عصر بازار

سه مجازاتی که رهبرانقلاب برای عاملان فیش های نجومی در نظر گرفت

عصر اعتبار- اگرچه این روزها «فقط» مدیران صاحب فیش‌های حقوقی نامتعارف عزل یا برکنار می‌شوند! اما رهبر انقلاب در مورد برخورد با عاملان دریافت حقوق های نجومی خواستار سه نوع مجازات شده اند.

سه مجازاتی که رهبرانقلاب برای عاملان فیش های نجومی در نظر گرفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تابناک ، حتی عید فطر هم نتوانست مرهمی بر زخم عمیق فیش های حقوقی نجومی باشد و همچنان موضوع برخورد با این پدیده در میان افکار عمومی و میان مسئولان کشور در صدر اهمیت قرار دارد. اگرچه این روزها «فقط» مدیران صاحب فیش‌های حقوقی نامتعارف عزل یا برکنار می‌شوند!

     فساد اقتصادی از موضوعاتی است که از سال های گذشته مورد دغدغه جامعه بوده است. به نحوی که رهبر انقلاب نیز در فرمان هشت ماده ای در اوایل دهه هشتاد لزوم برخورد با این پدیده را به همه مسئولان گوشزد کردند. از آن سال ها بیش از دهها سال می گذرد و هر روز وجهی دیگر از این پدیده خودنمایی می کند. روزگاری شهرام جزایری، روزگاری اختلاس سه هزار میلیاردی، روزگاری بابک زنجانی و امروز فیش های حقوقی!

    این تعدد و تنوع در فساد اقتصادی در انحاء گوناگون نشان می دهد که با پدیده فساد اقتصادی برخورد جدی نشده است. بلکه در طول زمان فساد اقتصادی سیستماتیک و در برخی موارد متاسفانه نهادینه شده است. در واقع هرچه بیشتر می گذرد در صورتی که به صورت ریشه ای و غیر شعاری با این پدیده برخورد نشود در آینده نیز به احتمال زیاد شاهد نوع و شکل دیگری از فساد خواهیم بود.

    در همین فقره فیش های نجومی که با هوشیاری رسانه ها و همچنین وجود شبکه های مجازی و شبکه های اجتماعی به تدریج تبدیل به یکی از سوژهها و همچنین مصداق های مهم فساد اقتصادی تبدیل شده است؛ تنها برخورد، عزل افراد و یا استعفای اجباری بوده است.

    در واقع مدیری که سال ها حقوق غیرمتعارف گرفته است و تعدی به بیت المال کرده است فقط تنها مجازاتی که می شود این است که از آن کار عزل می شود. در واقع بیم آن می رفت که این موضوع فساد نیز به مثابه گذشته به تدریج به فراموشی سپرده شود تا آینده شاهد رونمایی از نوع دیگری از فساد باشیم!

    این در حالی است که امروز رهبر انقلاب در خطبه های نماز عید فطر در مورد معضل فیش های حقوقی بیانات مهمی داشتند که می تواند روند برخورد با این فساد اقتصادی و سایر فسادها در عرصه های دیگر را متحول نماید.

    رهبر انقلاب امروز در بخشی از بیاناتشان با اشاره به اینکه اینطور نباشد که ما سر و صدا کنیم و بعد قضایا را به کلی تمام کنیم و به دست فراموشی بسپاریم، تعبیرات مهمی درباره این حقوق ها و برداشتها بیان کردند.

    1- این حقوق‌ها، برداشت‌های غیرمنصفانه و ظالمانه از بیت‌المال است

    2- این برداشت‌ها نامشروع، گناه و خیانت به آرمان های انقلاب اسلامی است

    3- دریافتهای نامشروع باید برگردانده بشود و اگر کسانی بی‌قانونی کرده‌اند مجازات بشوند. اگر سوءاستفاده از قانون هم شده است بایستی این‌ها را از این کار‌ها برکنار بکنند

    در واقع رهبر انقلاب در مورد برخورد با عاملان دریافت حقوق های نجومی خواستار سه نوع برخورد شده اند.

    الف)عزل و برکنار کردن

    ب) برگرداندن آنچه از بیت‌المال به صورت نامشروع خارج شده است

    ج) مجازات

    بنابراین رهبری به صراحت بیان کرده اند که صرف عزل و یا استعفای این مدیران نمی تواند عدالت را اجرا کند و در صورتی که این مدیران بی قانونی کرده اند باید مجازات شوند.این بیانات نشان می دهند دستگاه نظارتی باید از طریق تحقیق های گسترده مشخص کنند که کدامیک از این مدیرها نه تنها از قانون سوء استفاده کرده است بلکه بی قانونی نیزکرده اند و کسانی را که بی قانونی انجام داده اند را به اشد مجازات محکوم کنند.

    صراحت رهبر انقلاب در پیگیری موضوع فیش های حقوقی نشان می دهد که مسئولان در برخورد با این پدیده فقط نبایند به عزل و برکناری اکتفا کنند. .بلکه باید با پیگیری مجدانه کسانی را که به بیت المال مردم دستبرد زده اند را به اشد مجازات محاکمه کند. به عبارت دیگر خیانت به بیت المال گناه کمی نیست که با برکناری و عزل التیام بخشیده شود!

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی