عصر بازار

سیف عنوان کرد

هماهنگی نرخ سود اوراق با واقعیت‌های اقتصادی

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به انتشار اوراق رهنی بانک مسکن در بازار سرمایه می‌گوید ضامن موفقیت این ابزار این است که بتوانیم نرخ سود را با واقعیت اقتصاد هماهنگ کنیم.

هماهنگی نرخ سود اوراق با واقعیت‌های اقتصادی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، رئیس کل بانک مرکزی  امروز در مراسم راه‌اندازی بازار رهن ثانویه و رونمایی از اوراق رهنی گفت: ضامن موفقیت این ابزار این است که بتوانیم نرخ سود را منطبق بر واقعیت‌های اقتصاد کنیم. یکی از نشانه‌های عدم تعادل در اقتصاد نرخ سود نامتعادل است. البته شورای پول و اعتبار حمایت‌های خوبی را در این زمینه انجام داده است.

    سیف افزود: توسعه ابزارهای مالی در کشورهای موفق ناشی از ارتباط  بازار پول و سرمایه است. در قالب این رویکرد منابع کوتاه‌مدت در بازار پول به حل مشکلات کوتاه‌مدت بنگاه‌ها کمک می‌کند و منابع بلندمدت چه از پنجره بازار بورس و چه بازار سرمایه به اتکاء از منابع تجهیز شده در بازار سرمایه عملی می‌شود.

    وی اظهار کرد: با توجه به نظام بانک‌محور در کشور توسعه نظام مالی کشور جز از طریق تقویت ابزارهای بازار سرمایه میسر نیست. برای انتشار اوراق رهنی بانک مسکن در بازار سرمایه جلسات مشترک کارشناسی زیادی گذاشته شد تا شرایط انتشار این ابزار فراهم شود.

    رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: این اوراق در لحظات اولیه انتشار به سرعت فروش رفت و نرخ سود آن 18.5 بود که نرخ مناسبی است و این موضوع یعنی تامین مالی در بانک مسکن با نرخ 18.5 درصد صورت می‌گیرد.

    سیف با اشاره به این‌که بخش مسکن کمترین نرخ معوقات را دارد، اظهار کرد: ضمانت بازگشت اصل و سود این اوراق به سرمایه‌گذاران داده شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی