برنامه بازارساز برای کاهش قیمت دلار آزاد به ۴۷ هزار تومان

عصر اعتبار- با توجه به مازاد عرضه ارز در سامانه نیما، کارشناسان اقتصادی معتقدند برنامه بازارساز در بازار ارز، کاهش قیمت دلار غیررسمی به ۴۷ هزار تومان در آینده نزدیک است.

يکشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲:۰۰

برنامه بازارساز برای کاهش قیمت دلار آزاد به ۴۷ هزار تومان

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، این روزها بازار ارز در آرامش کامل به سر می‌برد، با تثبیت ارزی، قدرت کاهشی‌ها به شدت زیاد شده و دلار آزاد طی یک هفته گذشته بیش از 1000 تومان کاهش قیمت را نشان می‌دهد.

در شرایطی که در آذرماه در سنوات گذشته به خاطر رسیدن موعد تقاضای ژانویه‌، دلار تهران صعودی می‌شد، دلار‌ در این ماه روند صعودی نداشت و حتی کاهش یافت و در پایان آذر نسبت به مدت مشابه ماه قبل 0.6 درصد کاهش یافت.

* برخورد دلار رسمی به سقف سال

با اینکه بازار غیر رسمیِ قیمت دلار و درهم نزولی بود اما در بازار رسمی سرنوشت نرخ دلار جور دیگر رقم خورد، قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا امروز افزایشی بوده و به سقف خود از ابتدای سال جاری رسید و پیش‌بینی می‌شود از این رقم عبور نکند، به عبارت دیگر در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، قیمت دلار نقد در سطح 42 هزار و 963 تومان قرار گرفته است.

اما برنامه بازارساز طی یک ماه گذشته نزدیک کردن نرخ دلار رسمی به نرخ ارز غیررسمی بوده است. به نظر می رسد نرخ ارز در معاملات رسمی، به قله خود رسیده و در همین محدوده نیز متوقف خواهد شد.

اما بازارساز در مدت باقی مانده تا پایان سال به دنبال کاهش نرخ ارز غیررسمی به 47 هزار تومان است. با توجه به مازاد عرضه ارز در سامانه نیما، به نظر می‌رسد بانک مرکزی نرخ هدف خود را برای دلار آزاد، عددی بین بازه 47 تا حداکثر 48 هزار تومان تعیین کرده و با شیوه‌های مختلف به دنبال رسیدن به این موضوع است.

* 2.5 مقاومت دلار شکست

قیمت دلار در تهران بعد از مدت‌ها کش و قوس در دامنه 50 هزار تومان، بالاخره این دامنه را از دست داد و به دامنه 40 هزار تومان و کانال 49 هزار تومان برگشت، نرخ دلار از زمان جنگ حماس و رژیم صهیونیستی به دامنه 40 هزار تومان وارد نشده بود.

فعالان اقتصادی می‌گویند یکی دیگر از دلایل نزولی شدن قیمت دلار در تهران، افت قیمت دلار در هرات بود، از سوی دیگر نرخ حواله درهم نیز زیر پای دلار را خالی کرد، قیمت درهم در بازار امروز با افت فعالیت کاری خود را ادامه داد.

پیش می‌شود که اگر قیمت دلار امروز حمایت 49 هزار و 600 تومان را از دست دهد مرز حمایت بعدی 48 هزار و 800 تومان باشد، فنی‌ها معتقدند  برای ادامه کاهش قیمت دلار باید درهم در زیر مرز 13 هزار و 700 تومان تثبیت دهد.

* کاهش شدید حباب درهم

«حباب درهم» در پایان آبان در محدوده 537 تومان بود و در پایان آذر در محدوده 199 تومان قرار گرفت که نشان می‌دهد جهت اخبار و انتظارات در بازار ارز در این ماه کاهشی بوده‌ است.

این اتفاق درحالی رخ داده‌ است که بازار ارز در این ماه با تقاضای ژانویه مواجه بود و انتظار افزایش قیمت دلار و درهم در بازار وجود داشت که چنین نشد و معلوم شد بازارساز سخت‌گیرانه‌تر از ادوار قبل به دنبال تثبیت قیمت در بازار ارز است. قیمت درهم امارات با کاهش در 13 هزار و 650 تومان تا 750 تومان نوسان کرده است.

* مقاومت مهم دلار هرات می‌شکند؟

طی روزهای گذشته، قیمت دلار هرات به کاهش خود ادامه داد، اما در پشت خط به نزدیکی حمایت جدی خود رسید و تا 49 هزار و 330 تومان کاهش یافت. نکته قیمتی بازار ارز هرات اختلاف 200 تومانی قیمت فردایی و نقدی در این بازار بود.

قیمت دلار سلیمانیه نیز کاهشی بود و در پشت خط قیمت دلار سلیمانیه در 49 هزار و 820 تومان پایان یافت. شکاف قیمتی دلار هرات و سلیمانیه به بیش از 500 تومان رسید که عدد قابل توجهی است.

به عقیده تحلیل‌گران فنی قیمت دلار هرات در محدوده 49 هزار و 200 تا 300 تومان حمایت مهمی دارد که اگر از دست برود می‌تواند تا 48 هزار و 500 تومان پایین بیاید. از نظر آن‌ها قیمت دلار می‌تواند در محدوده جدید خود یعنی 49 هزار و 200 تومان تا 49 هزار و 800 تومان نوسان دهد تا روند جدید به خود بگیرد. اگر در قیمت درهم کاهش بیشتری نداشته باشد قیمت دلار هرات می‌تواند از کف حمایتی فاصله بگیرد.

* کاهش ذخایر ارزی بانک مرکزی ربطی به ارزپاشی ندارد

در یک هفته گذشته، موضوعی در فضای پیرامونی بازار شکل گرفت و آن بحث در خصوص کاهش ذخایر خارجی بانک مرکزی بود؛ تحلیل‌گران با استناد به روند گذشته تراز‌نامه بانک مرکزی می‌گویند اتفاق اخیر در ذخایر خارجی بانک مرکزی حداقل در 6 سال گذشته بی‌سابقه بوده و بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز، همان رویه‌ای را تکرار کرده که همه بانک‌های مرکزی که مورد حمله سوداگرانه قرار گرفتند، انجام دادند.

در مقابل، شیریجیان، معاون بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی درباره کاهش ذخایر خارجی بانک مرکزی گفته است: کاهش، هیچ ربطی به ارزپاشی ندارد و «ذخایر خارجی بانک مرکزی همواره در طول سال کم و زیاد می‌شود».

* رشد قیمت طلا در آذرماه به بهانه رشد انس جهانی

در حالیکه بازدهی‌ها در بازار ارز در آذرماه ماه منفی بود‌ اما دارندگان طلا و سکه در این ماه سود کردند، کمترین بازدهی در بازار طلا به سکه امامی رسید که 1.9 درصد رشد کرد ولی ربع سکه و طلای آب‌شده به ترتیب افزایش ماهانه 2.4 درصدی و 2.3 درصدی را به ثبت رساندند.

اونس طلا مهم‌ترین عامل اثرگذار بر قیمت‌ها در بازار ارز و طلا بوده و قیمت ها در این بازار نزدیک به میزان نوسان اونس طلا تغییر کردند.

اونس طلا در پایان آبان در محدوده 1989 دلاری قرار داشت و در سی ام آذر در محدوده 2034 دلاری قرار گرفت و رشد 2.2 درصدی را ثبت کرد که تایید می‌کند طلای آب‌شده سایه به سایه اونس جهانی طلا حرکت کرده‌است.

اونس جهانی طلا روز قبل در سایه افزایش خوش‌بینی نسبت به کاهش نرخ بهره از ماه مارس رشد کرد اتفاقی که به نفع معاملات طلا در روز جاری خواهد بود. معامله‌گران بازار طلا پیش‌بینی می‌کنند که سال 2024 سال طلا در بازارهای جهانی است.

* ماه بدون هیجان سکه

بررسی‌ها از حباب سکه در این ماه نشان می‌دهد که بازار در این ماه هیجان چندانی نداشته حباب سکه در کانال 17 درصدی در آذرماه شروع به کار کرد و در کانال 17 درصدی هم به کار خود پایان داد؛ سقف حباب سکه در کانال 19 درصدی بود و کف آن در کانال 16 درصدی قرار گرفت.

سکه امامی در این ماه دوبار از حمایت سطح 23 درصدی فیبوناچی در محدوده 29 میلیون و 50 هزار تومان تا 29 میلیون و 500 هزار تومان گرفتار شده است و هرگاه به سمت سقف حرکت کرده، برگشته است که تایید می‌کند حمایت مهمی است. اگر این حمایت شکسته شود و تثبیت پایین‌تر از این محدوده اتفاق بیفتد انتظارات افزایشی از سکه امامی در کوتاه‌مدت از بین می‌رود؛ ولی شکست مقاومت 29 میلیون و 500 هزار تومان می‌تواند شرایط را برای سکه بهتر کند.

* دلار طلا را کاهشی می‌کند؟

در حال حاضر سکه‌بازان دو پیش‌بینی متفاوت دارند، برخی نسبت به رشد قیمت سکه بدبین هستند و معتقدند اگر کاهش قیمت دلار در کانال 49 هزار تومان ادامه یابد این امر به کام جناح افزایشی بازار سکه خوش نخواهد آمد و سکه را در سراشیبی قرار خواهد داد.

با این حال برخی دیگر امیدوارند طلا مانع سقوط معنادار قیمت سکه امامی شود، سکه در شرایط کنونی مرز 29 میلیون و 200 هزار تومان و در مقابل مرز 28 میلیون و 800 هزار تومان را پیش روی خود دارد.

* دلار باز هم کاهش قیمت می‌یابد

کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران، در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، می‌گوید: تغییر قیمت دلار به عوامل مختلفی بستگی دارد، بانک مرکزی از ابتدای امسال با سیاست تثبیت خود توانسته است بخش عمده‌ای از این عوامل را تحت کنترل خود در بیاورد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: یکی از عوامل مهم، پاسخگویی بازارساز به همه تقاضای موجود در بازار است که با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا این اتفاق رخ داده است.

وی افزود: کنترل قیمت دلار از طریق درهم و تامین ارز مورد نیاز در بازارهای هرات و سلیمانیه از دیگر سیاست‌های بانک مرکزی از ابتدای سال بوده است.

رحیمی تاکید کرد: داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد نرخ ارز غیررسمی که در یک ماه گذشته کاهشی بوده است، بازهم روند نزولی به خود خواهد گرفت.

برچسب ها

دلاربازار ارزقیمت دلار
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا