عصر بازار

گمانه‌زنی‌ها در بازار اصفهان بالا گرفت

اتفاق نظر فعالان بر نرخ ۳۶۰۰ تومانی ارز در گام اول

عصر اعتبار- یک کارشناس در مورد وضعیت بازار ارز گفت: شنیده‌های زیادی در مورد قیمت احتمالی ارز تک‌نرخی شنیده می‌شود اما اغلب فعالان بازار معتقد به تک‌نرخی شدن ارز در محدوده ۳ هزار و ۶۰۰ تومانی در مرحله اول هستند.

اتفاق نظر فعالان بر نرخ ۳۶۰۰ تومانی ارز در گام اول
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، معاملات روز سه‌شنبه بازارهای مالی اصفهان برخلاف روز قبل، معاملاتی پررونق و پرهیجان بود و درحالی‌که بیشترین تمرکز اخبار بر صحبت‌های اقتصادی مقام معظم رهبری در رابطه به اتکا به داخل و موضوع قاچاق، دریافت مطالبات دولت ایران از یک پالایشگاه ایتالیایی، کاهش ارزش شاخص دلار در بازارهای جهانی و بهبود آمارهای اقتصادی چین بود؛ بازار بورس رشد کرد، قیمت دلار افزایش یافت و سکه نیز بر مدار رشد قرار گرفت.

    * پیشروی نمادهای معدنی و فلزی در بازار

    بازار سرمایه دیروز، معاملاتی متفاوت از روز قبل را تجربه کرد و با توجه به تغییرات صورت گرفته در ریاست سازمان، تمایل فعالان بازار نیز به انتخاب نمادهای پیشرو تغییر کرد و از همین رو برخلاف هفته‌های قبل شاهد تأثیرگذاری معاملات گروه‌های معدنی، فلزی و پالایشی بر رفتار کل بازار بودیم.

    دراین‌بین البته رشد خیره‌کننده قیمت‌های جهانی فلزات نیز مزید بر علت شد تا اقبال بازار بیش‌ازپیش به نمادهای مطرح این گروه افزایش یابد. روز گذشته شاخص تورم تولیدکننده چین منتشر شد که عدد آن فراتر از پیش‌بینی‌ها بود و همین امر باعث تقویت قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی شد. پیش‌تر نیز آمار مسکن چین موجب رشد قیمت‌ها شده بود.

    بر این اساس از ابتدای صبح نمادهای تولیدکننده فلزات اساسی ازجمله روی، مس و فولاد با افزایش تقاضا مواجه شدند و تا پایان بازار نیز این تقاضا تقویت شد.

    در گروه فولادی، ذوب‌آهن اصفهان پس از مدت‌ها صف خرید به خود دید و فولاد مبارکه نیز توانست سطح ازدست‌رفته 130 تومانی را مجدداً باز پس بگیرد. البته مصاحبه‌روز گذشته مدیرعامل فولاد مبارکه با نشریه تخصصی Worl Steel و صحبت‌های وی در مورد تشکیل کنسرسیوم 10 میلیون تنی از دیگر عوامل مثبت شدن فولاد به شمار می‌رفت.

    در گروه خودرو به‌رغم مثبت شدن جو کلی بازار همچنان شاهد غلبه عرضه بر تقاضا هستیم و برخی نمادهای این گروه نظیر ورنا، دو روز گذشته حمایت‌های مهم خود را از دست دادند.

    درمجموع، معاملات روز گذشته با رشد 450 واحدی شاخص کل همراه بود و ارزش معاملات نیز به حدود 290 میلیارد تومان رسید.

    *ترسیم اهداف جدید دلاری

    قیمت ارزها در بازار سه شنبه به‌ عکس روز قبل تقویت شد و با افزایش تقاضا در دلار، التهاب در بازار مجدداً بالا گرفت. بر اساس معاملات ارز در خیابان سپه، قیمت دلار با رشد 10 تومانی نسبت به‌ روز قبل، به 3 هزار و 547 تومان رسید.

    یکی از صرافان حاضر در خیابان سپه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد وضعیت بازار ارز اظهار کرد: شنیده‌های زیادی در مورد قیمت احتمالی ارز تک‌نرخی شنیده می‌شود اما اغلب فعالان بازار معتقد به تک‌نرخی شدن ارز در محدوده 3 هزار و 600 تومانی در مرحله اول هستند.

    وی در ادامه افزود: دولت به دلیل ریسک‌های موجود و التهابات احتمالی تورمی، حاضر به تک‌نرخی کردن واقعی نیست و ترجیح می‌دهد این نرخ را به‌تدریج به واقعیت نزدیک کند. از همین رو، شیب رشد قیمت ارز در طی هفته‌های آتی حداقل خواهد بود.

    *سکه و فتح قله‌های جدید

    قیمت سکه برای دومین روز متوالی این هفته مثبت بود و در پی رشد قیمت دلار و اونس، قیمت سکه نقدی در بازار اصفهان با 7 هزار تومان رشد به یک‌میلیون و 122 هزار تومان رسید و به رکورد جدید ماهانه دست‌یافت. در همین رابطه، قیمت نیم‌سکه نیز به 561 هزار تومان رسید.

    در بازار آتی نیز همه سررسیدها مثبت بودند و بیشترین رشد در آتی اردیبهشت با 9 هزار تومان ثبت شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی