عصر بازار

رشد هفتگی طلا در پی رشد اشتغال در آمریکا

عصر اعتبار- در پی انتشار آمار اشتغال قوی‌تر از انتظار آمریکا در ماه ژوئن ۲۰۱۶، طلا با افزایش قیمت در آخرین روز معاملاتی هفته، رشدی هفتگی را به ثبت رساند.

رشد هفتگی طلا در پی رشد اشتغال در آمریکا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، هر اونس طلا در پایان هفته با ثبت رشدی1.7 درصدی نسبت به آخرین جایگاه هفته گذشته 1365 دلار و 40 سنت معامله شد. طلا در حالی با رشد مواجه شده که آمار رسمی دولت ایالات متحده نشان می‌دهد اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا در ماه گذشته رشدی 287 هزار شغلی داشته که بیشترین رشد از ماه اکتبر بوده است.

    این موضوع باعث شد تا دلار به بالاترین سطح دو هفته اخیر خود در برابر یورو رسیده و فدرال‌رزرو مجددا گزینه افزایش نرخ بهره را بر روی میز قرار دهد. پس از رای به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، هر اونس طلا بیش از 100 دلار افزایش قیمت داشته است.

    جانی توز، تحلیلگر UBS اعلام کرد: «‌واکنش سریع به آمار اشتغال قوی‌تر از انتظار آمریکا، کمتر از حد بوده؛ ولی شما مشاهده می‌کنید که رشد طلا کم عمق بوده است. هنوز افراد بسیاری وجود دارند که خواهان ایجاد جایگاه‌هایی در بازار طلا هستند این افراد به دقت هر گونه اصلاح در قیمت طلا را رصد می‌کنند.»

    معامله‌گران به دلیل سیاست‌های پولی آمریکا آمار اشتغال را مورد بررسی قرار می‌دهند. قبل از گزارش اشتغال معامله‌گران معتقد بودند شانس افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر 19 درصد خواهد بود. با این حال پس از انتشار این آمار شانس افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر بیشتر خواهد شد.

    نرخ بهره پایین‌تر موجب افزایش قیمت طلا خواهد شد چرا که هزینه‌های فرصت نگهداری شمش را کاهش داده و موجب فشار روی دلار خواهد شد.

    آمار روز پنجشنبه رویترز نشان داد، از ماه فوریه تاکنون، سرمایه‌گذاران پولهای بیشتری را در صندوق‌های معاملاتی طلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. دارایی‌ها در SPDR بزرگترین صندوق معاملاتی طلا با افتی 4 تنی در روز پنجشنبه به 978.29 تن رسیده بود که بیشترین افت یکروزه در 6 سال اخیر بوده است.

    قیمت‌های بالای طلا همچنین موجب کاهش تقاضای این فلز گرانبها در بازارهای فیزیکی آسیا شده است. در حالی که قیمت‌ها در دومین مصرف‌کننده بزرگ دنیا بالاترین سطح سه سال اخیر را به ثبت رساند، میزان تخفیف هر اونس طلا در هند به بیش از 100 دلار رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی