عصر بازار

ذخیره معدن طلای موته اصفهان بیش از ۱.۲ میلیون تن افزایش یافت

عصر اعتبار- مدیر اکتشافات سازمان توسعه نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: در ناحیه معدنی «موته» اصفهان ۹ کانسار طلا با ذخیره بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن با عیار چهار گرم در تن شناسایی شده است.

ذخیره معدن طلای موته اصفهان بیش از ۱.۲ میلیون تن افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، علی اصغرزاده افزود: انجام فعالیت های جدید اکتشافی موجب شناسایی یک میلیون تن ذخیره قطعی و افزودن آن به ذخایر معدن طلای موته شد.
    مردادماه پارسال سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور از کشف بیش از یک هزار و 200 محدوده امید بخش طلا خبر داد و اعلام کرد: پس از ردیابی طلا در 21 استان کشور، معادن طلا در 10 استان مشخص شده‌اند و با توجه به ذخیره موته اصفهان، ذخایر قطعی و احتمالی کشور به 340 تن رسیده و با تکمیل اکتشافات ذخایر طلا، احتمال می رود توان تولید به سالیانه حدود 10 تن برسد.
    طرح تجهیز و استحصال معدن طلای ساریگونی با ظرفیت دو تن پس از تغییر دو سرمایه گذار، در نهایت از سوی شرکت قزاقستانی- ایرانی اجرا شد و پانزدهم بهمن 1394 به بهره برداری رسید.
    در سال 1393 بر اساس آمار منتشر شده، 20 محدوده طلا و 24 معدن طلا در کشور وجود داشت.
    سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور از طلا به عنوان ماده معدنی اولویت‌دار در بخش اکتشاف این سازمان یاد می کند. این فلز از یک سو ماده‌ای راهبردی محسوب می‌شود و از سوی دیگر با توجه به وجود محدوده های شناسایی شده در کشور، کشف معادن جدید طلا محتمل است.
    پیش از این در گزارش های وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایران به عنوان یکی از پنج کشور بزرگ مصرف‌کننده طلا معرفی شده بود که این امر انگیزه را برای کشف طلا بیشتر می‌کند.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت اردیبهشت ماه امسال گفت: هنوز سهم تولید طلای ایران با وجود ذخایر مناسب، بسیار ناچیز است و باید تلاش کرد تولید از 2.5 تن کنونی به 10 تن در سال و بیشتر برسد.
    مدیر اکتشافات سازمان توسعه نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران یادآوری کرد: معدن موته از سال 1372 تاکنون مشغول به فعالیت بوده است و شاهد کاهش میزان ذخایر و عیار طلای این معدن هستیم. از همین رو برای تداوم فعالیت های معدنی به انجام فعالیت های جدید اکتشافی اقدام کردیم که حاصل آن کشف یک میلیون تن ذخیره در معدن چاه خاتون موته است.
    وی افزود: مجتمع موته دارای 9 معدن طلا است. تاکنون فقط معدن چاه خاتون مجوز فعالیت معدنی از سازمان حفاظت محیط زیست داشت و بتازگی مجوز محیط زیست مربوط به معدن دره اشکی نیز صادر شده است که این امر برای توسعه معادن طلا اهمیت دارد.
    به گفته این مسئول، معدن دره اشکی نیز در اکتشافات جدید 272 هزار تن ذخیره دارد که این رقم با اجرای برنامه های جدید اکتشافی، قابل افزایش است.
    سال های 1370 تا 1371 عملیات اکتشاف تکمیلی در دو کانسار چاه خاتون و سنجده انجام گرفت و مشخص شد مقدار سه میلیون تن ذخیره با عیار سه گرم در تن در این دو معدن وجود دارد.
    مدیر اکتشاف ایمیدرو اضافه کرد: با فناوری های نوینی که با استفاده از مشاور خارجی به دست آمده است بزودی شاهد افزایش ذخایر معدنی کشور بویژه فلزات پایه خواهیم بود.
    معدن طلای موته نخستین کارخانه تولید شمش طلا در کشور است که در شهرستان میمه (شمال غربی میمه و شمال شرقی گلپایگان) در استان اصفهان قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی