عصر بازار

بازگشت توان اعتباری در پساتحریم

عصر اعتبار- مدیر امور اعتبارات بانک توسعه صادرات در بیست و پنجمین سالروز تاسیس این بانک با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص بازگشت توان اعتباری در پساتحریم گفتگو کرد.

بازگشت توان اعتباری در پساتحریم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اگزیم نیوز، ساعدی فر گفت: اعتبارات بانک توسعه صادرات در سال 94 از لحاظ تعدد مصوبات اعتباری 166 مورد بیشتر از سال قبل گزارش شد و رشدی بالغ بر 21 درصد را نسبت به مصوبات اعتباری سال 93 ثبت نمود؛ بدین ترتیب 690 مصوبه اعطای اعتبار در این سال صادر شد. همچین میزان اعتبارات بانک در سال 94 به لحاظ مبلغ معادل 83 هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل 43 درصد رشد داشته است.

    وی در رابطه با چشم انداز اعتباری بانک توسعه صادرات در سال جاری افزود: پروژه های بزرگی مانند پتروشیمی بوشهر از طریق بانک توسعه صادرات در دست پیگیری هستند. برای های دیگری هم در همین راستا گشایش ال سی انجام شده و لازم است طی سال جاری اسناد مبادله ها و پیشرفت های پروژه و همچنین نظارت و کنترل بر طرح ارائه شود و ادامه مسیر تامین مالی آنها انجام پذیرد.

    این مقام مسئول در بانک توسعه صادرات گفت: در مورد فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار چندی پیش گشایش ال سی انجام شده است و پروژه مذکور در دست اقدام قرار دارد. همچنین قراردادهایی با صندوق توسعه ملی منعقد کردیم که موضوع آن توسعه میادین مشترک نفت و گاز می باشد؛ مبلغ این همکاری 800 میلیون دلار ثبت شده و آغاز فرآیند آن در سال 95 صورت گرفته است. بانک توسعه صادرات در حال حاضر در مرحله پرداخت تسهیلات این پروژه قرار دارد.

    ساعدی فر افزود: پتروشیمی کردستان هم که از پروژه های تحت حمایت بانک بوده است در آخرین مراحل احداث قرار دارد و تا شهریور ماه به بهره برداری خواهد رسید.

    وی همچنین گفت: امیدواریم با ادامه دوران پساتحریم استفاده از منابع خارجی و خطوط فاینانس بین المللی بیش از پیش برای ما میسر شود. همچنین بتوانیم از منابع جدید صندوق توسعه ملی برای تامین مالی پروژه های صادراتی بهره برداری نماییم.

    مدیر اعتبارات بانک توسعه صادرات در ادامه گفت: یکی از موضوعات مهم در خدمات صادراتی بانک صدور ضمانت نامه ها است که با رفع تحریم در حال بازگشت به شرایط سابق می باشد؛ به این ترتیب با احیای شرایط قبل از تحریم می توانیم با صدور ضمانت نامه برای شرکت های صادرکننده بویژه صادرکنندگان حوزه خدمات فنی و مهندسی این شرکت ها را تحت حمایت و ضمانت قرار دهیم و آنها بتوانند مانند گذشته در بازارهای خارجی ایفای نقش نمایند.

    مروری بر اهداف و استراتژی های بانک توسعه صادرات

    لزوم وجود سازمانی در کشور که بتواند کمبود یک نهاد مالی معتبر و موجه در بخش صادرات ـ واردات کشور را بر طرف سازد، یکی از نکاتی است که تا زمان پیروزی انقلاب، کم اهمیت تلقی گردیده بود.
    رفع این نقیصه از ابتدای تدوین قانون عملیات بانکی بدون ربا در ایران، مطمح نظر مقامات اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و بر اساس آن در تاریخ 1370/4/19 بانک توسعه صادرات تأسیس شد و عملاً از شهریور ماه 1371 آغاز به کار کرد و از آن هنگام، در راستای پیشبرد اهدافی که بانک بر عهده داشت، با کارکنان و کادری متخصص و ورزیده، در خدمت صادرات کشور قرار گرفت.
    فرآیند عملکرد این بانک در طول سالهای گذشته نمایانگر این واقعیت است که بانک از طریق توجه به سرعت و دقت در روند کار، موجبات جلب اعتماد و رضایت مشتریان خود را فراهم ساخته و علاوه بر آن، اعتماد بانک‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را نیز به خود جلب نموده است. امکانات بالقوه تولید و صدور کالا در کشور، می‌تواند با اتکاء به خدمات مالی و جانبی بانک تخصصی توسعه صادرات ایران به فعل در آمده و به جایگاه شایسته خود در بازارهای جهانی دست یابد.
    رسالت این بانک با توجه به اهداف کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور کمک به توسعه صادرات غیر‌نفتی و گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی با سایر کشورها است. مهم ترین اهداف عملیاتی بانک در راستای رسال فوق بصورت زیر است:
    اعطای تسهیلات و اعتبارات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت صادراتی
    تضمین اعتبارات صادراتی و صدور ضمانتنامه عهده بانکها و مؤسسات مالی داخلی و خارجی برای اعطای تسهیلات مالی به فعالیت‌های صادراتی.
    اعطای تسهیلات سرمایه‌ گذاری برای پروژه‌های صادراتی در داخل و خارج از کشور.
    اعطای تسهیلات صادراتی به خریداران کالاها و خدمات صادراتی کشور به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از طریق بانکها و مؤسسات مالی معتبر سایر کشورها.
    اعطای اعتبارات وارداتی به واردکنندگان داخلی برای تأمین مواد اولیه و کالاهای تبدیلی جهت صادرات و همچنین ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز.
    اعطای تسهیلات و انجام هر گونه عملی که موجب ارتقاء کیفیت و بالا بردن وضعیت رقابتی صادرات کشور شود. تأمین مالی مجدد تسهیلات اعطاء شده برای تولید داخلی به منظور امور صادراتی به خریداران و صادرکنندگان داخلی .
    انجام عملیات کارگزاری نظیر کارگزاری اجرای قراردادها و موافقت‌نامه‌های بازرگانی و تجاری با دیگر کشورها و انجام هر گونه معاملات ارزی .
    ارایه خدمات مشورتی و اطلاعاتی به صادرکنندگان و سایر مراجع ذیربط در امور صادراتی کشور.
    اعطای تسهیلات لازم جهت حمایت و پیشبرد صنعت حمل و نقل و توریسم، بازاریابی، شرکت در مناقصات صادراتی، صدور گواهینامه کیفیت و مبدا کالا و همچنین اعطای تسهیلات به منظور توسعه و گسترش صنایع دستی برای صادرات و نیز به مؤسسات و مراکز علمی و تحقیقاتی به منظور تشویق امر تحقیق در توسعه صادرات .
    افتتاح و نگهداری حسابهای بانکی، خرید و فروش اوراق بهادار و اسناد معتبر تجاری، تنزیل و تنزل مجدد، تضمین اوراق و اسناد بازرگانی، چک برات و بروات ارزی، قبول پرداختهای بانکی و حوالجات تلگرافی، خرید و فروش ارز و مسکوکات طلا و نقره، دریافت و پرداخت تسهیلات، گشایش اعتبارات اسنادی و به طور کلی سایر اموری که بانک برای انجام فعالیت‌های صادراتی لازم بداند.
    رسالت بانک توسعه صادرات ایران، با توجه به اهداف کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور کمک به توسعه صادرات غیر‌نفتی و گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی باسایر کشورها است.

    بانک توسعه صادرات ایران اگزیم بانک ایران و اگزیم بانک برتر منطقه خاورمیانه و برای همگان یادآور توسعه صادرات غیرنفتی است. این بانک به عنوان تنها بانک تخصصی و توسعه‌ای و مجری امین سیاست‌های دولت در امر تأمین مالی و تسهیل صادرات کشور و گسترش مبادلات تجاری بین‌المللی، ‌تلاش میکند تا با اتکاء به نیروی انسانی متعهد و متخصص، استفاده از سرمایه دولت و سایر منابع مالی و بهره‌گیری از استانداردها، روش‌ها و فناوری‌های نوین بانکداری،‌ انواع خدمات بانکی و بیمه‌ای را به صادرکنندگان کالاها و خدمات ارایه دهد. استراتژی های بانک در این مسیر شامل تمرکز و تعهد به حمایت از رشد و توسعه صادرات غیرنفتی کشور و افزایش بهره وری توسعه ای منابع مالی می باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی