عصر بازار

زندگی پررمز و راز فردی که هواپیمای امام را بیمه کرد

عصر اعتبار- از جمله افراد سرشناس بازار که نقش های سیاسی او در کوران انقلاب محل بحث و مناقشه بوده است،کریم دستمالچی بود.

زندگی پررمز و راز فردی که هواپیمای امام را بیمه کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از ایران، فردی که به شرکت "ایر فرانس" رفته و هواپیمای حامل آیت الله خمینی و تمامی سرنشینان آن را برای سفر به ایران بیمه کرده است. سایت مشرق نیز در این باره نوشته است که دستمالچی از بازاریان معروف و متمول و مالک پاساژ بزرگ دستمالچی بود.اما در عین حال از ابتدا گرایش سیاسی داشت و عضو فعال جبهه ملی به حساب می آمد. او همچنین مدعی بود که برای امام در حومه پاریس (ورسای) خانه ای خرید تا اگر انقلاب سریع پیروز نشود، ایشان در آن خانه سکنی داشته باشند.
    وی در ماجرای کودتای نوژه دستگیر و به اعدام محکوم شد و بعد از این اتفاق سرای دستمالچی به سرای آزادی تغییر نام داد. سرای آزادی در انتهای بازار عباس آباد واقع گردیده و در صنف پارچه فعال است.
    به نوشته شماره آن روز اطلاعات ؛ کریم دستمالچی فرزند عبدالرحیم به جرم ایجاد اغتشاش در بازار مسلمین و به تعطیل کشاندن آن، کوشش در جهت بی اعتبار کردن جمهوری اسلامی ایران از طریق مصاحبه با تلویزیونهای خارج از کشور، ارتباط با سران جبهه ملی جهت راهپیمائی 25 خرداد، کمک مالی به گروهکهای ضد انقلاب، تصویب منشوری علیه جمهوری اسلامی ایران، به اعدام محکوم شد.

    پورسعید خلیلی