عصر بازار

افت ۷ درصدی شاخص فرابورس ایران در خرداد امسال

عصر اعتبار- شاخص فرابورس ایران(آیفکس) در سومین ماه امسال با ۷ درصد افت روبرو شد و ۶۱ واحد کاهش یافت.

افت ۷ درصدی شاخص فرابورس ایران در خرداد امسال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در سومین ماه معاملاتی امسال نشان می دهد در این مدت تعداد 10هزار و 270میلیون ورقه بهادار در 754هزار نوبت به ارزش 37هزار و 139میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب نشان از رشد 32، 48 و 15 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

    همچنین بازار اول فرابورس در ماهی که گذشت تغییر مالکیت 1387 میلیون ورقه بهادار به ارزش 2806میلیارد ریال و بازار دوم مبادله 1989میلیون ورقه بهادار به ارزش 9هزار و 598میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر رشد 119و 56 درصدی حجم و ارزش معاملات در بازار اول و افزایش 13 و 56درصدی حجم و ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با خرداد سال 94 است.

    این گزارش می افزاید: در سومین ماه امسال طی 21 روز معاملاتی هر روز به طور میانگین 489میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 769میلیارد ریال معامله شده است و شاخص فرابورس ایران(آیفکس) نیز با افت 61واحدی و کاهش 7 درصدی، در پایان این ماه در کانال 758واحد ایستاد.

    همچنین در بازار ابزارهای نوین مالی تعداد 153 میلیون ورقه بهادار به ارزش 16هزار و 12 میلیارد ریال معامله شده که از رشد 489 و 21درصدی حجم و ارزش معاملات این بازار در خرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

    افزون بر این؛ بالغ بر 14 میلیون ورقه صکوک به ارزش 13843 میلیارد ریال، 138 میلیون صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش 1148میلیارد ریال و یک میلیون و 21هزار ورقه تسه به ارزش 1021میلیارد ریال در ماه گذشته در این بازار مورد معامله قرار گرفته است.

    از سوی دیگر؛ بررسی ارزش معاملات خرد بازار سهام (اول، دوم و پایه) به تفکیک گروه‌های صنعت نشان می‌دهد در خردادماه گذشته گروه فلزات اساسی صدرنشین صنایع فرابورسی با بیشترین ارزش معاملات سهام به میزان یک هزار و 789میلیارد ریال بوده است و این رقم 19 درصد از ارزش کل معاملات سهام در سه بازار اول، دوم و پایه را نشان می‌دهد. همچنین گروه‌های عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و حمل و نقل، انباری داری و ارتباطات به ترتیب با 15 و 12 درصد از ارزش کل معاملات سهام در این سه بازار، در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

    بر اساس این گزارش؛ عرضه اولیه سهام شرکتهای سرمایه گذاری مسکن الوند(10 درصد)، حمل و نقل ریلی پارسیان(5 درصد)، مدیریت انرژی امید تابان هور(10 درصد) و سرمایه گذاری توسعه گوهران امید(5 درصد) هم از رویدادهای مهم بازارهای فرابورس ایران در خردادماه امسال هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو