عصر بازار

برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب چقدر آب خورد؟

عصر اعتبار- قائم مقام بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران از درآمدزایی چهار میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب تهران از طریق فروش غرفه و جذب اسپانسر خبر داد و گفت: امسال برای برگزاری نمایشگاه کتاب تقریباً ۱۱ میلیارد تومان هزینه شد.

برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب چقدر آب خورد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم مقام بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، با اشاره به میزان درآمدهای نمایشگاه در دوره بیست و نهم گفت: امسال در بخش فروش غرفه در بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب افزایش قیمتی نداشتیم و قرار بر این شد که مبالغ اجاره به دلیل جابجایی نمایشگاه از مصلی به شهر آفتاب، تغییری نداشته باشد. همچنین انتقال نمایشگاه از مصلی به شهر آفتاب امکان درآمدزایی از بخش اسپانسر تبلیغات را ایجاد کرد؛ امری که در مصلی برای آن محدودیت‌هایی وجود داشت. به همین دلیل نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب توانست تا حدی بخشی از هزینه‌های خودش را از طریق درآمدها تأمین کند.

    شهرام‌نیا با بیان اینکه درآمد بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران از دو بخش اجاره غرفه‌ها و تبلیغات ایجاد شده است، افزود: بخشی از درآمد نمایشگاه که مربوط به فروش غرفه است، عمدتاً توسط تشکل‌های نشر انجام شد. تقریباً حدود سه میلیارد تومان(2.7 میلیارد تومان) درآمد ناشی از فروش غرفه در بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب حاصل شد. همچنین یک میلیارد و 300 میلیون تومان درآمد ناشی از تبلیغات و اسپانسر برای این دوره از نمایشگاه بود. در مجموع می‌توان گفت که نمایشگاه بیست و نهم از محل فروش غرفه و جذب اسپانسر تبلیغاتی، حدود چهار تا 4.3 میلیارد تومان درآمد داشته است.

    قائم مقام بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران به هزینه‌های ارشاد برای برگزاری نمایشگاه در این دوره اشاره کرد و یادآور شد: تقریباً بیش از 11 میلیارد تومان هزینه‌های نمایشگاه در دوره بیست و نهم برآورد شده است. در حال حاضر ارشاد بنا بر بودجه‌ای که دارد، حدود هفت میلیارد تومان به نمایشگاه کتاب کمک می‌کند که امیدواریم این عدد هر سال کوچک‌تر شود.

    شهرام‌نیا افزود: خوشبختانه در سال‌های گذشته هر سال با کاهش هزینه در امر برگزاری نمایشگاه مواجه بودیم؛ به طوری که از نمایشگاه بیست و ششم تاکنون، تقریباً هر سال حدود 20 درصد مجموع هزینه‌های نمایشگاه کمتر از سال قبل بوده است. پارسال مجموع هزینه‌‌ها، حدود 13.5 میلیارد تومان بود که امسال این میزان به 11 تا 11.5 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود؛ به دیگر عبارت عملاً ارشاد هم به سمت کاهش هزینه پیش‌ می‌رود و هم به سمت خودگردان‌تر شدن نمایشگاه و افزایش درآمدها حرکت می‌کند.

    وی به دلایل کاهش هزینه در این دوره نمایشگاه نسبت به دوره سال گذشته اشاره کرد و افزود: بخش قابل توجهی از کاهش هزینه‌های بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران به این دلیل بود که شهرداری برای برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب از ارشاد هزینه‌ای دریافت نکرد و سالن‌های نمایشگاه را نیز شهرداری نصب کرد. این دو مورد صرفه‌جویی کلان در این دوره نمایشگاه بود.

    شهرام‌نیا ادامه داد: البته ما در برخی از بخش‌های نمایشگاه هزینه بیشتری نسبت به دوره‌های قبل در نظر گرفتیم. به عنوان نمونه، در این دوره تلاش شد به منظور اطلاع‌رسانی و جذب مخاطب در مباحث محتوایی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی بیشتر هزینه شود؛ این امر به این دلیل صورت گرفت که ما به دلیل جابجایی نمایشگاه از مصلی به شهر آفتاب نیاز بیشتری را در زمینه اطلاع‌رسانی احساس می‌کردیم. با توجه به همین امر، کارگروه جمعیت برای اطلاع‌رسانی و جذب مخاطب به سمت نمایشگاه در شهر آفتاب ایجاد شد و به تبع هزینه‌ بیشتری نیز برای این امر صرف شد.

    قائم مقام بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران همچنین با اشاره به جزئیات خرید کتاب از ناشران در بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت: مبلغی که برای این کار در نظر گرفته شد، تقریباً مبلغ نصف اجاره غرفه‌داران است. در مورد غرفه‌های کوچک این مبلغ بیشتر است و به دیگر عبارت، درصد بیشتری از اجاره غرفه را تشکیل می‌دهد و برای غرفه‌های بزرگ این مبلغ کم‌تر در نظر گرفته شده است. سعی شد در این رابطه به ناشران کوچک‌تر توجه بیشتری شود.

    وی از خرید تقریباً دو میلیارد تومانی کتاب از ناشران حاضر در بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب خبر داد و یادآور شد: کار خرید را هم شورای خرید کتاب وزارت ارشاد با همان ملاک‌هایی که برای این شورا به منظور خرید کتاب وجود دارد، انجام داده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو