عصر بازار

ین قدرتمند و مصرف داخلی ضعیف؛ ۲ تهدید اصلی اقتصاد ژاپن

عصر اعتبار- بانک مرکزی ژاپن سیاست‌های پولی خود را در نشست هفته گذشته ثابت نگاه داشت،اما در ماه جولای یک نشست حیاتی‌تر در پیش خواهد داشت که در آن به بازبینی پیش‌بینی رشد و تورم پرداخته خواهد شد.

ین قدرتمند و مصرف داخلی ضعیف؛ ۲ تهدید اصلی اقتصاد ژاپن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، در نشست سیاست‌گذاری 28-27 آوریل، بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد در صورت لزوم محرک‌های پولی خود را توسعه می‌دهد. ین قدرتمند و مصرف ضعیف بهبود اقتصاد شکننده ژاپن را تهدید می‌کند.

    بانک مرکزی ژاپن در بازبینی برآوردهای خود، پیش‌بینی تورمی خود را کاهش داد و بار دیگر زمان رسیدن به هدف تورمی 2 درصدی را به تعویق انداخت. این بانک اعلام کرده که رسیدن به این هدف دست‌کم تا مارس 2018 به طول خواهد انجامید.

    بانک مرکزی ژاپن احتمالا با چالش‌های اضافی از سوی بازارهای نوظهور ، نوسانات ناشی از سیاست پولی آمریکا و رای‌گیری بریتانیا در خصوص عضویت در اتحادیه اروپا مواجه خواهد شد.

    نوریو میاگاوا، اقتصاددان ارشد میزوهو اعلام کرد: «در گذشته بانک مرکزی ژاپن ناگهان پیام خود را تغییر می‌داد. یک ماه خوش‌بینانه رفتار می‌کرد اما ماه بعد سیاست‌های خود را تسهیل می‌کرد. بانک مرکزی ژاپن در حال تلاش برای حفظ گزینه‌های محدود خود است اما اگر ریسک‌گریزی در بازارهای مالی باعث تقویت ین و آسیب‌رسیدن به انتظارات تورمی شود،‌ احتمالا تسهیلات بیشتری را اعمال خواهد کرد.»

    در صورتجلسه، اعضای بانک مرکزی اعلام کردند کاهش پیش‌بینی قیمت مصرف‌کننده عمدتا ناشی از تعدیل نزویلی تولید ناخالص داخلی و رشد آهسته دستمزدها بوده است. با وجود این، اغلب اعضای بانک مرکزی ژاپن معتقدند که افزایش هزینه‌های شرکت‌ها و خانوار به خودی خود باعث رشد دستمزدها و قیمت‌های مصرف‌کننده بالاتر می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی