عصر بازار

سنگینی کاهش نرخ سود بانکی بر دوش اجاره نشین ها

عصر اعتبار- با کاهش نرخ سود بانکی ، مالکان خانه ها دیگر تمایلی به دریافت وجه نقد به عنوان رهن ندارند در نتیجه احتمال افزایش اجاره بها وجود دارد.

سنگینی کاهش نرخ سود بانکی بر دوش اجاره نشین ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، رکود در بازار مسکن و کاهش قابل توجه معاملات این بخش سبب شده که دولت برای خروج بازار از این وضعیت، برنامه‌ جدیدی اتخاذ کند و در کنار اقداماتی چون افزایش تسهیلات، کاهش نرخ سود بانکی را هم در اولویت کاری خود قرار دهد.

    بر این اساس شب گذشته با توافق بانک های دولتی و خصوصی مقرر شد نرخ سود سپرده یک ساله از 18 به 15 درصد کاهش یابد که این امر از امروز اول تیرماه اجرایی می شود.

    بازار مسکن یکی از حوزه هایی است که به شدت در انتظار گشایشی برای ورود سرمایه به این بخش بوده و به اعتقاد برخی از کارشناسان با کاهش سود بانکی می توان  شاهد رونق آن باشیم چراکه بخشی از سپرده‌گذارانی که تا پیش از این، دریافت سود بدون ریسک را از بانک ها ترجیح می‌دادند؛ سرمایه خود را به بازار مسکن انتقال داده تا از منافع حاصل از این بخش بهره‌مند شوند.

    اما در کنار رونق خرید و فروش مسکن ، احتمال افزایش نرخ اجاره بها نیز وجود دارد؛ از آنجا که بخشی از مبلغ اجاره‌بها به صورت ودیعه و بخشی به صورت اجاره است، با کاهش نرخ سود بانکی مالکانی که دیگر تمایلی به دریافت وجه نقد به عنوان رهن و سپرده گذاری آن در بانک ها ندارند، سود سرمایه خود را از جیب مستاجران طلب کرده و  ودیعه را تبدیل به اجاره نقدی می کنند که این مساله می‌تواند منجر به افزایش اجاره‌بهای مسکن شود.

    ***کاهش سود بانکی،افزایش اجاره بها را به دنبال دارد

    در همین ارتباط ابراهیم نکو نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: هنوز به صورت عملیاتی شاهد کاهش نرخ سود بانکی نیستیم ولی به طور حتم در روزها یا ماه های آتی این امر اتفاق می افتد ؛ اما باید منتظر تعامل بانک هایی که اقداماتی در این باره انجام می دهند باشیم.

    نکو تاکید کرد: به طور قطع این امر منجر به کاهش میزان اجاره بها نخواهد شد.

    وی ادامه داد: با توجه به رکود مسکن در سال های گذشته شاهد شکستن قیمت در مسکن بودیم ولی همچنان نرخ اجاره بها رو به افزایش است؛ چون دولت مدیریت لازم رابرای کنترل مسکن در این خصوص را ندارد و تصمیمی برای کاهش اجاره بها تاکنون گرفته نشده است.

    نکو در خصوص این که نه تنها اجاره بها کاهش پیدا نمی کند بلکه پیش بینی می شود در مهرماه سال جاری با افزایش نرخ مسکن و اجاره بها مواجه شویم، تصریح کرد: با توجه به کاهش نرخ سود سپرده ها و همچنین افزایش نرخ مسکن،  در نیمه دوم سال 95 شاهد رشد صعودی اجاره بها خواهیم بود.

    وی افزود:کاهش نرخ سپرده های بانکی مالکان را ترغیب به دریافت مبلغ بیشتری اجاره بها به جای ودیعه رهن می کند.


    ***رونق در بازار خرید و فروش مسکن

    محمد سقایی نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کاهش نرخ سود بانکی و افزایش ساخت و ساز ، رونق را به بازار خرید و فروش مسکن باز می گرداند.

    وی تاکید کرد : همچنین ارائه تسهیلات وام مسکن با سود بانکی پایین سبب افزایش معاملات در این حوزه می شود .

    وی ادامه داد : اما متاسفانه در جامعه ما از مسکن به عنوان یک ابزار برای کسب سود و سرمایه گذاری استفاده می شود و برای حل معضل مسکن به این موضوع توجه نمی شود.

    نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : در بازار مسکن هرکس به فکر کسب سود بیشتر  است ؛ مستاجر به فکر پرداخت کمتر اجاره بها ، مالک به فکر افزایش نرخ مسکن و اجاره بها وانبوه سازان و واسطه ها به دنبال افزایش نوسانات قیمت هستند ،در نتیجه بیشتر مواقع با رکود مسکن و افزایش اجاره بها مواجه هستیم .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی