عصر بازار

آمارهای جدید طلای جهانی را منفی کرد

کاهش تدریجی قیمت‌ها در بازار ارز

تأثیر افت ۵ دلاری طلای جهانی بر بازار اصفهان

عصر اعتبار- افت ۵ دلاری طلای جهانی به‌سرعت بر بازار داخل تأثیر گذاشت و در معاملات امروز بازار ارز اصفهان، قیمت‌ها شیب کاهشی گرفتند و نسبت به‌روز قبل با چند تومان افت مواجه شدند.

کاهش تدریجی قیمت‌ها در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، در آخرین روز از هفته و در آستانه آغاز مردادماه، بازارهای مالی تحرکات مثبتی به خود دیدند و در حالی‌ که عمده اخبار به صحبت‌های علی لاریجانی در مورد بدعهدی‌های طرف غربی در انجام تعهدات برجام، مصاحبه طیب‌نیا با بلومبرگ و افزایش نرخ دلار دولتی معطوف بود؛ معاملات در بازارهای مالی اصفهان رونق گرفت و درمجموع، بورس رشد کرد، طلا کاهش قیمت داشت و قیمت ارز افت کرد.

    * تشدید تعویق در مجامع مهم

    مهم‌ترین اخبار این روزهای بازار سرمایه برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها و تقسیم سود است. با این‌حال، خبر منفی و البته متداول این روزها در این زمینه، افزایش موارد تعویق مجامع بورسی در شرکت‌های مهم است.

    روز گذشته مپنا در اطلاعیه‌ای از تعویق مجمع خود خبر داد و امروز نیز بانک ملت به دلیل اختلاف موجود میان بانک مرکزی، بانک‌ها و سازمان حسابرسی مجمع خود را به تعویق انداخت.

    با تأخیر صورت گرفته در مجمع بانک ملت، تردیدها به برگزاری مجامع سایر بانک‌ها نیز افزایش یافت که خبر خوبی برای بازار نبود.

    مضافاً دستگیری مدیرعامل سابق بانک ملت و انتشار اخباری در مورد کشف باند جدید فساد بانکی در حال حاضر حواشی گروه بانکی را افزایش و اعتماد به معاملات این گروه را کاهش داده است.

    در گروه بانکی تعدیل منفی بانک ملت و تحقق زیان مستمر در اغلب بانک‌های بزرگ، بدبینی به آینده این گروه را افزایش داد.

    بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، بانک‌های ملت، تجارت، صادرات، دی و پارسیان همگی در سال 94 به زیان عملیاتی نشسته و با استفاده از درآمدهای غیرمستمر به سود رسیده‌اند.

    در معاملات امروز بازار سرمایه در غیاب خودروسازان و دو غول فولادی اصفهانی، بازار تحرکات مثبتی بسیاری به خود دید و شاخص کل 190 واحد رشد را تجربه کرد.

    بیشترین حجم معاملات امروز در زامیاد ثبت شد و انتشار برخی اخبار از مجمع پارس‌خودرو در مورد تأیید افزایش سرمایه این شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها موجب تقویت تقاضا در زامیاد شد.

    رشد قیمت‌های جهانی و بهبود تقاضا در بازار فلزات، امروز گروه فلزی و معدنی را نیز با استقبال خریداران مواجه کرد و شاهد تشکیل صف خرید در دوقلوهای سنگ آهنی بودیم.

    با این‌حال درحرکت امروز گروه فلزی، جای خالی لیدری فولاد مبارکه به‌شدت احساس می‌شد و این شرکت که روز گذشته 5 تومان سود به ازای هر سهم تقسیم کرده بود امروز بازگشایی نشد. البته زیرمجموعه‌های این شرکت نظیر توکا فولاد و هرمزگان به‌صف خرید رسیدند.

    * کاهش تدریجی قیمت‌ها در بازار ارز

    در معاملات امروز بازار ارز اصفهان، قیمت‌ها شیب کاهشی گرفتند و نسبت به‌روز قبل با چند تومان افت مواجه شدند. در معاملات دلار، قیمت بار دیگر نتوانست از مقاومت 3 هزار و 520 تومانی عبور کند و امروز شاهد کاهش قیمت آن تا 3 هزار و 510 تومان بودیم.

    دلالان حاضر در خیابان سپه، روند تقاضا را نزولی ارزیابی کرده و معتقدند در حال حاضر تقاضای مؤثری برای رشد دلار وجود ندارد اما عوامل تحریک‌کننده قیمت و واقعیات اقتصادی، قیمت تعادلی دلار را بالاتر از این نشان می‌دهند.

    در سایر ارزها نیز، پوند و لیر ترکیه بازهم در مسیر افت قرار گرفتند و یورو به 3 هزار و 888 تومان رسید.

    * افت جهانی و کاهش قیمت‌ها در داخل

    شب گذشته آمار ساخت‌ و ساز در آمریکا منتشر شد که از رشد چهار درصدی آن حکایت داشت. این آمار باعث تقویت شاخص دلار در بازارها شد و قیمت جهانی طلا را با افت مواجه کرد.

    افت 5 دلاری طلای جهانی به‌سرعت بر بازار داخل تأثیر گذاشت و امروز در بازار اصفهان قیمت سکه نقدی با هزار تومان کاهش به یک‌میلیون و 86 هزار تومان رسید.

    قیمت نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز به ترتیب به 545 و 281 هزار تومان رسید و نکته مهم معاملات امروز عدم‌ تغییر قیمت این دو قلم در بازار بود.

    در بازار آب‌شده نیز، طلای 24 عیار 148 هزار تومان قیمت خورد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی