عصر بازار

حمله ویروس کرونا از ۳ جهت به اقتصاد آمریکا

عصر اعتبار- ویروس کرونا با تاثیر بر فروش محصولات آمریکایی در چین، مختل کردن زنجیره های عرضه و کاهش گردشگری چینی ها در آمریکا به اقتصاد این کشور آسیب می رساند.

حمله ویروس کرونا از ۳ جهت به اقتصاد آمریکا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، با افزایش ویروس کرونا در سراسر جهان و بالا رفتن تعداد مبتلایان و مرگ و میرها، اقتصاددان‌ها بیش از پیش نگران تاثیر آن بر اقتصاد آمریکا می‌شوند.

    فدرال رزرو آمریکا در آخرین گزارش خود به کنگره هشدار داد تاثیرات مخرب شیوع ویروس کرونا می تواند به اقتصاد جهانی راه یابد. شرکت های آمریکایی به تولید کنندگان قطعات و محصولات چینی وابسته شده اند ولی این فقط یکی از شیوه‌هایی است که این ویروس می تواند توسط آن به اقتصاد آمریکا ضربه بزند. در اینجا به سه روش تاثیرگذاری ویروس کرونا بر اقتصاد آمریکا می پردازیم.

    1-فروش به چین

    چین یکی از بزرگترین بازارها برای محصولات آمریکا مخصوصاً کالاهای الکترونیکی و مد است.

    مثلاً حدود 47 درصد درآمد سالانه شرکت های کوالکام و اینتل که  قطعات الکترونیکی میسازند، از چین می‌آید.  بنابراین این منطقه اهمیت بالایی برای این شرکت ها دارد. چین همچنین دومین بازار بزرگ دنیا برای گوشی های شرکت اپل است و شیوع این ویروس به شدت بر فروش این شرکت تأثیر گذاشته است.

    کسب  و کارها در بسیاری از استان‌ها و شهرهای چین بسته شده‌اند و شهروندان در خیابان ها تردد نمی کنند. بنابراین مراکز خرید و فروشگاه ها از جمله شرکتهای فست فود آمریکایی و خرده فروشان مد مثل نایک، استارباکس و مک دونالد تعطیل شده‌اند.

    2- اختلال در زنجیره‌های عرضه

    اقتصاد چین تا حد زیادی بسته شده است و این رویداد به تولید کنندگان آمریکا از طریق زنجیره‌ای عرضه آسیب می رساند.

    تولید کنندگانی که در محصولاتشان از قطعاتی استفاده می‌کنند که بیشتر از مناطق مبتلا شده در چین مثل ووهان می‌آیند، دو گزینه بیشتر ندارند: منابع جایگزینی در خارج از چین بیابند یا تولید خود را متوقف کنند. بیش از 500 تولید کننده قطعات خودرو در ووهان فعالیت می کنند.

    خودروسازانی مثل تسلا، فورد و فولکس واگن کارخانه های خود را در چین بسته اند. خودروسازی هیوندای یک قدم فراتر رفته و موقتا خط تولید خود را در کره جنوبی به خاطر کمبود قطعات بسته است.

    شرکت های آمریکایی مثل اپل که بسیاری از تأسیسات تولیدی خود را در چین مستقر کرده‌اند، به شدت از از این شرایط آسیب دیده اند. حتی اگر قطعات و محصولات مورد نیاز موجود باشد، اختلال در زنجیره‌های عرضه، دسترسی برای برخی شرکت ها را محدود کرده است.

    3-  گردشگری آمریکا ضربه خورده است

    گردشگری چین در سال های اخیر یکی از عوامل مهم در رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا بوده است.

    پس از شروع جنگ تجاری، بازدید چینی ها از آمریکا به شدت کاهش یافت. و حالا شیوع ویروس کرونا ضربه دیگری به این صنعت در آمریکا می زند. بسیاری از خطوط هوایی پرواز های ورودی و خروجی خود را به چین لغو کرده‌اند و دولت ترامپ محدودیتهای سفر برای مسافرانی که اخیراً از چین بازدید کرده‌اند، وضع کرده است.

    تعداد بازدیدکنندگانی که در 2020 از چین به آمریکا می آیند، 28 درصد کاهش می یابد که می تواند  باعث 5.8 میلیارد دلار هزینه کرد کمتر در سال جاری میلادی و کمبود 10.3 میلیارد دلار تا 2024 شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی