عصر بازار

هزینه تبلیغات در کانال‌های تلگرامی چقدر است؟

عصر اعتبار- با افزایش نفوذ شبکه‌های اجتماعی در ایران، تبلیغات در کانال‌های تلگرامی به ابزاری آسان برای کسب درآمد تبدیل شده است.

هزینه تبلیغات در کانال‌های تلگرامی چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از  پایگاه خبری اتاق ایران، در ابتدای ورود تلگرام به ایران شاید هیچکس فکر نمی‌کرد این نرم‌افزار تا این اندازه محبوب شود. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از آمارهای رسمی نشان می‌دهد ایرانی‌ها رتبه نخست استفاده از این برنامه را دارند. بسیاری از ایرانی‌ها در کانال‌های تلگرامی مختلف خبری، سرگرمی، آموزشی یا اطلاع رسانی، تبلیغاتی و بازاریابی عضو هستند؛ کانال‌هایی که بیشتر آنها یک هدف را دنبال می کنند و به دنبال بالابردن تعداد اعضا و تبلیغ کانال خود هستند. کانال‌های پرمخاطب تر نیز به دنبال گرفتن آگهی و کسب درآمد از آن هستند. یعنی کلیک‌ها و گشت‌های گاه و بیگاه در تلگرام به ابزار کسب درآمد تبدیل شده است. البته کانال‌هایی هم از سوی رسانه ها برای خبررسانی به راه افتاده  و کانال‌هایی نیز صرفاً جنبه آموزشی دارند.

    نرخ‌های متفاوت تبلیغ

    نرخ‌های تبلیغات در کانال‌های تلگرامی بسیار متفاوت است. یکی از کانال‌های خبری که در مدت ورود تلگرام در ایران بسیار محبوب شده و اعضای زیادی دارد، برای تبلیغات به نسبت ساعات ماندگاری مختلف نرخ های بالایی دریافت می‌کند. اما این نرخ‌ها برای همه صاحبان کسب و کار به صرفه نیست و اگر هم به صرفه باشد نمی توانند به طور مداوم در این کانال آگهی بدهند. تعرفه تبلیغ در این کانال که نزدیک به 190 هزار عضو دارد، برای یک ساعت 100 هزار تومان است و این کانال برای 4 تبلیغ 24 ساعته یک میلیون تومان دریافت می کند.

    همچنین کانالی  308 هزار عضوی در زمینه طب سنتی، برای تبلیغ در ساعات 23 تا 10صبح 150هزار تومان دریافت می‌کند. یعنی برای 11 ساعت آن هم در شب 150 هزار تومان.

    قیمت‌گذاری برای تبلیغات تنها وابسته به تعداد اعضای کانال نیست. در مورد برخی کانالهای خبری با اینکه تعداد اعضای کمتری نسبت به سایر کانال ها دارند اما به دلیل ماهیت آن و اینکه افراد با هدف خاص و برای خواندن اخبار عضو کانال شده‌اند وهمچنین به این خاطر که مطالب متفرقه و تبلیغاتش زیاد نیست، نرخ تبلیغ در آن بالاتر است.

    کانالی یک میلیون و دویست هزار عضوی با موضوع سرگرمی نیز وجود دارد که برای قرار دادن آگهی در ساعات 12 شب تا 9 صبح، یک میلیون تومان دریافت می‌کند.

    ایمان که دانشجوی پزشکی است و کانالی برای سرگرمی راه‌اندازی کرده است، می‌گوید:«سرگرمی من و دوستانم این بود که تبلیغات خلاقانه را نگاه می کردیم و حدس می‌زدیم که تبلیغ درباره چیست. ابتدا به این منظور کانال راه اندازی کردم که عکس های این تبلیغات را در آن قرار دهم و با دوستانم ماهیت آن را حدس بزنیم. با افزایش استقبال از این کانال، تبلیغ آن را به چند کانال دیگر دادم و حالا کانالم نزدیک به 50 هزار عضو دارد.» او که بابت قراردادن برخی تبلیغات در کانال خود به طور میانگین، هر ماه دو میلیون تومان درآمد دارد، می‌گوید: «این درآمد از آنچه بابت کار در بیمارستان به دست می آورم، بیشتر است. اگر می‌‌توانستم وقت بیشتری برای مدیریت کانال بگذارم این درآمد چند برابر هم می‌شد.»

    روش‌های نامتعارف جذب اعضا

    سجاد سعیدی که در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون فعالیت می‌کند از تجربه‌اش راجع به کانال‌های تلگرامی تبلیغاتی می‌گوید: «اغلب کانال‌های پرطرفدار مانند اخبار و عکس افراد معروف یا اخبار روز یا کانال‌های طنز، همچنین کانال‌هایی که محتوای کانالشان زیاد دیده می‌شود و اعضای زیادی دارند، براساس بازدید بالا و اعضای زیاد برای تبلیغات مناسب هستند. در این کانال‌ها، تبلیغات زمان محدود و مشخصی دارد و محدودیت در زمان تبلیغات باعث می شود اعضای کانال از تبلیغات ناراضی نباشند و همچنان کانال را دنبال کنند.»

    در این میان کانال‌هایی هستند که با دروغ، بزرگنمایی، جلوه دادن مسایل به گونه‌ای دیگر و گاه شایعه سازی اعضای خود را بالا می‌برند که البته بسیاری از این اعضا واقعی نیستند و بعد از مدتی کانال را ترک‌ می‌کنند. سجاد راجع به تلاش برای افزایش اعضای کانال‌ها و جذب تبلیغات می‌گوید:«کانال‌هایی هستند که با فریب مردم قصد جلب توجه و افزایش اعضای کانال‌شان به هر قیمت را دارند اخبار کذب و همچنین بزرگنمایی مسائل از ترفندهای این کانال‌ها است.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی