عصر بازار

کنترل تورم مسکن با نوسازی بافت‌های فرسوده

عصر اعتبار- نوسازی بافت‌های فرسوده که بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از هزینه‌های ساخت مسکن کاهش می‌یابد در کنترل تورم مسکن موثر خواهد بود.

کنترل تورم مسکن با نوسازی بافت‌های فرسوده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، با وجودی که نوسازی بافت‌های فرسوده از اولویت‌های دولت برای خروج از رکود مسکن و تامین مسکن اقشار پایین عنوان شده است، کمبود بودجه طی سه سال اخیر این طرح را آزار می‌داد تا جایی که در سال گذشته تنها دو سوم از تسهیلات مدنظر این طرح محقق شد.

    با این‌که مقرر شده سالانه به 300 هزار واحد مسکونی فرسوده در کل کشور وام قرض‌الحسنه نوسازی تعلق بگیرد، در سال 94-93 بیش از 107 هزار فقره وام به این طرح تعلق نگرفت. امسال نیز قرار است 150 هزار تسهیلات اختصاص یابد که قدمی رو به جلو محسوب می‌شود و ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی این ارقام را با توجه به رکود اقتصادی کشور برای سال‌های ابتدایی مناسب می‌داند.


    بعد از این‌که انتظارها برای پرداخت وام ارزان قیمت بافت‌های فرسوده در حال طولانی شدن بود، روز یکشنبه فتح‌اللهی مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با اشاره به نهایی شدن بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده کلانشهر تهران و ابلاغ آن به دستگاه‌های ذی‌ربط گفت: وام قرض‌الحسنه نوسازی از امروز به متقاضیانی که به بانک معرفی شده بودند، پرداخت خواهد شد.


    برای کلیه شهروندانی که مبتنی بر طرح موجود اقدام به نوسازی در بافت‌های فرسوده کنند، کلیه هزینه‌های انشعاب رایگان خواهد بود. هزینه انشعاب به طور میانگین با توجه به متراژ هر پلاک حدود 7 میلیون تومان خواهد بود که اگر تخفیف صددرصدی این هزینه‌ها را در نظر بگیریم، 7 الی 10 درصد بنا به متراژ هر پلاک هزینه‌های ساخت و ساز کاهش می‌یابد.


    مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران به تخفیف 100 درصدی مجوزهای حفاری به عنوان یکی دیگر از بندهای بسته طرح تشویقی در جهت کاهش تورم اشاره کرد و افزود: شهرداری تهران برای نوسازی بافت‌های فرسوده تخفیف 100 درصدی مجوزهای حفاری را در نظر گرفته است. در حقیقت کلیه عوارضی که منشاء آن شورا و شهرداری بوده است، حذف گردیده و هیچ هزینه دیگری از سازندگان اخذ نخواهد شد. سازمان نوسازی رصدخانه‌ای با هدف نظارت بر صدور پروانه‌ها تشکیل داده تا در تمام مناطق روند صدور پروانه با تخفیفات ذکر شده، مورد نظارت قرار گیرد.


    هم‌چنین محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با توافقی که بین بانک مسکن، وزارت راه شهر سازی و سازمان مدیریت انجام شد 150 هزارفقره از تسهیلات را در بانک مسکن متمرکز کردیم که با توجه به تعهد سازمان مدیریت، مابه التفاوت سود از سمت بانک مسکن پرداخت می شود.


    وی افزود: این مدل پرداخت تسهیلات، مدل مسکن حمایتی است و گروه های که توانایی بازپرداخت تسهیلات را دارند که عمدتاً از دهک های 5-4-3 به بالا هستند.


    مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: تسهیلات بافت فرسوده، کارآمد است و ساکنان و سازندگان می توانند از این مدل تسهیلات استفاده کنند و ما نیز تعهد کردیم در زمان سر رسید وام، مابه‌التفاوت سود یعنی 10 درصد را به دریافت کنندگان تسهیلات پرداخت کنیم.


    ایزدی خاطرنشان کرد: در سالهای 94-93 حدود 107 هزار فقره تسهیلات را از طریق 7 بانک از بین 24 بانک عامل پرداخت کردیم که این بانکها دولتی بودند و از آنجایی که تسهیلات به منابع داخلی بانکها واگذار شده بود بانک های خصوصی تمایلی برای پرداخت نشان ندادند.


    وی افزود: در سال های 94-93 بیش از 56 هزار متقاضی را به بانکها معرفی کردیم.


    به گفته‌ ایزدی، بیش از 12 هزار فقره وام سررسید شده است و به دنبال پرداخت مابه التفاوت سود هستیم.


    ایزدی با اشاره به باقی ماندن 35 هزار پرونده از سال گذشته گفت: پرونده ها تعیین تکلیف شدند و بدنبال تقاضای جدید هستیم که سایتی در سامانه عمران بهسازی شهری طراحی و شرایط برای ثبت نام فراهم شده است.

    وی تصریح کرد: با طراحی این سامانه روند دریافت وام به حداقل رسیده است اگر متقاضیان بتوانند فرم ها را در سامانه پرکنند بلافاصله به بانک ها معرفی می شوند.

    مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری با اشاره به سقف تعداد تسهیلات گفت: سقف تعیین شده 24 بانک را ابلاغ کردیم و بانک مسکن سقف پرداخت وام را به 150 هزار واحد افزایش داده و آماده پاسخگویی متقاضیان است که در صورت مشکل به سامانه شرکت عمران و بهسازی مراجعه می کند.

    ایزدی تصریح کرد: مدلی که در بافت فرسوده دنبال می کنیم حضور توسعه گران است یعنی ترجیح می دهیم به جای حضور مستقیم مالکین، توسعه گران (سازندگان) که عمدتاً از انبوه سازان هستند وارد عرصه نوسازی شوند.
    وی با بیان این‌که سازندگان می توانند با مدلهای تعریف شده اقدام به ساخت کنند، افزود: مراحل آخرین جلسه مدل توسعه گران در شهر تهران و در بانک مسکن طی شده و بعد از تصویب در هیات وزیران به عنوان یک مدل به کل محلات تعمیم داده خواهد شد.

    مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: در این مدل گروه بیشتری را هدف قرار می دهیم و متقاضیان که توان ورود به عرصه را ندارند مورد حمایت قرار می گیرند تا کیفیت ساخت را در کشور بالا ببریم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی