عصر بازار

افزایش ۲۰ دلاری قیمت طلای جهانی

عصر اعتبار- طلای جهانی هفته گذشته در پی پایین ماندن نرخهای بهره آمریکا و افزایش نگرانیها نسبت به احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که تقاضا برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی امن را تقویت کرد، حدود ۲۰ دلار افزایش قیمت داشت.

افزایش ۲۰ دلاری قیمت طلای جهانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، کارشناسان بازار و سرمایه گذاران خرد در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز خوش بینی قاطعانه ای درباره دورنمای قیمت طلا در هفته جاری نشان دادند.

    در نظرسنجی هفته جاری کیتکو از کارشناسان بازار، 23 تحلیلگر و معامله گر شرکت کردند که 15 نفر یا 65 درصد آنها نسبت به افزایش قیمت طلا ابراز خوش بینی کردند در حالیکه چهار نفر یا 17 درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند و به همین تعداد هم نظری نداشتند.

    در این بین در نظرسنجی آنلاین کیتکو برای هفته جاری 852 نفر شرکت کردند که از میان آنها 683 نفر یا 80 درصد افزایش و 115 نفر یا 13 درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند در حالیکه 54 نفر یا شش درصد نظری نداشتند.

    در نظرسنجی هفته قبل 62 درصد از کارشناسان بازار و 74 درصد از سرمایه گذاران خرد به افزایش قیمت طلا خوش بین بودند. به این ترتیب برای دومین هفته متوالی است که هر دو گروه انتظار دارند طلا به قیمت بالاتری صعود کند.

    عملکرد طلا در هفته آینده به همه پرسی انگلیس درباره ماندن یا ترک اتحادیه اروپا (برکسیت) بستگی دارد که روز پنج شنبه برگزار می‌شود. بیشتر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اختلاف اندکی بین آرای موافق و مخالف وجود دارد. ریسک برکسیت در روزهای اخیر سرمایه گذاران را نسبت به تبعات خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا بر بازارهای مالی مضطرب ساخته و تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن را افزایش داده است.

    بهای معاملات طلا روز جمعه پس از هفت روز صعود متوالی با کاهش روبرو شد و هر اونس طلا برای تحویل در اوت در معاملات بازار نیویورک 3.60 دلار یا 0.3 درصد کاهش یافت و در 1294.80 دلار بسته شد با اینهمه طلا برای کل هفته حدود 1.5 درصد افزایش یافت که سومین افزایش هفتگی متوالی بود.

    به گفته کارشناس کیتکو، به دلیل اینکه طلا نتوانست در بالای سطح 1300 دلار بماند و پس از افزایش 100 دلاری قیمت این فلز در دو هفته گذشته، معامله گران به سودبری اقدام کردند.

    قتل یک سیاستمدار انگلیسی در روز پنج شنبه به توقف تبلیغات گروه‌های موافق و مخالف ترک اتحادیه اروپا منجر شد و نگرانی‌های بازار نسبت به برکسیت را تخفیف داد و در نتیجه روند صعود طلا را آهسته کرد. این فلز ارزشمند روز پنج شنبه به 1318.90 دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت در دو سال گذشته بود. طلا پس از اینکه بانک مرکزی آمریکا در پایان نشست سیاست پولی ماه ژوئن در روز چهارشنبه نرخهای بهره را همان طور که انتظار می‌رفت بدون تغییر نگه داشت افزایش یافت و پس از انتشار بیانیه پایانی این نشست در معاملات الکترونیکی برای مدت کوتاهی  بالای 1300 دلار معامله شد. لحن محتاطانه مقامات بانکی آمریکا باعث شد سرمایه گذاران جهانی به سوی طلا به عنوان دارایی امن هجوم ببرند. طلا به افزایش نرخهای بهره حساس است زیرا نرخهای بهره بالاتر از ارزش دلار حمایت می‌کند و معاملات طلا را که به این ارز قیمت گذاری می‌شوند برای دارندگان ارزهای دیگر گرانتر می‌سازد.

    به گفته جوناتان باتلر، استراتژیست شرکت میتسوبیشی، در شرایطی که بازده اوراق قرضه دولتی منطقه یورو در محدوده منفی قرار گرفته و سرمایه گذاران گزینه‌های سرمایه گذاری مطمئن کمتری برای انتخاب دارند، جایگاه طلا به عنوان دارایی امن احیا شده است. طبق آمار بلومبرگ، ذخایر صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بورس که تحت پشتوانه طلا دارند، روز پنج شنبه برای سیزدهمین روز متوالی افزایش یافت و با 4.2 تن افزایش به 1887 تن رسید که منعکس کننده خوش بینی سرمایه گذاران به این فلز زرد است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو