عصر بازار

مشاور رئیس کل گمرک مطرح کرد

قاچاق ورودی به کشور ۷ میلیارد دلار است نه ۲۰ میلیارد دلار

عصر اعتبار- مشاور رئیس کل گمرک با اشاره به اینکه رقم ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار قاچاق به کشور واقعی نیست، گفت: به نظرم رقم قاچاق ورودی ۷ میلیارد دلار باشد.

قاچاق ورودی به کشور ۷ میلیارد دلار است نه ۲۰ میلیارد دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، محمود بهشتیان با اشاره به تفاوت تخلف و قاچاق در گمرک اظهار داشت: کم اظهاری خلاف است و اگر ثابت شود، جریمه به همراه دارد و کالا به صاحب آن باز می‌گردد و ممکن است این تخلف در گمرک زیاد صورت گیرد، ولی قاچاق با جریمه و ضبط کالا حل نمی‌شود.

    مشاور رئیس کل گمرک با بیان اینکه یکی از مشکلات قاچاق و کم اظهاری کالا مربوط به بخش تعرفه‌ها می‌شود، گفت: پیدا کردن تعرفه یک کالا بسیار سخت است، گاهی اوقات یکسال یک ماده شیمیایی بین آزمایشگاه‌ها می‌چرخد، تا تعیین تعرفه و ارزش شود.

    وی با بیان اینکه قاچاق با مخفی کردن همراه است، بیان داشت: معمولا قاچاق کالا میان دیگر کالاهای گمرکی اظهار شده جاخوش می‌کند که از سوی صاحب کالا اظهار نمی‌شود.

    این کارشناس در پاسخ به این سوال که بخشی از قاچاق رسمی در رویه‌های سبز که کنترل و نظارت کمتری دارد، وارد کشور می‌شود، عنوان کرد: محال است همه جای دنیا بتواند کالاهایی که وارد می‌شود، را باز کرده و بررسی کنند.

    وی در مورد اینکه کشورهای پیشرفته از اسکنرهای هوشمند با سرعت بالا استفاده می‌کنند و نیازی به بیرون ریختن کالا ندارد، گفت: 95 درصد کالایی که به سوئیس می‌رود، به گمرک نرفته و مستقیم به انبار صاحبان کالا می‌رود و به صورت بررسی موردی و تصادفی (رندوم چک) بررسی می‌شود، اما ده‌ها ضابطه در گمرک به همین ترتیب وجود دارد.

    بهشتیان با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اشعه ایکس ایکس ری گمرک شهید رجایی در روز بین 350 تا 400 کانتینر را اسکن می‌کند، در مورد اینکه این تعداد به نسبت کانتینرهای ورودی بسیار کم است، خاطرنشان کرد: گمرک بر اساس توان و بودجه نسبت به خرید دستگاه‌ ایکس ری اقدام کرده است و هر کدام از این دستگاه‌‌ها 20 میلیارد تومان هزینه دارد.

    مشاور رئیس کل گمرک ایران در پاسخ به این سوال که چرا دولت برای کنترل و نظارت بیشتر بر واردات و قاچاق از مبادی رسمی اقدام به خرید دستگاه‌های اسکنر نمی‌کند، کالاهای قاچاق که گرفته می‌شود بیش از رقم دستگاه‌ها ارزش دارند. یادآور شد؛ درست است اما اینکه همه کالاها ایکس ری شود، هیچ جای دنیا سابقه ندارد.

    وی در مورد اینکه مثلا در آمریکا همه کالاهای وارداتی حتی به خاطر مسائل امنیتی نیز با دستگاه اسکن می‌شوند، خاطرنشان کرد: کنگره سال 2008 قانونی گذارند که 100 درصد کالاها در کشور مبدا باید ایکس‌ری شود و کل کشورها علیه آمریکا در سازمان جهانی گمرک شکایت کردند به همین دلیل این طرح مسکوت شد. روزی 20 هزار کانتینر به مقصد آمریکا می‌رود و محال است که در مبدا این کار انجام شود آمریکا در 55 کشور مبدا ایکس ری گذاشت و کارمند گمرک آمریکا آن را بررسی می‌کند و از طریق ماهواره اسکن‌ها بررسی و ارزیابی می‌شود اما اینکه 100 درصد باشد نیست.

    وی در پاسخ به این سوال که در خود آمریکا و تایوان همه کالاها اسکن می‌شود، گفت: نمی‌تواند چنین چیزی باشد. گمرک هلند دستگاه‌هایی دارد که با سرعت 60 کیلومتر در ساعت کامیون‌‌ها را اسکن می‌کند و شرکت‌هایی مانند فیلیپس سازنده آن است.

    مشاور رئیس کل گمرک ایران افزود: کشور چین 1500 میلیارد دلار واردات دارد و امکان اسکن تمام کالاها وجود ندارد بیشتر براساس مدیریت ریسک و خطر کالا بررسی می‌شود. به غیر از کنترل با ایکس ری، کالاهای مجاز برای صاحبان و فعالان شناخته شده و مجاز دیگر به جای رفتن در گمرک به انبارهای خودشان می رود.

    وی در مورد اینکه گفته می‌شود 14.5 میلیارد دلار قاچاق به کشور وجود دارد که روزانه 3 هزار کانتینر می‌شود گفت: محال است روزی 3 هزار کانتینر قاچاق از گمرک عبور کند.

    وی در پاسخ به این سوال که رقم گفته شده قاچاق از کجا آمده است، بیان داشت: برای مثال نیاز واردات سیگار را با نرخ داخلی حساب کرده و پای قاچاق گذاشته می‌شود، در حالی که قیمت جهانی هر نخ سیگار 70 تومان اما ایران 200 تومان است.

    مشاور رئیس کل گمرک در مورد رویه‌های سبز، قرمز و زرد تصریح کرد: در گمرک شهید رجایی 40 درصد رویه‌ها قرمز است و طبق قانون باید 100 درصد آن بازرسی شود، اما بدان معنا نیست که 100 درصد کانتینرها بررسی فیزیکی شود، اما براساس عدل‌بندی بازرسی موردی صورت می‌گیرد. در حال حاضر امکان بررسی و اسکن بیش از 350 تا 400 کانتینر وجود ندارد و قبول داریم یکی از کمبودها در این قسمت است.

    بهشتیان با اشاره به اینکه مقررات واردات باید ساده و تسهیل شود، عنوان کرد: در حال حاضر کل کانتینرهای که از بندر شهید رجایی می‌آید 1700 تا 1800 است و ترانزیت هم در همین اندازه است. به نظر کمتر از 6 تا 7 میلیارد دلار قاچاق به کشور  وجود داشته باشد.

    وی ادامه داد: راهکارها را همه می‌دانند اگر بدانیم چگونه قاچاق می‌شود که همه چیز حل است.

    این کارشناس در پاسخ به این سوال که مگر مسئولان نمی دانند مفرها قاچاق و خلاهای قانون کجاست، پس چرا بازهم قاچاق وجود دارد، گفت: نمی توانم به این سوال پاسخ دهم باید از مسئولان پرسید.سوال اساسی است که اگر بتوان به آن جواب داد، مشکل حل است اکنون در همه جا بحث قاچاق مطرح بوده و راهکارهای متفاوت داده می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی