با توجه به رکود غیرمنتظره ژاپن

چرا آلمان سومین اقتصاد بزرگ جهان شد؟

عصر اعتبار- ژاپن به طور غیرمنتظره‌ای در پایان سال گذشته به دلیل کمبود تقاضای داخلی وارد رکود شد و جایگاه خود را به عنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان به آلمان داد و تردیدها را در مورد اینکه بانک مرکزی چه زمانی شروع به خروج از سیاست پولی فوق العاده سست دهه خود خواهد کرد، ایجاد کرد.

پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹:۰۰

چرا آلمان سومین اقتصاد بزرگ جهان شد؟

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، برخی از تحلیلگران نسبت به انقباض دیگر در سه ماهه جاری هشدار می‌دهند زیرا تقاضای ضعیف در چین، کاهش مصرف و توقف تولید در واحدی از تویوتا موتور همه به مسیر چالش برانگیز برای بهبود اقتصادی اشاره می‌کند.

یوشیکی شینکه، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی دای‌ایچی اظهار کرد آنچه به ویژه قابل توجه است، کندی در مصرف و مخارج سرمایه‌ای است که ستون‌های اصلی تقاضای داخلی هستند و اقتصاد در حال حاضر بدون هیچ محرک کلیدی رشد، به عدم شتاب ادامه خواهد داد. داده‌های دولتی ژاپن امروز پنجشنبه (15 فوریه) نشان داد که تولید ناخالص داخلی ژاپن در دوره اکتبر تا دسامبر پس از رکود 3.3 درصدی در سه ماهه قبل، سالانه 0.4 درصد کاهش یافت و پیش‌بینی‌های بازار برای افزایش 1.4 درصدی را مخدوش کرد. دو فصل متوالی انقباض معمولاً برای رکود در نظر گرفته می‌شود.

در حالی که بسیاری از تحلیلگران هنوز انتظار دارند بانک ژاپن محرک‌های پولی عظیم خود را در سال جاری حذف کند، داده‌های ضعیف ممکن است پیش‌بینی این بانک را با تردید مواجه کند. استفان آنگریک، اقتصاددان ارشد در شرکت مودیز آنالیتیکس گفت دو کاهش متوالی تولید ناخالص داخلی و سه کاهش متوالی در تقاضای داخلی خبر بدی هستند.

برخی از تحلیلگران می‌گویند بازار کار فشرده ژاپن و برنامه‌های قوی مخارج شرکتی، شانس خروج زودهنگام از سیاست فوق العاده سست را حفظ می‌کند. در حالی که دومین انقباض متوالی تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم نشان می‌دهد که اقتصاد ژاپن اکنون در رکود است، نظرسنجی‌های تجاری و بازار کار داستان متفاوتی را بیان می‌کنند و مارسل تیلیانت، رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه در کپیتال اکونومیکس گفت در هر صورت، رشد امسال کند باقی خواهد ماند زیرا نرخ پس‌انداز خانوارها منفی شده است.

تولیدکنندگان آلمانی که به شدت وابسته به صادرات هستند از افزایش قیمت‌های انرژی در پی حمله روسیه به اوکراین آسیب دیده‌اند. بزرگترین اقتصاد اروپا نیز به دلیل افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا در منطقه یورو و همچنین عدم اطمینان در مورد بودجه و کمبود مزمن نیروی کار ماهر با مشکل مواجه شده است.

ژاپن همچنین به شدت به صادرات، به‌ویژه خودرو، متکی است، اگرچه ین ضعیف به شرکت‌های بزرگی مانند تویوتا کمک کرده است تا ضعف در بازارهای کلیدی مانند چین را جبران کنند اما به دلیل کاهش جمعیت و پایین ماندن نرخ زاد وولد، بیشتر از آلمان از نظر کمبود کارگر رنج می‌برد و اقتصاددانان انتظار دارند شکاف بین دو اقتصاد بیشتر شود.

داده‌های امروز پنجشنبه نشان داد که اقتصاد ژاپن در سه ماهه آخر سال 2023 به میزان 0.1 درصد نسبت به سه ماهه اول کاهش یافت و انتظارات بازار برای رشد 0.2 درصدی را از دست داد. رشد سه ماهه سوم نیز به سمت پایین به منفی 0.8 درصد کاهش یافت، به این معنی که ژاپن در نیمه دوم سال 2023 در رکود قرار داشت. توشیهیرو ناگاهاما، اقتصاددان مؤسسه تحقیقاتی دای ایچی گفت جمعیت آلمان مانند ژاپن، رو به کاهش بوده است اما با این وجود به رشد اقتصادی ثابتی دست یافته است.

بر اساس گزارش رویترز، صندوق بین‌المللی پول عنوان کرد پیش‌بینی می‌شود که هند در سال 2026 از ژاپن و آلمان در سال 2027 از نظر تولید پیشی بگیرد.

برچسب ها

اقتصاد ژاپناقتصاد آلمان
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا