماند که در حالت کلی معامله‌گران سکه انتظار افزایش قیمت اونس را داشتند، ولی قصد آنها این بود که پس از تعدیل روز دوشنبه اقدام به خرید کنند. به این ترتیب، به نظر می‌رسد معامله‌گران بازار سکه نیز مانند دلار بیشتر از خرید و فروش‌های دراز‌مدت چشم به معاملات روزانه دوخته‌اند.

    پایان اثر نرخ سود

    معامله‌گران دلار در سال 95 بیشتر در پی نوسان‌گیری‌های روزانه بوده‌اند و موقعیت خود را بر مبنای معاملات روزانه تنظیم می‌کنند. روز دوشنبه نیز این موضوع در بازار مشهود بود؛ چراکه دلار دیگر به خبر کاهش بهای نرخ سود بانکی واکنش نشان نداد و تحت‌تاثیر عوامل جدیدی قرار گرفت. به گفته فعالان، معامله‌گران بزرگ به دلیل بهبود وضعیت عرضه و چشم‌انداز روابط بانکی و بین‌المللی دیگر کمتر در پی سفته بازی هستند. به این ترتیب، بازیگران بازار ترجیح می‌دهند به جای به استقبال رفتن وقایع آینده چشم به اتفاقات روزمره داشته باشند.

    در سال جاری نیز میزان عرضه و تقاضا در بازار متناسب بوده است و این عامل موجب شده است که نوسانات جدی در بازار رخ ندهد. به گفته فعالان، عرضه ارز در سال جاری بیشتر از دو مسیر بوده است: یکی بازارساز ارزی و دیگری معامله‌گران بازار موازی سکه.

    پیشروی سکه با اونس

    روز گذشته، سکه معاملات خود را در کانال بالاتر آغاز کرد، ولی در ادامه روز تحت‌تاثیر افت بهای دلار، از سقف قیمت روزانه پایین آمد. در سومین روز هفته، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 33 هزار تومان آغاز کرد که افزایشی 4 هزار تومانی نسبت به روز پیشین داشت. رقم ابتدای ظهر دوشنبه بیشترین قیمت سکه در یک ماه گذشته بود. با وجود این، سکه روی این قیمت نماند و در ادامه روز به ابتدای کانال یک میلیون و 30 هزار تومان نزدیک شد. البته سرانجام روز دوشنبه سکه در کانال یک میلیون و 30 هزار تومان باقی ماند و با قیمت یک میلیون و 32 هزار تومان به کار خود پایان داد. این قیمت 3 هزار تومان بالاتر از روز یکشنبه بود.

    عامل اصلی که قیمت سکه را در روز دوشنبه در مسیر افزایشی قرار داد، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی بود. طلای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه بالای محدوده هزار و 280 دلار باقی ماند و از این طریق قیمت سکه تحریک شد. در مقابل، چنانکه اشاره شد، فروش دلار از سوی متضرران بازار سکه عاملی بود که موجب شد فلز گرانبهای داخلی رشد بیشتری را تجربه نکند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی