عصر بازار

شوک به بازار با تک نرخی کردن یک شبه ارز

عصر اعتبار- پدرام سلطانی: تک نرخی کردن ارز به طور مشخص یک شبه امکان پذیر نیست. در واقع به صلاح نیست که تک نرخی شدم ارز به سرعت و بدون برنامه ریزی انجام شود چرا که این موضوع می تواند به بازار شوک وارد کند لذا تبعات خواهد داشت

شوک به بازار با تک نرخی کردن یک شبه ارز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳:۰۰

    رئیس اتاق بازرگانی تهران به تازگی خبر از تک نرخی شدن ارز آنهم از ماه آینده داده این خبر اگرچه برای صادرکنندگان خوشایند است اما نگرانی هایی هم به دنبال دارد پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران معتقد است نمی توان یک شبه به این هدف رسید و از سوی دیگر  مقیمی عضو هبات نمایندگان اتاق ایران می گوید: هم اکنون در محاسبه قیمت تمام شده صادرات چندین نرخ برای ارز تعریف شده که این امر تاثیر غیرپایداری برای وضعیت صادراتی ایجاد می کند.

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اگزیم، از دهه 70 که اقتصاد ایران برای چند سالی طعم ارز تک نرخی را چشید، تاکنون ارز چندین نرخ متفاوت داشته است. در دولت گذشته برای چند سالی ارز سه نرخی عرضه میشد. بخشی با نرخ مرجع یا دولتی، بخشی با نرخ مبادله ای و بخشی نیز با نرخ آزاد.

    اما از زمانی که ارز مرجع از عرصه بازار حذف شد ارز دو نرخی میدان داری میکند. هم اکنون ارز یا مبادله ای است که نرخ آن را روزانه بانک مرکزی اعلام میکند و تنها در اختیار بازرگانان و تجار قرار میگیرد یا نرخ آزاد دارد که در بازار و آن هم با نرخ روزانه به فروش میرسد.

    این درحالی است که دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود تک نرخی کردن ارز را البته با شرط فراهم بودن شرایط هدف قرار گرفته بود. دراین زمینه برخی از کارشناسان اعتقاد دارند شرایط برای تک نرخی شدن ارز آماده است. به گفته کارشناسان صادراتی یا فعالان این بخش، به نفع بخش خصوصی است که زودتر وضعیت ارز، البته در راستای تک نرخی شدنش به نتیجه برسد تا آنها بتوانند با اطمینان بیشتری از وضعیت بازار توانمندی های صادراتی خود را به معرض نمایش بگذارند.

    از سوی دیگر ارز مبادله ای کمترین فاصله را در دو سال اخیر با ارز آزاد پیدا کرده است لذا برهمین اساس تعدادی از فعالان صادراتی کشور، معتقدند که هم اکنون بهترین زمان برای تک نرخی شدن ارز است تا از این ناحیه ضمن از بین رفتن تمام رانتهایی که وجود دارد اقتصاد ایران نیز ثبات بیشتری پیدا کند.

    پیش از این بانک مرکزی در خصوص تک نرخی کردن ارز گفته بود برنامه ریزی هایی را برای سال 94 در نظر گرفته و به احتمال زیاد دراین سال این اقدام را اجرایی می کند  اما سال 94 تمام واینک اوایل تابستان سال 95 هستیم اما هیچ خبری نشد.

    به گفته ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی بخشی از عوامل محقق شدن این موضوع به مسائل بین المللی که همان موضوع مذاکرات است باز می گردد و زمانی اعلام این موضوع ممکن خواهد بود که وضعیت بانکی ما در سطح بین الملل مشخص شده باشد.

    به گفته وی گرچه شواهد و قرائن نشان می دهد که از نظر منابع و نوع مکانیزمی که داریم می توانیم کاملا تک نرخی شدن ارز را اجرا کنیم ولی ترجیح می دهیم که انجام ندهیم چرا که با توجه به شرایط آینده باید بیشتر برای مواجهه با احتمالات آماده باشیم. اما مسلم است که پس از حل شدن مسائل بین المللی ما میتوانیم با فاصله چند ماهه تک نرخی شدن ارز را در بازار اعلام کنیم.

    به گزاش اگزیم نیوز، تبادلات سیاسی ایران با سایر دولتهاو بالاخص آمریکا در پسابرجام بیانگر قرار گرفتن ایران در وضعیت مناسب بین المللی از دو بعد سیاسی و اقتصادی است.

    چندی پیش، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفته بود پیش بینی می شود نرخ ارز تا اوایل ماه آینده(شهریور)، تک نرخی شود. این موضوع اگرچه خبر بسیار خوشایندی برای بخش خصوصی بود اما به دنبال آن ابهاماتی است که باید از سوی دولت پاسخ داده شود.

    سیده فاطمه مقیمی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با اگزیم نیوز خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین آرزوهای بخش خصوصی تک نرخی شدن ارز است که امیدواریم به زودی محقق شود.

    وی با اشاره به این که دولت اعلام کرده است تاپیش از اتمام سال باید نرخ ارز تک رقمی شود ادامه داد: محاسبه قیمت تمام شده ارزی حاصل از صادرات با تک نرخی شدن شکل منسجم تری به خود می گیرد.و در نتیجه برنامه ریزی دقیق تری از سوی تاجران و بازرگانان انجام می شود.

    به گفته او، هم اکنون در محاسبه قیمت تمام شده صادرات چندین نرخ برای ارز تعریف شده که این امر تاثیر غیرپایداری برای وضعیت صادراتی ایجاد می کند.

    مقیمی  ادامه داد: چند نرخی بودن ارز منجر به ایجاد و افزایش رانت می شود که برای وضعیت اقتصادی کشور نیز بسیار ناخوشایند است.لذا بهتر است زودتر از موعدی که دولت برای ان تعریف کرده این اتفاق ببفتد.

    در همین راستا پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در گفت و گو با اگزیم نیوز گفت: تک نرخی کردن ارز به طور مشخص یک شبه امکان پذیر نیست. در واقع به صلاح نیست که تک نرخی شدم ارز به سرعت و بدون برنامه ریزی انجام شود چرا  که این موضوع می تواند به بازار شوک وارد کند لذا تبعات خواهد داشت.

    او ادامه داد: معتقدم شرایط تک نرخی شدن ارز را داریم در نتیجه باید کار را آغاز کرد پیش از این هم رئیس کل بانک مرکزی در زمان اجرایی شدن برجام اعلام کرده بود که در نیمه دوم سالجاری (سال 95)، این موضوع اجرایی شود لذا اگر این طور باشد باید از نیمه دوم امسال باید این اتفاق بیفتد تا پیش از اتمام سال جاری زمینه تک نرخی شدن به معنای واقعی فراهم شود.

    سلطانی در پاسخ به این که تک نرخی شدن ارز چه تاثیری بر صادرات کالاهای غیر نفتی دارد اذعان داشت: تک نرخی کردن ارز و وضعیت صادرات، موضعی است که باید در این خصوص دولت تصمیم گیرکند که  تک نرخی شدن ارز را به نرخ واقعی اش نزدیکتر کند و یا احیانا از دورتر از نرخ واقعی باشد اما در مجموع تک نرخی کردن ارز باید متناسب با نرخ تورم باشد که به سرعت اثرات مثبت خود را خواهد داشت.

    نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که تک نرخی شدن ارز از منظر دیگری می تواند تاثیر توسعه ای داشته باشد اذعان داشت: با  تک نرخی شدن ارز، میان کالاهایی که با ارز مبادله ای وارد کشور می شوند ایجاد شده و تولید داخلی کاهش یا متوقف می شود از این طریق رقابت صادراتی مجال بیشتری برای تمرکز تولید رقابتی و صادرات خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی