عصر بازار

صادرات زعفران به ۷۳ میلیون دلار رسید

عصر اعتبار- نائب رئیس شورای ملی زعفران از صادرات ۷۳ میلیون دلاری طلای سرخ تا پایان مردادماه سال جاری در کشور خبرداد.

صادرات زعفران به ۷۳ میلیون دلار رسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از میزان، غلامرضا میری در مصاحبه با رادیو اقتصاد به رشد شش درصدی صادرات طلای سرخ در پنج ماهه نخست امسال اشاره کرد و افزود: برداشت زعفران از 25 مهر آغاز می‌شود.

    وی همچنین اظهار کرد: میزان صادرات در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.7 درصد رشد داشته است.

    نائب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه قیمت طلای سرخ در هفته‌های اخیر چندان تغییری نداشته است، گفت: درحال حاضر نرخ هرکیلوگرم زعفران حداقل 4 میلیون و 700 هزار تومان و حداکثر 6 میلیون تومان است.

    وی با بیان این خبرکه زعفران ایران یکی از مهمترین محصولات کشاورزی در صادرات غیر نفتی به ویژه درآمد ارزی کشور بسیار نقش آفرین است، افزود: افزایش صادرات غیر نفتی و درآمدهای حاصل از این بخش همواره در سیاست گذاریهای کلان کشور مورد توجه مسئولان بوده است.

    میری بیان داشت: زعفران به عنوان یکی از اقلام مهم صادرات غیر نفتی کشور نقش مهمی در درآمد ارزی حاصل از صادرات محصولات کشاورزی دارد. سهم صادرات زعفران نسبت به مجموع صادرات غیر نفتی و صادرات کالاهای کشاورزی و سنتی قابل ملاحظه است. صادرات زعفران از یکسو و ایجاد درآمد و اشتغالزایی برای روستائیان کشور از سوی دیگر لزوم توجه به این محصول را دو چندان می‌کند.

    وی در ادامه با اعلام اینکه زعفران از محصولات مهم کشاورزی ارز آور ایران است، اذعان داشت: طلای سرخ دارای ویژگی های خاص و ارزش اقتصادی بالایست بنابراین می طلبد مسئولان به این محصول اقتصادی نگاه ویژه تری داشته باشند.

    نائب رئیس شورای ملی زعفران در ادامه با اشاره به این جمله که طلای سرخ یکی از گرانترین محصولات کشاورزی، دارویی و ادویه ای جهان است، یادآورشد: در حال حاضر عمده تولید جهانی زعفران در مناطق خشک و نیمه خشک کشور صورت می گیرد و جایگاه ویژه ای در بین محصولات صنعتی و صادراتی ایران دارد.

    به هر حال خواص ویژه و کاربردهای فراوان زعفران بهره وری بالای آب، اشتغال روستائیان، جلوگیری از مهاجرت، درآمدزایی مناسب نسبت به سایر محصولات کشاورزی بخصوص در زمین های خرد و کشاورزی های سنتی سبب توجه ویژه به این محصول در ایران شده است.

    بررسی ها نشان می دهد زراعت این محصول در ایران رو به رشد و توسعه است. روند رو به رشد زراعت زعفران و اهمیت تولید آن ایجاب می کند که عوامل دخیل در فرآیند تولید این محصول تعیین و برنامه ریزی و مدیریت صحیح این عوامل برای حفظ جایگاه تولید زعفران ایران مدنظر قرارگیرد.

    زعفران نقش مهمی در توسعه اقتصادی مناطق و زندگی اجتماعی تولید کنندگان این محصول ایفا می‌کند. زعفران منبع مستقیم و غیر مستقیم گذران زندگی بخش قابل توجهی از جمعیت زعفران کار کشور است بنابراین از طریق بازاریابی اجتماعی صحیح و تجاری کردن مطلوب می‌توان کشاورزان را ترغیب به افزایش بهره‌وری از طریق روشهای درست کاشت، برداشت و فرآوری زعفران نمودکه نتیجه این مهم کاهش هزینه تولید خواهد بود.

    به هر حال دستیابی به توسعه اقتصادی و نقش زعفران مستلزم هماهنگی و ارتباط قویتر و موثرتری بین جامعه زعفران کار بخش فرآوری و صادرات محصول، تجار، مقامات دولتی و موسسات مالی است.

    حمایت دولت از واحدهای اصولی و تخصصی سورت، فرآوری، بسته بندی و صادرات زعفران و سرمایه گذاریهای صنعتی انجام گرفته سبب خواهد شد ارزش افزوده محصول استراتژیک زعفران به اقتصاد کشور برگردد و در عین حال واحدهای مزبور نقش خود را در تحقق هر چه بهتر در فرهنگ سازی بازاریابی اجتماعی به نحو مطلوبی ایفا کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی