عصر بازار

وزیر گمرک و تجارت ترکیه:

مراودات مالی ترکیه با ایران آسان تر شده است

عصر اعتبار- وزیر گمرک و تجارت ترکیه گفت: «معاملات بانکی و مالی پس از کاهش تحریم های ایران (برای ترکیه) آسانتر شده، و تجارت ما با ایران را افزایش داده است.»

مراودات مالی ترکیه با ایران آسان تر شده است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بولنت تفنگچی، وزیر گمرک و تجارت ترکیه گفت، ترکیه قصد دارد بعد از لغو تحریم های غرب که موجب آسان تر شدن معاملات بانکی با این کشور شده، قصد دارد حجم مبادلات تجاری با ایران را در سریعترین زمان ممکن به 30 میلیارد دلار برساند.

    آمریکا و اتحادیه اروپا در ماه ژانویه به موجب توافق هسته ای تحریم ها علیه ایران را لغو کردند. اما برخی محدودیت های همچنان پابرجا موجب شده تا روند پیوستن مجدد ایران به بازارهای جهانی به کندی پیش برود.

    تفنگچی گفت: «معاملات بانکی و مالی پس از کاهش تحریم های ایران (برای ترکیه) آسانتر شده، و تجارت ما با ایران را افزایش داده است.»

    حجم مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه در سال 2012 به  21.9 میلیارد دلار افزایش یافت، اما بعد از آن در نتیجه تحریم ها در سال 2015 به زیر 10 میلیارد دلار رسید.

    یک مقام ایرانی اوایل ماه جاری گفته بود، بانک های مرکزی ایران و ترکیه ارتباطات خود از طریق شبکه سوئیفت را از سر گرفته اند. این نشانه ای از عادی شدن روابط بانکی بین دو کشور است.

    تفنگچی گفت، ترکیه قصد دارد حجم صادرات خود را از 144 میلیارد دلار در سال 2015 به 155.5 میلیارد دلار در سال جاری برساند و بدین ترتیب رسیدن به رشد اقتصادی 4.5 درصدی قابل حصول خواهد بود. وی افزود، ترکیه برای سال 2017 رشد اقتصادی بالای 5 درصد را هدف گذاری کرده است.

    تفنگچی ابراز خوش بینی کرد که روابط با روسیه به زودی به مسیر قبلی خود برگردد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی