عصر بازار

وقتی جورج سوروس به سمت طلا می گریزد، همه به سمت طلا می گریزند!

عصر اعتبار- ابرهای تیره و تاریک در افق سیاسی و اقتصادی جهان دارندگان سرمایه و سهام را از ریز و درشت دچار وحشت و نگرانی نموده و در آستانه این پرسش مهم قرار داده است که «با پول و سرمایه خود چه کنم». اینجاست که پولدارها به زندگی بدون دغدغه افراد عادی فاقد سهام و سرمایه حسد می برند.

وقتی جورج سوروس به سمت طلا می گریزد، همه به سمت طلا می گریزند!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، اتحادیه اروپا تحت فشار بحران مهاجرت، ادامه چالش ها در یونان و خروج احتمالی انگلیس از این اتحادیه در خطر فروپاشی قرار دارد. یک فروپاشی احتمالی که می تواند اقتصاد جهانی را دچار زمین لرزه ای بی سابقه کند.

    از سوی دیگر فرار سرمایه ها از چین بدنبال بروز نشانه های های یک بحران اقتصادی در این کشور، موجب وارد آمدن فشارهای کاهنده تورمی شده و می تواند منجر به افت دستمزدها و قیمت ها بر اقتصاد اروپا، آمریکا و جهان شود.

    در این میان بسیاری از چشم ها با کنجکاوی به سوی میلیاردرها و مغزهای اقتصادی جهان دوخته شده که آنها با پول و سهام و سرمایه خود چه می کنند، یکی از این افراد جورج سوروس است. تاجر ارز، سرمایه گذار، بازرگان و میلیاردر آمریکایی مجارستانی تبار با ثروت خالص 110 میلیارد دلار.

    قدرت اتمپراطوری مالی جورج سوروس در حدی است که می تواند یک شبه اقتصاد قدرتمندترین کشورها را به زانو درآورد.

    نام جرج سوروس با «چهارشنبه سیاه» انگلیس (16ژانویه 1992) گره خورده است. پس از این واقعه بود که سوروس به «ویرانگر بانک مرکزی انگلیس» مشهور شد. سوروس در آن روز با فروش استقراضی ده‌ها میلیارد دلار لیراسترلینگ به یک باره سیستم پولی انگلیس را دچار نوسان کرد و در حالی که یک شبه میلیاردها دلار به سرمایه وی افزوده شد. جورج سوروس بانک مرکزی انگلیس را مجبور کرد تاوان اقتصادی سنگینی را بپردازد. وی معتقد بود بانک مرکزی انگلیس نرخ برابری خود را بطور مصنوعی بالا نگه داشته است از این رو به آنها هشدار داد که یا نرخ خود را واقعی کنند و یا از سیستم پولی اروپا خارج شوند. بانک مرکزی انگلیس در برابر فروش استقراضی(جرج سوروس و یارانش چندین بار اقدام به جمع‌آوری پوند از بازار ارز کرد و در آخر نرخ بهره را بالا برد ولی سرانجام تسلیم شد و به کاهش نرخ پوند و خروج از سیستم پولی اروپا تن داد. نرخ بهره نیز به مقدار پیشین بازگشت.

    گریز جورج سوروس به طلا
    در حالی که وضعیت اقتصادی جهان رو به نزول گذاشته است جورج سوروس سهام خود در بازار بورس را فروخته و پس از چند سال وقفه اقدام به خرید طلا و سهام معادن طلا نموده است.

    روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در مطلبی نوشت: «شرکت مدیریت دارایی سوروس که 30 میلیارد دلار از دارایی آقای سوروس و خانواده اش را مدیریت می کند، با پیش بینی بروز ضعف در بازارهای مختلف سهام خود در بازار بورس را فروخته و اقدام به خرید طلا و سهام معادن طلا نموده است. سرمایه گذاران اغلب در هنگامه بروز آشفتگی های سیاسی و اقتصادی، بازار طلا را به عنوان یک بهشت امن تلقی می کنند.»

    سوروس اقدام به خرید 1،05 میلیون سهم در اس پی دی آر گلد تراست، بزرگرترین صندوق سرمایه گذاری در بازار طلا کرده است. شرکت مدیریت دارایی سوروس همچنین در پایان ماه مارس اقدام به خریداری بخشی از سهام بزرگترین تولید کننده طلای جهان یعنی شرکت بریک گلد به ارزش 264 میلیون دلار نموده است. سوروس 1،7 درصد از سهام شرکت بریک را خریده است.

    به گفته این میلیاردر آمریکایی «تدوام ضعف در چین موجب وارد آمدن فشارهای کاهنده تورمی و نتیجتا افت دستمزدها و قیمت ها بر اقتصاد آمریکا و جهان خواهد شد.»

    سوروس همچنین گفت که «این احتمال وجود دارد که اتحادیه اروپا تحت فشار بحران مهاجرت، ادامه چالش ها در یونان و خروج احتمالی انگلیس از این اتحادیه فرو بپاشد.»

    اما این تنها جورج سوروس نیست که آینده ای روشن را برای طلا پیش بینی می کند.

    برنت جانسون مدیر ارشد سانتیاگو کپیتال دو سال پیش گفته بود: اگر به ریاضیات معتقدید، طلا بخرید. در بلند مدت (طی چند سال) بهای طلا به 5 هزار دلار می‌رسد. اگر بانک ها همچنان با نرخ کنونی به چاپ اسکناس ادامه دهند، این قیمت چند برابر می‌شود.

    آلبرت ادواردز استراتژیست بانک سوسیال جنرال حتی معتقد است که طلا به 10 هزار دلار به ازای هر اونس خواهد رسید.

    بانک‌های مرکزی در سراسر جهان درگذشته مجموعا 483 تن طلا خریدند که دومین خرید بزرگ سالانه از زمان پایان استاندارد طلا بود.

    روسیه و چین بزرگترین خریداران در میان بانک‌های مرکزی بودند. طبق گزارش شورای جهانی طلا، در نیمه دوم سال 2015 نیز روند خرید طلا قوی ماند. بیشتر بانکهای مرکزی دیگر جهان نیز در حال افزایش ذخایر طلای خود هستند. طبق آمار شورای جهانی طلا، بانکهای مرکزی جهان تا ماه جاری 32754 تن طلا یا حدود 17٫4 درصد از کل طلایی که تاکنون ضرب شده است را در اختیار داشتند.

    پایگاه خبری بیزنس اینسایدر به معرفی 10 کشوری پرداخته که صاحب بزرگ‌ترین ذخایر طلا هستند. این کشورها به ترتیب عبارتند از:

    1-  ایالات متحده آمریکا با 8133،5 تن ذخیره رسمی طلا
    سهم طلا در ذخایر خارجی: 74٫9 درصد

    2-  آلمان با 3381 تن ذخیره رسمی طلا
    سهم طلا در ذخایر خارجی: 68٫9 درصد

    3-  ایتالیا با 2451،8 تن ذخیره رسمی طلا
    سهم طلا در ذخایر خارجی: 68 درصد

    4-  فرانسه با 2435،7 تن ذخیره رسمی طلا
    سهم طلا در ذخایر خارجی: 62٫9 درصد
    5-  چین با 1797،5 تن ذخیره رسمی طلا
    سهم طلا در ذخایر خارجی: 2٫2 درصد

    6-  روسیه با 1460،4 تن ذخیره رسمی طلا
    سهم طلا در ذخایر خارجی: 15 درصد

    7-  سوئیس با 1040 تن ذخیره رسمی طلا
    سهم طلا در ذخایر خارجی: 6٫7 درصد

    8-  ژاپن با 756،2 تن ذخیره رسمی طلا
    سهم طلا در ذخایر خارجی: 2٫4 درصد

    9-  هلند با 612،5 تن ذخیره رسمی طلا
    سهم طلا در ذخایر خارجی: 61٫2 درصد

    10-  هند با 557،7 تن ذخیره رسمی طلا
    سهم طلا در ذخایر خارجی: 6٫3 درصد

    بانک مرکزی سوئد نیز به نسبت جمعیت کشور خود دارای یکی از بزرگترین ذخایر طلای جهان است. به اعلام بانک مرکزی این کشور، در روز 31 دسامبر سال 2015 ذخیره طلای سوئد 125،7 تن بوده است که 36،2 درصد از سهم  ذخایر خارجی بانک مرکزی این کشور را تشکیل می دهد.

    میزان ذخایر طلای بانک مرکزی ایران بصورت دقیق و قابل اطمینان مشخص نیست و اخبار مربوط به آن از 90 تا 907 تن متغیر بوده است.  در ژانویه ٢۰١٢ میلادی رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که ایران ٩۰٧ تن طلا در اختیار دارد، اما سرپرست وقت بانک مرکزی میزان ذخایر را ٥۰۰ تن اعلام کرد.  اما در ‌سال ٢۰١٤ اخبار حاکی از آن بود که ذخایر طلای بانک مرکزی ایران فقط ٩۰ تن است. آنچه مسلم است بمانند هر کشور غیر دمکراتیک دیگری، آمار دقیق و مشخصی از میزان ذخایر طلای ایران نیز بمانند دیگر آمار در این گونه کشورها در دسترس نیست.

    علاقه به افزایش خرید طلا از سوی بانکهای مرکزی جهان با افزایش سیاستهای پولی غیرمرسوم شامل برنامه‌های خرید گسترده اوراق قرضه، چاپ سریع پول و نرخهای بهره نزدیک به صفر و در بعضی موارد نرخهای بهره منفی پس از بحران مالی سال 2008 همزمان شد.

    اگرچه همچنان بحث درباره کارآمدی این سیاستها ادامه دارد اما به نظر می رسد بانکهای مرکزی برای حفاظت در برابر سیاستهای خودشان طلا خریداری می کنند. سرمایه گذاران هم در شرایطی که اعتماد به کارآمدی بانکهای مرکزی متزلزل شده است، برای حفاظت سرمایه در برابر تورم منفی و وخامت اوضاع اقتصادی همین شیوه را برگزیده اند.

    در سوئد مالیات بر ارزش افزوده (به زبان سوئدی مومس) به طلا تعلق نمی گیرد و سرمایه گذار هیچگونه مالیاتی بر سود حاصل از سرمایه گذاری در طلا به دولت پرداخت نمی کند. طلا از این جهت نیز یک سرمایه گذاری بی رقیب در مقایسه با دیگر انواع سرمایه گذاری بشمار می رود.

    به بعارت دیگر اگر ارزش سهام یک سرمایه گذار 100 هزار کرون ترقی کرده باشد 30 هزار کرون آن بعنوان مالیات  از جیب وی خارج خواهد شد در حالی که سود حاصل از سرمایه گذاری در طلا یکراست و بدون هر گونه مالیات روانه جیب سرمایه گذار می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی