عصر بازار

کاهش تقاضای گردشکران ایرانی برای سفر به استانبول

عصر اعتبار- دو انفجارتروریستی سه شنبه شب در فرودگاه «آتاتورک» گمانه زنی‌ها درباره کاهش قابل توجه ورود گردشگران ایرانی به استانبول را افزایش داد.

کاهش تقاضای گردشکران ایرانی برای سفر به استانبول
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایران، کارشناسان  درباره تأثیرگذاری این حادثه بر حضور گردشگران  ایرانی در ترکیه دو دیدگاه دارند.
    یک دیدگاه معتقد است که گردشگران ایرانی روسیه، ارمنستان وآذربایجان را جایگزین «ترکیه» می‌کنند. اما دیدگاه دیگر اعتقاد دارد کاهش مسافران ایرانی به ترکیه مقطعی است و دوباره سفرها از سرگرفته می‌شود. با وجود این برخی از صاحبان آژانس ها در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران از لغو پروازها به سمت ترکیه و همچنین لغو پرواز با هواپیماهای ترکیش ایرلاین به سمت اروپا و امریکا خبر می‌دهند. مسأله ای که نگرانی فزاینده آژانس‌های هواپیمایی و توریستی داخل کشور را به دلیل ضرر اقتصادی ناشی از حملات تروریستی در پی داشته است.
    «محمد حسن کرمانی»، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات جهانگردی و مسافرت هوایی ایران در گفت‌و‌گو با«ایران»می‌گوید:«این حملات بین 5 تا 10 درصد سفر ایرانی‌ها به ترکیه را کاهش می‌دهد اما این تأثیرات مقطعی است.» او اعتقاد دارد بدون شک گردشگران ترکیه هم می‌دانند با توجه به نظارت‌های امنیتی، فرودگاه آتاتورک به این زودی دوباره شاهد چنین حملاتی نخواهد بود. در حادثه سه شنبه شب استانبول یک ایرانی کشته و 5 نفر زخمی شدند.
    با وجود این کرمانی اعتقاد دارد ترکیه تجربه‌های زیادی در حوزه گردشگری دارد و می‌تواند تا حدودی تأثیرات منفی این حملات را کاهش دهد. منظور کرمانی از تجربه‌ها به گفته خودش کاهش قیمت‌های تورها است: «نرخ‌های جذاب باعث می‌شود تا گردشگران ترکیه را انتخاب کنند.» پیش‌بینی او خیلی زود هم اتفاق می‌افتد آن هم از سوی آژانس‌های داخل کشور.
    براساس آنچه در خبرگزاری ایسنا ،آمده است برخی از آژانس‌های ایرانی که قبلاً «چارتر» کرده‌اند، برای جبران خسارت‌های خود، تورهای VIP را با تخفیف ویژه‌ به فروش گذاشته‌اند. براساس این گزارش تورهایVIP از یک و نیم میلیون تومان قیمت، به 950 هزار تومان کاهش یافته‌اند.
    کرمانی می‌گوید: «در ترکیه جنگ نیست بلکه انفجاری مثل انفجار پاریس یا لندن در سال‌های دور یا برج‌های دوقلوی امریکا اتفاق افتاده است.» او همچنین اعتقاد دارد، مسافری که دو هفته دیگر پرواز دارد به انفجار شب چهارشنبه توجه زیادی ندارد. اما خبرها حرف‌های او را نقض می‌کند و برخی از آژانس‌ها ازلغو شدن پروازها توسط مسافران خبر می دهند. «بابک رمضانی» رئیس هیأت مدیره یک شرکت توریستی در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران از لغو شدن سفر مسافران خود به استانبول خبر می‌دهد. به گفته او انفجارهای چند ماه گذشته خیابان استقلال، تعداد مسافران استانبول این شرکت را کاهش داده بود با وجود این او در ماه خرداد 45 مسافر ایرانی برای این شهر توریستی داشت. او می‌گوید: «برای این ماه تعداد گردشگران به 60 نفر رسیده بود اما تعداد بسیار زیادی از آنها سفرشان را لغو کرده‌اند.»
    به گفته رمضانی ،حرکات تروریستی در فرودگاه آتاتورک مشکل مهم تری را ایجاد کرده و تعداد لغوشدن سفر توسط کسانی که بلیت سیستمی به کشورهای اروپایی و امریکایی داشته‌اند، افزایش یافته است. به گفته او بسیاری از مسافران هم تصمیم گرفته‌اند که هواپیماهای کشورهای دیگر را جایگزین ترکیش ایرلاین برای سفر به اروپا وامریکا کنند.
    حرکات تروریستی در فرودگاه آتاتورک مشکل مهم تری را ایجاد کرده و تعداد لغوشدن سفر توسط کسانی که بلیت سیستمی به کشورهای اروپایی و امریکایی داشته‌اند، افزایش یافته است. به گفته او بسیاری از مسافران هم تصمیم گرفته‌اند که هواپیماهای کشورهای دیگر را جایگزین ترکیش ایرلاین برای سفر به اروپا وامریکا کنند.

    او با اشاره به یک شرکت توریستی که عامل مستقیم شرکت هواپیمایی ماهان به استانبول است، می‌گوید: «تلفن‌های آنها از صبح اشغال است ومسافران در حال لغو کردن پروازها به فرودگاه آتاتورک هستند.»
    پروازهای چارتر غیر قابل لغو هستند اما رمضانی می‌گوید که شرکت‌ها با جریمه 15 درصدی در حال لغو کردن پرواز مسافرانی هستند که نمی‌خواهند در این موقعیت به استانبول بروند. او همچنین می‌گوید: «بسیاری از کارگزاری‌های هتل‌ها در ترکیه امیدوار بودند بعد از توافق روسیه و ترکیه بتوانند میزبان گردشگر ان روسیه باشند اما الان می‌دانند که ممکن است از ایران هم مسافری نداشته باشند.» در همین هنگام خبر می‌رسد که پوتین تحریم‌های گردشگری علیه ترکیه را لغو کرده است. همچنین در سوی دیگر، ایرانی‌هایی هم پیدا می‌شوند که به دنبال تورهای ارزان قیمت هستند. رمضانی می‌گوید: «هستند کسانی که از صبح زنگ می‌زنند و تورهای ارزان قیمت می‌خواهند.» به گفته او هزینه یک هتل 5 ستاره استانبول برای اقامت یک هفته ای قبل از حوادث خیابان استقلال 2ونیم میلیون تومان بود اما بعد از آن حادثه، به 1میلیون و 600 هزارتومان رسیده اما الان هزینه آن به 900 هزارتومان  کاهش یافته است.
    تورآنتالیا هم به سختی پر می‌شود و بسیاری از آژانس ها مطمئن نیستند که بتوانند تابستان امسال چارتری به سمت آنتالیا داشته باشند.
    به گفته رمضانی بسیاری از گردشگران ایرانی ترکیه به سمت مالزی و کشورهای شرق آسیا رفته‌اند. او البته روسیه را جایگزینی که به مذاق گردشگران ایرانی خوش بیاید نمی‌داند و می‌گوید: «استانبول علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، بازار‌های خرید مناسبی برای ایرانی‌ها دارد.» آن‌طور که رمضانی می‌گوید گمانه زنی‌ها به جایگزینی گرجستان و سوچی روسیه به جای «آنتالیا» اشاره دارد: «تقریباً مکان هایی مانند آنتالیاست اما دریا ندارد.» به گفته او سوچی اگر موفق شود که نظر گردشگران ایرانی را جذب کند به دلیل سرمای زیاد، تنها می‌تواند در تابستان میزبان گردشگران ایرانی  باشد.
    راهنماها به ترکیه نمی‌روند
    با وجود این «مسعود عبداللهی»، رئیس هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی اعتقاد دارد شرایط ترکیه، تا حدودی ایرانی‌ها را به سمت روسیه سوق داده است. شرکت‌های گردشگری هم آموزش‌های یک ماهه برای راهنمایان گردشگری در روسیه ترتیب داده‌اند و برخی از راهنماها یک دوره سه ماه را در روسیه منتظر ورود گردشگر می‌مانند. اتفاقی که پیشتر در ترکیه می‌افتاد.
    با وجود این «مسعود عبداللهی»، رئیس هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی اعتقاد دارد شرایط ترکیه، تا حدودی ایرانی‌ها را به سمت روسیه سوق داده است. شرکت‌های گردشگری هم آموزش‌های یک ماهه برای راهنمایان گردشگری در روسیه ترتیب داده‌اند و برخی از راهنماها یک دوره سه ماه را در روسیه منتظر ورود گردشگر می‌مانند. اتفاقی که پیشتر در ترکیه می‌افتاد.

    عبداللهی می‌گوید: «تأثیر این حملات روی حضور راهنمایان تور بیشتر از گروه‌های دیگر بوده است.» به گفته او چون آژانس‌ها قیمت‌ها را کاهش داده‌اند برایشان به صرفه نیست که راهنما بفرستند.» او این شرایط را باعث کاهش شدید پروازهای چارتری هواپیماهای ایرانی به استانبول می‌داند و می‌گوید: «چارتر تا پر نشود به سمت ترکیه نمی‌روند با وجود این هم خیلی سخت می‌شود یک چارتر را پر کرد.» عبداللهی همچنین اعتقاد دارد که تعداد گردشگران ترکیه که به ایران می‌آیند بعد از حملات تروریستی بیشتر شده است اما حضور روس‌ها در ایران را دور از ذهن می داند. به اعتقاد او روس‌ها بعد از ترکیه به سمت کشورهای عربی که جنبه تفریحی بیشتری داشته‌اند، رفته اند.
    فرصت‌ها نمی‌مانند
    کرمانی اما اعتقاد دارد که ایران با‌وجود حرف‌های بسیار زیادی که شنیده می‌شود نتوانست از فرصت پیش آمده برای آوردن گردشگر روس و ترکیه به کشور استفاده کند.
    او می‌گوید: «الان ترکیه با سیاست دارد جلو می‌رود و روابط خود را با روسیه ترمیم می‌کند. روسیه هم برای او چراغ سبز نشان داده و روابط آنها بزودی عادی می‌شود. پیام زودهنگام پوتین هم نشان می دهد که روابط بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت، سبز شد.» کرمانی می‌گوید: «ما در این مدت به‌دلیل بی‌برنامگی کار خاصی نکرده‌ایم. ما در بازار ترکیه هیچ گاه موفق نبودیم و نتوانستیم بازار ترکیه را تجزیه و تحلیل کنیم.» او علت ماجرا را در کمبود بودجه می‌داند و می‌گوید: «برای اینکه گردشگری بیاید باید پول خرج کنید و تبلیغات فراوان داشته باشید. همان‌طور که دیگران خرج می‌کنند. اگر ترکیه به اینجا رسیده، میلیون‌ها تومان دلار خرج تبلیغات کرده است.» او تلاش‌ها در بازار روسیه را هم موفق نمی‌داند ومی گوید: «ما فکر می‌کنیم همین که 30میلیون مسلمان در روسیه زندگی می‌کنند، کافی است و به محض اینکه ما بخواهیم به ایران می‌آیند.»

    پروازی که بلافاصله پس از انفجار در فرودگاه آتاتورک با مسافران ایرانی تیک آف کرد

    هواپیمای ایرباس 310 تابان، آخرین هواپیمایی بود که پس از انفجار در فرودگاه آتاتورک، «تیک آف» کرد. این هواپیما، در کنار دو هواپیمای تونسی که گفته می‌شود تروریست‌ها با این دو هواپیما به ترکیه آمده بودند، مشغول مسافرگیری از جت وی (jetway) بود که ناگهان صدای انفجاری مهیب، جت وی را زیر پاهای مسافرانی که با در دست داشتن کارت پرواز در حال سوار شدن بودند، لرزاند.

    به گزارش کن نیوز، بیش از نیمی از مسافران سوار شده بودند که انفجار رخ داد.کاپیتان «فرهنگ رمضانپور» خلبان اول پرواز استانبول-تهران ایرباس 310 هواپیمایی تابان، بلافاصله با شنیدن صدای انفجار به درون کابین مراجعه و توسط میهمانداران و گارد امنیت پرواز سوار شدن مسافران وحشت زده را تسریع کرد.  مسافران دیگری نیز از کشورهای چین و فیلیپین و... در حالی که در هواپیما بسته می‌شد، از جت وی به سمت ایرباس ایرانی هجوم آورده و قصد ورود به هواپیما را داشتند.

    ظرفیت هواپیما تکمیل بوده و گارد امنیت پرواز با درایت و با کمک خلبان پرواز، به میهمانداران کمک می‌کنند تا درها بسته شود.  مسافران وحشتزده که حتی از شدت ترس و فرار، بدون کفش سوار هواپیما شده بودند، روی صندلی‌ها نشستند و کاپیتان رمضانپور بلافاصله از برج اجازه تیک‌آف می‌گیرد. به گفته کارکنان زمینی تابان در آتاتورک، حتی هیچ راننده‌ای حاضر به پوش کردن هواپیما برای شروع پرواز نبوده است و با تلاش پرسنل زمینی و رئیس ایستگاه، راننده‌ای سریعاً هواپیما را پوش کرده و بلافاصله پس از جدا کردن پین‌ها از ارابه هواپیما پا به فرار گذاشته است.

    صدای گریه و فریاد مسافران، تمرکز خلبان پرواز را بر هم نزد و ایرباس تابان بلافاصله در ابتدای باند قرار گرفته و با فشردن تراتل توسط خلبان رمضانپور، از باند فرودگاه آتاتورک کنده می‌شود. این پرواز به سلامت در فرودگاه امام خمینی تهران به زمین نشست و آخرین پروازی بود که پس از انفجار آتاتورک، باند این فرودگاه را لمس کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو