عصر بازار

افت طلا در آینده نزدیک بعید است

تثبیت اونس در کانال ۱۳۰۰

عصر اعتبار- اولین هفته کاری از نیمه دوم سال ۲۰۱۶، هفته تثبیت اونس در نیمه کانال ۱۳۰۰ دلار بود. اونس طلا که هفته را با قیمت ۱۳۴۲ دلار آغاز کرده بود، اولین روز هفته را با نوسان‌های کم دامنه آغاز کرد و بعد شاهد تشدید نوسان‌ها شد، اما در هر حال عمدتا در محدوده‌های وسط کانال به سر برد.

تثبیت اونس در کانال ۱۳۰۰
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، چالش‌های عمده روبه‌روی اقتصاد جهان از جمله آخرین آنها «برگزیت» باعث جهش قابل‌توجه ارزش طلا شده است،‌ اما دیگر کالاهای امن نیز در این میان بی‌نصیب نبوده‌اند. رشد فلز نقره حتی از طلا هم پیشی گرفته است.
    بازارهای آمریکا دوشنبه 4 ژوئیه به مناسبت «روز استقلال» تعطیل بودند، اما اونس در اولین روز کاری هفته در بازارهای فعال به قیمت 1344 دلار رسید. ادامه مزیت‌های فنی و بنیادی دلیل رشد طلا در این روز بود، اما سه‌شنبه قیمت بسیار بالاتری برای اونس ثبت شد.  اونس در این روز تا قیمت 1356 دلار رشد کرد. روز سه‌شنبه همزمان با اوج گرفتن طلا تا قله 27 ماهه، نقره هم به اوج 2 ساله رسید. دلیل ثبت هر دو روند، ادامه خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و ریسک‌گریزی در بازارهای سهام بود. روز سه‌شنبه شاخص دلار تقویت شد،‌ اما تنها رشد طلا را محدود کرد. همزمان ین ژاپن هم که از ارزهای پناهگاه است، خیز گرفت. بازارهای سهام در این روز عمدتا تضعیف شدند. بانک انگلستان در این روز اعلام کرد که سیاست پولی خود را تسهیل خواهد کرد. در نتیجه پوند به کف 31 ساله جدیدی در مقابل دلار رسید.

    روند رشد در روز چهارشنبه هم ادامه یافت. اونس در سومین روز کاری هفته روی اوج 27 ماهه تازه‌ای ماند. قیمت نهایی در این روز 1363 دلار بود. چهارشنبه در حالی که ادامه خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن طلا را تقویت می‌کرد، گزارش صورت‌جلسه پیشین فدرال‌رزرو چندان بازار را تحت‌تاثیر قرار نداد. علاوه‌بر تشدید تقاضا در بازار فلزهای گرانبها، ریسک‌گریزی در بورس‌های جهانی نیز روند طلا را متاثر کرد. چهارشنبه شب صورت‌جلسه نشست قبلی کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو منتشر شد که نشان می‌داد مقام‌های این کمیته پیش از برگزاری همه پرسی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا، از نتایج آن نگران بوده‌اند. پوند چهارشنبه هم به افت خود ادامه داد. ادامه نگرانی‌‌های مربوط به برگزیت باعث شد بازدهی اوراق قرضه بریتانیا به کف تاریخی جدیدی برسد. همزمان بازدهی اوراق قرضه دولتی آلمان هم که شاخص اروپا هستند به منفی 69/ 0 درصد رسید که آن هم کف تاریخی جدیدی بود. بازدهی اوراق قرضه ژاپن هم برای اولین بار در تاریخ به محدوده منفی رفتند.

    اما روند رشد، روز پنج‌شنبه تعدیل شد. اونس در چهارمین روز هفته تا قیمت 1360 دلار پایین آمد، گرچه قوی ماند. بازار در این روز با عقب‌نشینی اصلاحی و سودگیری معامله‌گران مواجه شد. بازارهای سهام جهان هم در این روز در وضعیت باثباتی بودند. این اولین روز آرامش آنها پس از اوقات عصبی ابتدای هفته بود. در این روز گزارش اشتغال‌زایی ADP آمریکا هم منتشر شد که نشان می‌داد اقتصاد آمریکا در ماه ژوئن 172هزار مورد شغل ایجاد کرده است، اما مانند همیشه گزارش دولتی روز جمعه بسیار مهم‌تر در نظر گرفته می‌شد. گزارش‌های اشتغال‌زایی در تصمیم‌گیری درباره سیاست پولی بسیار مهم هستند. اونس روز جمعه را با قیمت 1359 دلار آغاز کرد، اما بعد با ادامه سودگیری معامله‌گران به‌سوی میانه کانال حرکت کرد.

    صبح جمعه افت شاخص دلار به نفع طلا عمل می‌کرد. همزمان نفت خام از کف دو ماهه روزهای قبل بالا آمد تا عامل خارجی دوم هم به نفع طلا کار کرده باشد. با این همه روند فنی روز پنج‌شنبه،‌ روز جمعه را هم تحت‌تاثیر قرار داد. مهم‌ترین داده هفته 5 عصر منتشر شد. اونس که تا این ساعت به قیمت 1357 دلار رسیده بود، با انتشار این گزارش که داده‌هایی هم بهتر از انتظار و هم بدتر از انتظار داشت رو به نوسان شدید گذاشت. بر اساس تازه‌ترین گزارش اشتغال‌زایی دولت آمریکا، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه گذشته میلادی 287 هزار شغل ایجاد کرده است. رقم مورد انتظار 175 هزار مورد بود. اما نرخ بیکاری به 9/ 4 درصد افزایش یافت. اونس تا ساعت 7 عصر جمعه به بهای 1355 دلار‌ رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته رقم خورده باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی