عصر بازار

رشد حجم و ارزش معاملات هفتگی بازار اول فرابورس ایران

عصر اعتبار- حجم و ارزش معاملات بازار اول فرابورس در هفته‌ای که گذشت، افزایش یافت و ۴۰۶ میلیون اوراق بهادار به ارزش ۸۷۶ میلیارد ریال در این بازار معامله شد.

رشد حجم و ارزش معاملات هفتگی بازار اول فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، معاملات هفته چهارم خرداد در بازار فرابورس ایران با افت اندک در مقایسه با هفته گذشته به اتمام رسید و در مجموع، 2 هزار و 33 میلیون اوراق بهادار به ارزش 7 هزار و 458 میلیارد ریال داد و ستد شد.
    در بازار اول، 406 میلیون سهم به ارزش 876 میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت که این ارقام حکایت از رشد 9 و 13 درصدی حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته قبل دارد.
    اما در بازار دوم با وجود رشد 18 درصدی حجم معاملات، ارزش معاملات 11 درصد افت کرد به طوری که 423 میلیون اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 410 میلیارد ریال معامله شد.
    طبق این گزارش، در بازار پایه نیز حجم و ارزش معاملات، رشد 33 و 30 درصدی را تجربه کرد و خرید و فروش یک میلیارد و 163 میلیون اوراق بهادار به ارزش 851 میلیارد ریال در این بازار به ثبت رسید.
    در هفته معاملاتی منتهی به 26 خردادماه در بازار ابزارهای نوین مالی، انواع صکوک، ETF و اوراق تسهیلات مسکن مبادله شد و حجم این مبادلات، 105 درصد رشد نشان داد و ارزش آن نیز با 7 درصد افزایش به رقم 3 هزار و 321 میلیارد ریال رسید.
    در این میان حجم معاملات ETFها در مقایسه با هفته قبل، 124 درصد افزایش یافت و ارزش آن رشد 95 درصدی داشت.
    با این وجود، آیفکس در روز چهارشنبه با ثبت عدد 777، افت 33 واحدی نسبت به مدت مشابه هفته قبل داشت و ارزش بازار هم با افت 13 هزار و 975 میلیارد ریالی، رقم 938 هزار و 708 میلیارد ریال را نشان داد.
    بالاترین حجم مبادلات روزانه طی 5 روز معاملاتی این هفته، در روز یکشنبه با داد و ستد 539 میلیون اوراق بهادار جابه جا شد و بیشترین ارزش معاملات به میزان 2 هزار و 260 میلیارد ریال در روز سه‌شنبه رقم خورد. همچنین در مدت یاد شده، 45 درصد ارزش بازار مربوط به بازار دوم و 11 درصد متعلق به بازار اول بود.
    این گزارش می‌افزاید، در هفته چهارم خرداد، گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم با سهم 24 درصدی از ارزش معاملات خرد بازار سهام در جایگاه اول ایستاد. علاوه بر این، گروه فلزات اساسی با معاملاتی به ارزش 345 میلیارد ریال در رده دوم و گروه حمل و نقل با 304 میلیارد ریال معامله و سهم 13 درصدی در رده سوم جای گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو