عصر بازار

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در نشست با صادرکنندگان مطرح کرد:

۳ منبع اصلی تامین مالی صادرات

عصر اعتبار- نشست صادرکنندگان ممتاز، نمونه و دارای مدال افتخار با مدیرعامل بانک توسعه صادرات و رییس کل سازمان توسعه تجارت برگزار شد و در این گفتگو موانع پیش روی صادرات مورد بررسی قرار گرفت.

۳ منبع اصلی تامین مالی صادرات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرنگار اگزیم نیوز، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران صبح روز چهارشنبه در جمع صادرکنندگان برتر کشوری حضور یافت. در این نشست صمیمانه که در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی برگزار شد شاهد گفت و شنود مدیران این بانک و فعالان بخش صادرات بودیم. دکتر علی صالح آبادی مهمترین اعضائی که در بخش اعتبارات بانک فعالان هستند را به حضار معرفی کرده و همچنین جایگاه و وظیفه هر فرد و یا هر بخشی را در بانک توسعه صادرات معرفی کرد.
    صالح آبادی در این نشست به صراحت عنوان داشت که اعتقاد ما در این بانک این جمله است که راه نجات کشور در صادرات خلاصه می شود. این در حالی است که تا زمانی که به خام فروشی نفت خام وابسته باشیم اقتصاد کشور ساخته نمی شود. در اقتصاد مقاومتی نیز به امر صادرات توجه ویژه ای مبذول شده و همگی خود را موظف می دانیم که تمام حمایت خود را به امر صادرات اختصاص دهیم. در اقتصاد امروز جهان کشورهای موفق ، کشورهای هستند که در امر صادرات موفق بوده اند. وی در ادامه افزود: به نظر من تلاش برای افزایش حجم صادرات نوعی عبادت به شمار می رود آن هم در دنیایی که رقابت اقتصادی حرف اول را می زند. متأسفانه باید به این نکته نیز اشاره کرد که برخی از مشکلات موجود از عهده من و شما خارج است. به عنوان مثال در سال 86 سرمایه بانک توسعه صادرات به 2500 میلیارد تومان افزایش یافت ولی از آن زمان تاکنون ، هیچ گونه افزایش سرمایه ای برای این بانک اعمال نشده است. مدیرعامل بانک توسعه صادرات در در خصوص تسهیلات پرداختی این بانک گفت: در یانک توسعه صادرات تنها نرخ های مصوب از مشتری اخذ می شود و تعیین نرخ در چارچوب نرخ های مصوب تعیین شده و این بانک نیز تابع تصمیمات کلان اقتصادی بوده و هست. این در حالی است که بانک توسعه صادرات بانکی شعبه محور نیست تا بتواند از سپرده گذاری جذب منابع کرده و در رقابت با سایر بانک ها ، سپرده با نرخ های فعلی جذب کرده و سپس با نرخ های بالاتری به مشتری ارائه کنیم. وی در ادامه گفت: حتی در صورت اجرای چنین رویکردی ، مطمئناً نرخ های ارائه شده در این بانک کمتر از 18 درصد نخواهد بود.
    صالح آبادی در ادامه صحبت های خود به منابع ریالی بانک اشاره کرد و گفت: 3 منبع اصلی برای پرداخت تسهیلات در این بانک وجود دارد. اول سرمایه بانک است که از سال 86 تاکنون افزایش نداشته و همان رقم 2500 میلیارد تومان است. دوم منابع صندوق توسعه ملی است که عیناً بر مبنای نرخ های مصوب عرضه شده و سوم خطوط اعتباری ریالی بانک مرکزی است که بعضاً مورد استفاده قرار می گیرد. این موارد در حالی است که خود بانک مرکزی محدودیت ریالی داشته و نمی تواند در جهت خلق پول جدید اقدام کند. از طرف دیگر باید به این نکته نیز اشاره کنیم که دارایی های بانک توسعه صادرات 20 درصدی ریالی و 80 درصد آن ارزی است که باز هم شرایط خاصی را پیش روی قدرت تسهیلات دهی این بانک ترسیم می کند.
    مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه افزود: نرخ تسهیلات ارزی از سوی صندوق توسعه ملی هم اکنون 6 درصد است که همین نرخ نیز به نظر ما بالاست. شاید نرخ هایی نزدیک به 2 درصد برای تسهیلات ارزی رقم مطلوبی باشد که از این عدد 1 درصد سهم بانک و 1 درصد دیگر سهم صندوق توسعه ملی خواهد بود. نکته دیگر آن که 1 میلیارد دلار از منابعه صندوق توسعه ملی به صورت یکساله پرداخت شده که به صورت اجرایی و در کنار مسیرها و ملزومات اداری آن باید رقمی نزدیک به 10 ماه را برای بازپرداخت آن اعلام کرد که برای صادرات خدمات فنی و مهندسی که احداث پروژه و بازپرداخت آن گاهی 8 تا 10 سال به طول می انجامد ، قابلیت اجرایی نخواهد داشت.
    در ادامه این نشست ساعدی فر مدیر اعتبارات بانک توسعه صادرات گفت: نرخ تسهیلات و دستورالعمل های اجرایی آن که در نهایت نرخ سود را تعیین می کند از طرف بانک مرکزی تعیین شده و بانک توسعه صادرات در تعیین نرخ هیچ دخالتی نداشته و ندارد. در صورت اصلاح این نرخ از سوی بانک مرکزی ما نیز نسبت به تغییر و اصلاح آن تمکین خواهیم کرد.
    دکتر علی صالح آبادی در خصوص وضعیت صدور ضمانت نامه های ارزی گفت: هم اکنون در اداره عملیات ارزی ، بحث ضمانت نامه ها را پیگیری می کنیم و در همین بخش در حال صدور ضمانت نامه هستیم. با توجه به اهمییت صدور ضمانت نامه های ارزی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین صادرات کالا و یا خدمات دیگر ، در تلاش هستیم تا تعداد بیشتر ضمانت نامه را صادر کرده و همچنین بانک توسعه صادرات نیز علاقمند به فعالیت بیشتر در این بخش است.
    در انتهای این گفتگو مدیرعامل بانک توسعه صادرات عنوان داشت که همیشه از حضور در جمع صادرکنندگان کشور استقبال کرده و با علاقه به این جلسه آمده است. وی صادرکنندگان را سربازان توسعه اقتصادی کشور دانست و خدمت به این بخش از اقتصاد کشور را وظیفه خود و بانک توسعه صادرات دانست. وی ورود هر 1 دلار ارز به کشور را به کمک صادرات خدمتی به اقتصاد کشور دانست و آن را گام هایی مهم برای توسعه صادرات ایران برشمرد. وی در ادامه افزود: در بانک توسعه صادرات به دنبال کسب سود برای بانک نیستیم هرچند که در برخی از ساز و کارهای اجرایی در کشور حتی در حق بانک محدودیت ها و مشکلاتی اعمال شد.
    وی در پایان صحبت های خود عنوان داشت: کمک به بخش صادرات با حرف ، صحبت و یا خطابه میسر نیست و همه باید بپذیرند که از این بخش حمایتی جدی به عمل آورند.
    در انتهای این نشست با اهدای لوح تقدیر و تندیس بانک توسعه صادرات از صادرکنندگان ممتاز،نمونه و دارنده مدال افتخاز تجلیل شد.
    مهمترین موارد ، واقعیت ها و مشکلات صادرکنندگان برتر کشور در بازارهای جهانی:
    - مشکلات پیش روی پیمانکاران ایران در عراق که ماه هاست صورت وضعیت آن ها پرداخت نشده است
    - تنوع مسائل و مشکلات که به گونه ای حالتی حاد پیدا کرده است که شاید به یک اتاق اورژانس نیاز داشته باشد.
    - طولانی بودن زمان اعطای تسهیلات در بازارهای رقابتی فعلی
    - عدم وجود جایزه صادرات آن هم در شرایطی که کشورهای رقیب 5 تا 6 درصد جایزه صادراتی پرداخت می کنند.
    برخی انتقادات به ساختار کلی صدور اعطای وام های ارزی
    نیاز به توسعه خدمات بانکی برای تسهیل ورود ارز حاصل از صادرات به کشور
    نیاز به وام های ارزان قیمت که بتوان به کمک آن با سایر عرضه کنندگان در کشورهای دیگر رقابت کرد.
    نیاز به خطوط اعتباری قدرتمند بین بانکی در کنار زمان بر بودن فرآیندهای بانکی
    نیاز به جذب فاینانس های خارجی توسط بانک های داخلی
    مشکلات حضور در برخی نمایشگاه های معتبر در شرایطی که گویی هنوز هم بخش دارویی ایران در تحریم قرار دارد.
    عدم وجود ابزارهای مالی برای پوشش ریسک نوسان قیمت مواد اولیه
    مشکلات ورود ارز حاصل از صادرات که در صورت برطرف شدن همین مشکل ، شاید حجم صادرات برخی از شرکت ها تا چندین برابر افزایش یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی