همه چیز درباره دخل و خرج دولت در سال آینده

عصر اعتبار- بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ از سوی دولت در اختیار مجلس قرار گرفت تا امسال هم سهم نفت کمرنگ‌تر شود و درآمدهای پایدار بر درآمدهای نفتی بچربد. همچنین حذف دلار از بودجه و حذف تعدادی از یارانه بگیرانی که مشمول حمایت دولت نمی‌شوند از موضوعات چشمگیر در دخل و خرج دولت در سال آینده است.

چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸:۰۰

همه چیز درباره دخل و خرج دولت در سال آینده

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، روز گذشته، بخش اول لایحه بودجه سال 1403 طی نامه‌ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده و قرار است این لایحه هفته آینده و پس از اتمام بررسی برنامه هفتم توسعه، بررسی شود.

همان‌طور که سال گذشته هم درآمدهای مالیاتی از درآمدهای نفتی پیشی گرفته بود، امسال هم به همین نحو درآمد نفت در لایحه بودجه 1403 حدود 614 هزار میلیارد تومان از مجموع صادرات هر بشکه نفت 65 یورویی پیش‌بینی شده و درآمد مالیاتی 1122 هزار میلیارد تومان از سوی دولت پیش‌بینی شده است که تقریبا دو برابر درآمد نفت است.

منابع هدفمندسازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال 1403 با رشدی 15 درصدی به 758 هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه برای سال جاری حدود 659 هزار میلیارد تومان بوده است.

در لایحه بودجه 1403 پیشنهاد شده که سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به حذف یارانه خانوارهای غیر مشمول حمایت دولت اقدام کند. بنابراین سال آینده کلید حذف برخی یارانه‌بگیران خورده می‌شود.

همچنین طبق متن لایحه بودجه 1403، سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت، گاز و میعانات گازی 40 درصد تعیین شده است. همچنین سه درصد درآمد نفت و گاز سهم مناطق نفت‌خیز، گازخیز و توسعه‌نیافته تعیین‌شده و 14.5 درصد هم به حساب شرکت ملی نفت یا گاز واریز خواهد شد.

- خداحافظی با دلار

در لایحه بودجه 1403، یورو جایگزین دلار شده و نرخ تسعیر ارز هم 31 هزار تومان تعیین شده که در بودجه پارسال 23 هزار تومان پیشنهاد و 25 هزار تومان تصویب شده بود.

طبق لایحه بودجه سال 1403 برای واردات کالاهای اساسی حدود 13.65 میلیارد یورو در نظر گرفته شده است.

در عین حال سقف تسهیلات تامین مالی خارجی (فاینانس) برای طرح‌های دولتی و غیردولتی بدون تغییر نسبت به سال جاری معادل ریالی 30 میلیارد یورو تعیین شده است.

- تشریح درآمدهای مالیاتی

بر اساس لایحه بودجه 1403، نرخ مالیات بر ارزش افزوده یک درصد افزایش می‌یابد و به 10 درصد می‌رسد.

طبق بند (س) تبصره 6 لایحه بودجه سال آینده که به موضوع عوارض و مالیات بخش‌های مختلف باز می‌گردد، انواع خوردوی سواری و وانت دو کابین (اتاق) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی که قیمت روز خودروی آن‌ها بیش از سه میلیارد تومان است، نسبت به مازاد بر این مبلغ، مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌شوند.

همچنین طبق لایحه بودجه 1403، مقرر شده صاحبان زمین‌های مسکونی، اداری و تجاری که ارزش آنها بیش از 25 میلیارد تومان باشد، مالیات بپردازند در حالکه طبق لایحه بودجه امسال، خانه‌های بالای 20 میلیارد تومان مشمول پرداخت مالیات بودند.

- معافیت‌های مالیاتی

با وجود درآمدهای مالیاتی از خانه‌ها و خودروها لوکس، شخص حقیقی که هیچگونه درآمد دیگری نداشته باشد، بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، از مالیات نسبت به درآمد سالانه مستغلات تحت شرایط خاصی معافیت پیدا می‌کند که طبق لایحه بودجه 1403، میزان معافیت مالیاتی مستغلات اشخاص فاقد درآمد، 45 میلیون تومان تعیین می‌شود.

همچنین خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر، مشمول 15 درصد افزایش در تخفیف مالیاتی می‌شوند. در خصوص والدین دهه شصتی، این تخفیف مالیاتی 30 درصد است.

در عین حال براساس لایحه بودجه 1403 به منظور حمایت و تشویق کسب و کارهای اینترنتی به استفاده از سکوهای داخلی تا پایان امسال درآمد کسب و کارهای اشخاص حقیقی در سکوهای داخلی مورد تأیید وزارت ارتباطات که سال گذشته فاقد پرونده مالیاتی بوده‌اند، مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شوند.

همچنین طبق لایحه بودجه سال آینده، سقف معافیت مالیاتی سالانه 120 میلیون تومان و ماهانه 10 میلیون تومان لحاظ شده است.

- بودجه بخش انرژی

در لایحه بودجه 1403 قیمت هر بشکه نفت صادراتی 65  یورو درنظر گرفته شده است.

همچنین وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آب و فاضلاب استانی سراسر کشور مکلف است علاوه بر نرخ آب بها به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف تا دو برابر بیش از الگو، 15 درصد نرخ آب‌بها را افزایش دهد و در مورد مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف کرده‌اند، به ازای هر متر مکعب مازاد 35 درصد نرخ را افزایش و از آنان دریافت و به خزانه داری کل کشور واریز کند.

- حقوق و دستمزد

در لایحه بودجه 1403 افزایش ضریب حقوق همه گروه‌های حقوق بگیر 18 درصد و حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری 20 درصد پیشنهاد شده و سقف خالص پرداختی‌ها در تمام کشور بیش از 65 میلیون تومان ممنوع اعلام شده است.

همچنین در لایحه پیشنهادی بودجه 1403 سقف پاداش پایان خدمت کارمندان و کارکنان دولت مبلغ 520 میلیون تومان پیش‌بینی شده است که همچون لایحه سال جاری در نظر گرفته شده است.

در بخش حقوق و دستمزد نیز رشد حقوق کارکنان دولت 18 درصد و بازنشستگان 20 درصد نسبت به امسال پیشنهاد شده است.

برچسب ها

اقتصاددولت
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا