عصر بازار

رییس کل بانک مرکزی خبر داد:

انتشار اوراق ارزی با سود و بازپرداخت ارزی در آینده نزدیک

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی استفاده از ابزار اوراق ارزی را در دستور کار دارد که سود و بازپرداخت آن ارزی خواهد بود در روزهای آینده نهایی و معرفی می‌شود.

انتشار اوراق ارزی با سود و بازپرداخت ارزی در آینده نزدیک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگا خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، علی صالح آبادی در بیست و نهمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با اشاره به سابقه همایش گفت، این همایش فرصتی برای فعالان حوزه پول و ارز فراهم می‌کند تا نظرات خود را بیان کنند و این موضوع به سیاست‌گذار کمک خواهد کرد.

    وی افزود: بانک مرکزی با توجه به وظایف قانونی خود در حوزه پولی، کمیته‌های نقدینگی، پایه پولی و اصلاح نظام بانکی را زیر نظر قائم مقام بانک مرکزی تشکیل داده که جلسات آن برگزار می‌شود.

    به گفته رئیس کل بانک مرکزی در حوزه کنترل تورم سیاست‌های خوبی پیش‌بینی شده که با همکاری ستاد اقتصادی دولت پیش می‌رود. البته عوامل سمت هزینه موثر بر تورم به دستگاه‌های دیگر هم مربوط می‌شود که نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها است و بنابراین عواملی که از ناحیه بودجه بر تورم اثر می‌گذارد هم دنبال می‌شود.

    تکالیف بودجه‌ای بانک‌ها به عنوان یک عامل تورم‌زا باید اصلاح شود
    صالح‌آبادی تاکید کرد: برنامه‌های بانک مرکزی در زمینه اصلاح سیاست‌های پولی شامل سه بخش «اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی و بانک‌ها»، «اصلاح رابطه بانک مرکزی و بانک‌ها» و «اصلاح رابطه بانک مرکزی و مشتریان» و همچنین ارتقای سازوکارهای سیاست‌های پولی و سیاست‌های مرتبط با ارز و مسائل بین‌المللی می‌شود.

    رییس شورای پول و اعتبار در توضیح محورهای مهم اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی و بانک‌ها عنوان کرد: نخستین محور، سازو کار تکالیف بودجه‌ای است که بر نظام بانکی بار می‌شود. در بودجه 1401 تکالیفی در یک ماده ذکر شد اما در مجلس این تکالیف بسط داده شد که این موضوع باید اصلاح شود. البته با نامه‌نگاری بنده با رهبر انقلاب و دستورات ایشان اوضاع بهتر شد. بنابراین تکالیف شبکه بانکی که موجب ناترازی بانک‌ها می‌شود یک عامل تورم است که باید اصلاح شود.

    وی درباره محور دیگر گفت: بانک مرکزی به عنوان بانکدار دولت در سنوات قبل ارزهای نفتی را از دولت خریداری و ریال آن را در اختیار دولت قرار می‌داد. اما در بودجه امسال پیش‌بینی شد که علاوه بر بانک مرکزی، سایر بانک‌ها نیز عامل عرضه ارز دولت در بازار باشند، این اقدام می‌تواند یکی از عوامل پایه پولی را کنترل کند.

    رئیس کل بانک مرکزی درباره سومین محور اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی و دولت گفت: موضوع تنخواه بانک مرکزی به دولت موضوع مهم دیگر در این زمینه است. هر ساله بانک مرکزی تنخواه را در اختیار خزانه قرار می‌دهد در حالی که شاید خزانه به این تنخواه نیازی نداشته باشد. در این زمینه هم با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد مقرر شد این اقدام به عنوان آخرین راهکار در نظر گرفته شود. در ستاد اقتصادی دولت و جلسه سران قوا مصوب شد خزانه ابتدا از سایر حساب‌های خود نزد بانک مرکزی استفاده کند و تا امروز از این سیاست استفاده شده است.

    صالح‌آبادی ادامه داد: با سازمان بورس کمیته مشترکی داریم که موضوعات مشترکی که بین بازار پول و سرمایه هست را دنبال می‌کنیم. در بحث توسعه و تعمیق بازار بدهی، هرچه این بازار توسعه پیدا کند و عمق آن بیشتر شود، می‌تواند به سیاست‌های پولی بانک مرکزی کمک کند.

    وی تصریح کرد: دولت سالانه اوراق منتشر می‌کند و این ابزارها در یک بازار مالی باید معامله شود و تقاضا برای این اوراق شکل بگیرد. بنابراین تعمیق بازار بدهی می‌تواند به این موضوع کمک کند. در واقع این اوراق به گونه‌ای نباشد که بانک‌ها بخرند و به بانک مرکزی ریپو کنند و باعث افزایش پایه پولی شود. البته حجم این اوراق از 95 هزار میلیارد تومان در پایان سال گذشته به 75 هزار میلیارد تومان رسیده است.

    رییس کل بانک مرکزی تأکید کرد: بحث استقراض مستقیم دولت از بانک مرکزی از خطوط قرمز است. در عین‌حال موضوع اصلاح قانون بانک مرکزی نیز در مجلس دنبال می‌شود. محور این قانون حرکت به سمت اقتدار و تقویت ساختارهای بانک مرکزی است و امیدوارم در مجلس به تصویب برسد.

    اصلاح ساختار ترازنامه بانک‌ها در دستور کار
    رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه بحث اصلاح رابطه بانک مرکزی با بانک‌ها مهم است، تاکید کرد: در این راستا اصلاح ساختار ترازنامه بانک‌ها را مدنظر داریم. کاهش معوقات سیستم بانکی مهم است و در این خصوص همکاری بانک مربوطه و بانک مرکزی را می‌طلبد و جزییات زیادی دارد.

    صالح آبادی یادآور شد: مولد سازی دارایی‌های منجمد بانک ها، فروش اموال مازاد و خروج از بنگاه‌داری نیز از موضوعات دیگر در خصوص اصلاح نظام بانکی است. تقویت سهم دارایی‌های نقدشونده بانک‌ها در ترازنامه بسیار مهم است. اینکه گفته شده 3 درصد دارایی بانک‌ها باید به اوراق نقدشونده تبدیل شود اهمیت دارد تا بتوانند نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند.

    رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه موضوع مهم بعدی بدهی دولت به بانک‌هاست، گفت: در دولت سازوکارهای متعددی در این باره مطرح شده و در حال بررسی است تا بدهی دولت به بانک‌ها پرداخت شود. امکان انتشار اوراق گواهی سپرده امسال فرآهم شده است و بانک‌هایی که نیاز به نقدینگی دارند به جای استقراض از بانک مرکزی، می‌توانند این اوراق بهره‌مند شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو