کارشناس اقتصادی :

تثبیت نرخ ارز عامل اصلی پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد

عصر اعتبار- کارشناس اقتصادی گفت: تثبیت نرخ ارز، اصلی‌ترین عامل پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد برای فعالان اقتصادی و کسب‌وکار‌ها است.

سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰:۰۰

تثبیت نرخ ارز عامل اصلی پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا ، یحیی لطفی‌نیا، کارشناس مسائل اقتصادی  در خصوص اختیارات بانک مرکزی در اجرایی کردن برنامه‌های کنترل بازار ارز، اظهارداشت: رویکرد تثبیت نرخ ارز و کارآمدی سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی نیازمند یک سری الزامات است که الزام اول و اصلی، برخورداری از ذخایر و منابع ارزی قابل توجه و در دسترس است. با تفویض اختیارات به بانک مرکزی، این مجموعه می‌تواند هر گاه نیاز بود، تزریق ارز انجام دهد و هرگاه ضروری بود، سیاست انقباض را اجرا کند.

وی افزود: بانک مرکزی به دلیل تحریم‌های ظالمانه به حجم قابل توجهی از ذخایر و منابع ارزی دسترسی ندارد، اما با توجه به وابستگی معیشت مردم و روند تولید به ارز، باید به عنوان متولی در کنترل نرخ ارز سیاست‌گذاری کند. بدین ترتیب بانک مرکزی در این مواقع به عامل کنترل‌گر تبدیل می‌شود و باید بداند هر واحد ارزی از کجا می‌آید و به کجا می‌رود و همچنین هر واحد تجارت توسط چه کسی و از چه کشوری و با چه ارزی انجام می‌شود. چنانچه بانک مرکزی این موارد را از ابتدا تا انتها کنترل کند، نرخ ارز به سمت ثبات می‌رود.

وی به اهمیت سیاست تثبیت نرخ ارز در شرایط تحریم اشاره کرد و گفت: از آنجا که بانک مرکزی قصد دارد تعادل و ثبات را به بازار ارز برگرداند، ضرورت دارد، بر روند فعالیت تمام واحد‌های ارزی که در حال جابجایی ارز هستند، اشراف کامل داشته باشد. در این شرایط بانک مرکزی می‌تواند به عنوان یک نهاد برنامه‌ریز و متمرکز عمل کند. البته بانک مرکزی در کنار تثبیت نرخ ارز، باید مثل یک فرمانده، تمام درآمد‌ها و مصارف ارزی را شناسایی کند تا به بهترین شکل برای تک تک واحد‌های تابع خود برنامه‌ریزی داشته باشد.

لطفی نیا، تثبیت نرخ ارز را اصلی‌ترین عامل پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد برای فعالان اقتصادی و کسب‌وکار‌ها دانست و گفت: هر چقدر نرخ ارز تثبیت شود، بخش عمده‌ای از دغدغه فعالان اقتصادی و تولید کنندگان برطرف می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر جایگاه و اعتبار سیاست‌گذاران ادامه داد: وقتی فعالان بازار و مدیران بنگاه‌ها و مردم، نسبت به دیدگاه و تصمیمات سیاست‌گذار اعتقاد و اعتماد داشته باشند، یقینا می‌توانند فعالیت خود را بر پایه تصمیمات سیاست‌گذار انجام دهند. در نتیجه می‌توان اعتبار سیاست‌گذار را یکی از مهم‌ترین عوامل پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد دانست.

برچسب ها

بانک مرکزینرخ ارز
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا