عامل تورم در سال ۱۴۰۲ چگونه مهار شد؟

عصر اعتبار- آخرین آمارها نشان می‌دهد بانک مرکزی توانسته نرخ رشد نقدینگی را که در سال ۱۴۰۰ از مرز ۴۰ درصد هم فراتر رفته بود، به میانگین بلندمدت خود یعنی ۲۵ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ برساند.

سه شنبه ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱:۰۰

عامل تورم در سال ۱۴۰۲ چگونه مهار شد؟

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، از سال 97 و پس از بازگشت تحریم‌ها علیه کشور، این اولین بار است که بانک مرکزی موفق شده هدفگذاری سیاستی خود را محقق کند. حتی از ابتدای تاسیس بانک مرکزی تا کنون هم کمتر موردی از موفقیت بانک مرکزی در رسیدن به اهداف سیاستی وجود دارد. با در نظر گرفتن بحران‌های اقتصادی دهه 90 از جمله تورم بالا، بی‌ثباتی نرخ ارز، ناترازی شدید شبکه بانکی و کسری بودجه هنگفت دولت، اهمیت موفقیت بانک مرکزی در کاهش عامل پولی تورم بیش از پیش مشخص می‌شود.

 

کنترل ترازنامه؛ یک سیاست با دو دستاورد

کنترل رشد ترازنامه بانک ها، سیاستی است که از سال 1400 به طور جدی در دستور کار بانک مرکزی دولت سیزدهم قرار گرفت. بانک مرکزی با اجرای این سیاست، دو هدف را به طور همزمان دنبال می‌کرد. هدف اول، جلوگیری از تجمیع بیشتر ریسک در ترازنامه شبکه بانکی و هدف دوم، کاهش نرخ رشد نقدینگی بود.

بانک مرکزی دولت سیزدهم در حالی اجرای این سیاست را آغاز کرد که نرخ رشد نقدینگی در مهر ماه 1400 به رقم کم سابقه 42.8 درصد رسیده بود. اجرای این سیاست باعث شد نرخ رشد نقدینگی در پایان سال 1401 به 31.2 درصد کاهش یابد. در ادامه، بانک مرکزی در آغاز سال 1402 هدف سیاستی خود از نرخ رشد نقدینگی در پایان سال را 25 درصد اعلام کرد.

آخرین آمارها از رشد نقدینگی نشان می‌دهد بانک مرکزی توانسته این شاخص را به نزدیکی هدف برساند. در همین رابطه روز گذشته مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی گفت: رشد نقدینگی از حدود 40 درصد در پایان 1400 طبق آخرین آمار مقدماتی به 25.6 درصد در پایان اسفند 1402 رسید.

نگاهی به نرخ رشد تجمعی نقدینگی در سال 1402 نشان می‌دهد بانک مرکزی این شاخص را همواره در نزدیکی مسیر هدف مدیریت کرده است.

حذف ناترازها از شبکه بانکی

سیاست کنترل رشد ترازنامه البته تنها اقدام بانک مرکزی برای کاهش نرخ رشد نقدینگی نبود. حل و فصل بانک‌ها ناتراز، اقدام دیگر سیاستگذار برای انتظام بخشی به بازار پول بود. بانک مرکزی در سال 1402 سه موسسه اعتباری توسعه، نور و کاسپین را از نظام پولی حذف کرد. رئیس کل بانک مرکزی البته از تداوم این رویکرد در سال 1403 خبر داد و اعلام کرد که برای 8 بانک و موسسه اعتباری، برنامه اصلاحی تدوین کرده است. بر این اساس، این بانک‌ها و موسسات در سال 1403 یا از ناترازی خارج شده و اصلاح خواهند شد یا همچون سه موسسه مذکور، از نظام پولی حذف خواهند شد.

کاهش تورم در 1403؛ ثمره کاهش رشد نقدینگی

در ادبیات رایج علم اقتصاد، کاهش یا افزایش نرخ رشد نقدینگی پس از چند فصل، بر تورم مصرف کننده تاثیر می‌گذارد. بر همین اساس می‌توان سال 1403 را سال ثمردهی روند نزولی رشد نقدینگی از طریق کاهش محسوس تورم عنوان کرد.

برچسب ها

بانک مرکزیاقتصاد ایرانتورم
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا