عصر بازار

پرونده ای برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا (۷)

نفت ارزان، طلا گران شد

شوک خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

عصر اعتبار- خبر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بازارهای مالی جهان را تکان داد به طوری که ارزش پوند این کشور در باربر دلار بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت و نفت با سقوط ۳ دلاری و طلا با رشد قیمت ۶۸ دلاری مواجه شد.

نفت ارزان، طلا گران شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از رویترز، نتایج رفراندوم  تاریخی روز پنجشنبه نشان می دهد که انگلیسی ها رای به خروج از اتحادیه اروپا داده اند. این نتیجه نشان دهنده آغاز مسیری نامشخص است و بزرگترین ضربه به تلاش های اروپایی برای اتحاد بیشتر از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون به شمار می رود.
    در حالی که آمارها  نشان می دهد که طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با نسبت 51.8 به 48.2 درصد به پیروزی دست یافته اند، بازارهای مالی جهان شاهد سقوط بودند. پس از انتشار این خبر ارزش استرلینگ بیشترین کاهش یک روزه خود را تجربه کرد و با افت بیش از 10 درصدی در برابر دلار به پایین ترین رقم در 31 سال گذشته رسید. ارزش یورو در برابر دلار نیز بیش از 3 درصد کاهش یافت. بازارها نگران اند این تصمیم موجب آسیب دیدن ورود سرمایه به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان شود.
    رای مردم انگلیس،  موجب آغاز فرآیند حداقل 2 ساله جدایی بریتانیا از اتحادیه اورپا خواهد شد و تردیدهایی را درباره نقش لندن به عنوان پایتخت مالی جهان مطرح خواهد ساخت. رای به جدایی همچنین فشار فزاینده ای را بر دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس برای استعفا از سمت خود وارد خواهد آورد، هرچند که او قول داده که هر نتیجه ای از این رفراندوم بیرون بیاید، از سمت خود کناره گیری ننماید.
    افزایش نگرانی ها از این مسئله که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موجب بیشتر شدن آسیب های اقتصادی  سیاسی اروپا خواهد شد، ارزش یورو را در برابر دلار بیش از 3 درصد کاهش داد. سرمایه گذاران دارایی های خود را به سمت بهشت های امن نظیر بازار طلا و ین ژاپن سرازیر کرده اند. سهام های اروپایی امروز کار خود را با 6 تا 7.5 درصد کاهش شروع خواهند کرد.
    بانک مرکزی انگلیس هنوز اظهارنظری درباره جدایی از اتحادیه اروپا نکرده است. سیاستگذاران جهانی خود را برای انجام تمهیداتی جهت تثبیت بازارها کرده اند. تارو آسو، وزیر دارایی ژاپن قول داده که به نیازهای بازار ارز پاسخ خواهد داد.
    پس از اعلام نتایج رفراندوم جدایی در انگلیس، شاخص های اس اند پی 500 و نزدک در بورس وال استریت با افت 5 درصدی مواجه شدند.
    شاخص های سهام در بازار هنک کنگ نیز با افت حدودا 5 درصدی مواجه شد.
    پس از اعلام جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا قیمت نفت در اوایل روز جمعه با بیش از 6 درصد کاهش مواجه شد. قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا با 52 سنت کاهش به 48 دلار و 85 سنت رسید. قیمت نفت برنت با 3 دلار و 9 سنت کاهش به 47 دلار و 82 سنت رسید.
    در مقابل، طلا به عنوان یک بازار امن سرمایه گذاری در هنگام بروز شرایط پیش بینی نشده اقتصادی و مالی، با افزایش قیمت 8 درصدی مواجه بود. قیمت هر اونس طلا با رشد قیمت 68 دلاری به 1331 دلار در هر اونس رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی