عصر بازار

بانک پارسیان متضرر بزرگ پروژه تسویه با سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج

عصر اعتبار- بانک پارسیان در فرآیند پرداخت وجوه سپرده گذاران موسسه ثامن الحجج بدون هرگونه انتفاع شخصی عمل کرده است.

بانک پارسیان متضرر بزرگ پروژه تسویه با سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، هر چند تجمعات سپرده‌گذاران ثامن الحجج در هفته‌ها و روزهای اخیر در مقابل شعب بانک پارسیان و حتی در روز جاری در برابر غرفه این بانک در نهمین نمایشگاه بانک ، بورس و بیمه گسترش یافت اما بانک مرکزی که مسئولیت اصلی پاسخ گویی به سپرده گذاران ثامن الحجج را بر دوش دارد این روزها روزه سکوت اختیار کرده و بانک پارسیان به متضرر بزرگ پروژه تسویه با سپرده گذاران ثامن الحجج تبدیل شده است.

    بانک پارسیان در بهمن ماه سال گذشته با هدف همکاری با بانک مرکزی در خصوص ساماندهی موسسات غیر مجاز عاملیت پرداخت وجوه سپرده گذاران ثامن الحجج را بر عهده گرفت و با بهره گیری از خط اعتباری بانک مرکزی نسبت به پرداخت وجوه اقدام کرد.

    البته بانک پارسیان بر اساس برنامه از پیش تعیین شده بانک مرکزی تنها عامل این نهاد ناظر در پرداخت وجوه سپرده گذاران ثامن الحجج  بوده و هیچ دخالتی در فرآیند تصمیم گیری در خصوص تعیین و زمانبندی پرداخت اصل یا سود سپرده ها، تملک و فروش دارایی ها و اموال تعاونی ثامن الحجج را ندارد.

    بر همین اساس بانک پارسیان در این مدت نسبت به ساماندهی یک میلیون و 350 هزار حساب معادل90 درصد از کل حساب های تعاونی اقدام و وجوه400 هزارسپرده گذار را پرداخت کرده است اما در این میان تعیین تکلیف حدود 97 هزار حساب متعلق به سپرده گذاران کلان باقی مانده که دعوای آنها با بانک مرکزی این روزها دامن‌گیر بانک پارسیان شده است.

    البته بر اساس برنامه ریزی های انجام شده توسط بانک مرکزی سپرده ها در چندین نوبت پرداخت و وجوه سپرده گذاران تا سقف 350 میلیون ریال برای هر سپرده گذار پرداخت شد اما با توجه به بالا بودن وجوه سپرده گذاران کلان ادامه این روند منوط به تعیین تکلیف اموال و دارایی های آن تعاونی از سوی دستگاه های ذیربط است و تعلل در این خصوص از سوی نهادهای ناظر و ذیربط دستاویزی برای طرح شایعات علیه بانک پارسیان شده است.

    هر چند به گفته کورش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان این بانک هیچ نقشی در شکل گیری وانحلال این تعاونی نداشته و ندارد و نباید پاسخگوی تعلل سایر نهادها در مزایده اموال تعاونی اعتبار ثامن الحجج باشد اما تعلل بانک مرکزی و قوه قضائیه از صدور ابلاغیه ای برای آزادسازی پول‌های مدیران ثامن الحجج در سایر بانک ها موجب توقف روند پرداخت وجوه سپرده گذاران از سوی بانک پارسیان شده که این امر در نهایت تجمعات گسترده را علیه بانک پارسیان دامن زده  است.

    بانک پارسیان در فرآیند پرداخت وجوه سپرده گذاران موسسه ثامن الحجج بدون هرگونه انتفاع شخصی عمل کرده است و بر اساس اظهارات دادستان عمومی با این عاملیت از ورود 800 هزار پرونده به دستگاه قضایی جلوگیری شده این در حالی است که اگر پرونده ثامن الحجج بدون ورود بانک پارسیان به دستگاه قضایی ارجاع می شد صاحبان حساب ها باید مدت زمان طولانی برای دستیابی به سرمایه خود در صف انتظار می ماندند.

    حال این سوال مطرح می شود که با  ادامه این روند و سکوت بانک مرکزی آیا بانک پارسیان با خدشه دار شدن برندش عاملیت سپرده گذاران ثامن الحجج را ادامه می دهد یا خیر؟

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی