عصر بازار

ریزش جهانی دلار

عصر اعتبار- ارزش دلار در برابر بسیاری از همتایانش کاهش یافت.

ریزش جهانی دلار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در شرایطی که اقتصاد آمریکا با بدترین شرایط اقتصادی خود در طول 9 دهه اخیر مواجه شده، جروم پاول، رییس بانک مرکزی این کشور در سخنانی گفته است نظام بانکی این کشور به حد کافی برای پشت سر گذاشتن این بحران نیرومند است. در حال حاضر بیش از 36 میلیون نفر در آمریکا برای دریافت مزایای بیکاری درخواست داده‌اند و انتظار می رود رشد اقتصادی به پایین ترین سطح خود از زمان بحران سال 1929 برسد. پاول با بیان اینکه قبول دارد آمارهای اقتصادی سه ماهه دوم سال خیلی خیلی بد خواهند بود، نسبت به بهبود شرایط و احتمال بازگشت رشد اقتصادی به محدوده مثبت در سه ماهه سوم سال ابراز امیدواری کرد. 

    هم چنین با وجود بازگشایی تدریجی اقتصادهای جهان، بسیاری از کشورها کماکان وضعیت مطلوبی ندارند. در آمریکا پیش بینی می شود رشد اقتصادی در سه ماهه دوم سال به رقم بی سابقه منفی 35 درصد و نرخ بیکاری به 25 درصد برسد. در چین نیز با وجود بهبود نسبی وضعیت تولیدات کارخانه ها در مقایسه با ماه قبل،  میزان مخارج مصرفی کماکان در سطح ناامیدکننده ای باقی مانده است. سومین اقتصاد بزرگ جهان نیز وضعیت مشابهی دارد و  برای نخستین بار از سال 2015 است که اقتصاد ژاپن با ثبت دو رشد فصلی متوالی منفی وارد رکود می شود. طبق اعلام دولت ژاپن در سه ماهه نخست سال 2020 اقتصاد ژاپن 0.9 درصد کوچک تر شده است.

    از سوی دیگر نرخ تورم در بسیاری از کشورهای جهان با سرعت زیادی رو به کاهش است که این کاهش نرخ تورم در کنار پایین بودن میزان مخارج مصرف کننده در بسیاری از کشورها بدان معنا خواهد بود که بانک های مرکزی ناچار به انجام اقدامات محرک بیشتری برای تسریع کردن روند بازیابی اقتصاد کشورها هستند.  

    اکنون برخی از کارشناسان پیش بینی کرده اند بانک مرکزی آمریکا با تابوشکنی نرخ بهره را به سطح منفی کاهش دهد. وزیر خزانه داری آمریکا نیز نرخ بهره فعلی را یک فرصت مناسب برای سر و سامان دادن به وضعیت بدهی ها دانسته و از برنامه ریزی برای استقراض سه تریلیون دلاری خبر داده است.

    شان اولیور، کارشناس مسایل اقتصادی در موسسه ای ام پی کپیتال گفت: در حال حاضر سه ریسک مهم بر سر اقتصاد جهانی است: احتمال بروز موج دوم همه گیری ویروس کرونا، زمان لازم برای بازگشت فعالیت های اقتصادی به سطوح قبل از بحران و تشدید تنش ها بین آمریکا و چین.  

    وقایع معاملات ارز هم چنین تحت تاثیر اخبار مربوط به ویروس کرونا قرار دارد. در آمریکا دونالد ترامپ، در اظهاراتی عجیب مدعی شده ویروس کرونا در آزمایشگاهی در شهر ووهان چین، جایی که پاندمی کرونا از آنجا آغاز شد، ساخته شده و تهدید کرد که در صورت اثبات این ادعا، چین را از طریق اعمال تعرفه‌های جدید تنبیه خواهد کرد.

    آمریکا و چین از سال 2018 با یکدیگر وارد یک جنگ تجاری گسترده شدند و سرانجام اواخر سال گذشته دو طرف سر اجرای یک جدول زمانی برای متوازن شدن تجارت دوجانبه توافق کردند. اکنون تهدیدات ترامپ باعث افزایش هراس معامله گران از ایجاد یک جنگ تجاری جدید شده است؛ آن هم در زمانی که رشد اقتصادی بسیاری از کشورها تحت تاثیر شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها به پایین ترین سطوح تاریخ معاصر رسیده است. 

    جونیچی ایشیکاوا، کارشناس ارشد مسایل ارزی در بانک "آی جی" گفت: رسیدن اخبار مربوط به پیشرفت در ساخت واکسن کرونا خیلی به بهبود فضای روانی معاملات کمک کرده است و وقتی ریسک کمتری وجود داشته باشد معامله گران برای خرید دارایی هایی غیر امن برای کسب سود بیشتر ترغیب می شوند.

    تاکنون بیش از چهار میلیون و 894 هزار و 278 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین 316 هزار و 732 نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 91 هزار و 981 نفر، انگلیس با 34 هزار و 796 نفر، ایتالیا با 32 هزار و 7 نفر،  فرانسه با 28 هزار و 239 نفر و اسپانیا با 27 هزار و 709 نفر بوده است.  

    اریک برگر،  کارشناس بازار ارز در بانک مرکزی کانادا گفت: اکنون نگاه معامله گران به دور تازه تنش های لفظی بین پکن و واشنگتن دوخته شده است و اگر وضعیت آرام تر نشود شاهد آغاز دور دوم جنگ تجاری بین دو اقتصاد نخست جهان خواهیم بود. در این صورت نرخ برابری دلار و یوان به ویژه در برابر ارزهای امن شاهد تغییرات گسترده ای خواهد بود و شاهد ثبت رکوردهای جدیدی از ارزهایی نظیر ین و فرانک خواهیم بود.  

    شاخص دلار

    شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افت 0.9 درصدی نسبت به روز قبل و در سطح 99.43 واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل 1.028 دلار اعلام شد.  

    ارزهای اروپایی

    داده های جدید منتشر شده از منطقه یورو نشان می دهد که کشورهای اروپایی با حادترین بحران اقتصادی یک دهه اخیر خود مواج شده اند.  طبق اعلام مرکز آمار اروپا، متوسط رشد اقتصادی 19 کشور عضو منطقه یورو در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سه ماهه پایانی سال قبل 3.8 درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 3.2 درصد کمتر شده است.  از سوی دیگر میزان تجارت خارجی کشورهای عضو منطقه یورو در ماه مارس  نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت 12.1 درصدی مواجه شده و به 153.3 میلیارد یورو رسیده است.

    در انگلیس نیز وضعیت چندان بهتر نیست و بانک مرکزی انگلیس در گزارشی هشدار داده است رشد اقتصادی این کشور به کمترین سطح خود از زمان جنگ جانشینی اسپانیا در قرن هجدهم خواهد رسید.  

    در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود 1.17 درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای 1.224 دلار مبادله شد. یورو 1.06 درصد بالا رفت و با ورود به کانال 1.09  به 1.093 دلار رسید.

    کیث تمپرتون - تحلیلگر بازار سرمایه در موسسه تاویرا سکیوریتیز - گفت: بازارها بین اخبار سیاست های محرک پولی، آمار جدید مبتلایان به کرونا و داده های بد اقتصادی گیر کرده اند و فکر می کنم این وضعیت حالا حالاها ادامه خواهد داشت.  

    ارزهای آسیایی

    در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با 0.18 درصد افزایش به 107.400 ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای 1.525 دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل 7.106 یوان چین اعلام شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی