عصر بازار

بانک جهانی:

کاهش ۳۷ درصدی فقر مطلق در ایران توسط دولت سیزدهم

عصر اعتبار- آمارهای بانک جهانی از کاهش ۳۷ درصدی فقر مطلق در ایران طی دو سال فعالیت دولت سیزدهم حکایت دارد.

کاهش ۳۷ درصدی فقر مطلق در ایران توسط دولت سیزدهم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، جدیدترین آمار منتشرشده از سوی بانک جهانی نشان می‌دهد فقر مطلق در ایران طی سال‌های فعالیت دولت سیزدهم کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است.

    این نهاد بین‌المللی فقر مطلق را بر پایه درآمد روزانه 2.15 دلار برای هر نفر (بر اساس شاخص برابری قدرت خرید به قیمت ثابت سال 2017) تعریف کرده است و این رقم حداقل مبلغی است که یک نفر برای تأمین نیازهای ضروری زندگی خود به آن نیاز دارد.

    بر این اساس در آخرین سال عملکرد دولت حسن روحانی (1399 مطابق با 2020) نسبت جمعیت دارای فقر مطلق به کل جمعیت در ایران 0.8 درصد بوده است اما این رقم در سال نخست فعالیت دولت رئیسی (1400 مطابق با 2021) به 0.7 درصد و در سال دوم فعالیت دولت رئیسی (1401 مطابق با 2022) به 0.5 درصد کاهش یافته است.

    بدین ترتیب فقر مطلق در ایران طی دو سال متوالی در دولت سیزدهم کاهشی بوده و نسبت جمعیت دارای فقر مطلق به کل جمعیت در این دولت مجموعا 37 درصد کمتر از سال 2020 یعنی سال آخر فعالیت دولت قبل بوده است.

    *کاهش فقر مطلق در ایران به کمترین رقم طی 5 سال

    نرخ 0.5 درصدی فقر مطلق در ایران کمترین نرخ ثبت‌شده برای این شاخص طی 5 سال گذشته بوده است. در سال 2017 نسبت جمعیت دارای فقر مطلق در ایران به کل جمعیت 0.3 درصد بوده که این رقم تا سال 2020 روندی کمابیش صعودی را طی کرده در این سال به 0.8 درصد رسیده بود.

    پورسعید خلیلی