عصر بازار

دولت به هر ایرانی ۳ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه پرداخت

عصر اعتبار- هفتاد و یکمین مرحله یارانه نقدی مربوط به دی ماه شب گذشته به‌ حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت شد که بدین ترتیب دولت طی شش سال گذشته و پس از اجرای هدفمند کردن یارانه ها به هر ایرانی مشمول ۳ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه پرداخت کرده است.

دولت به هر ایرانی ۳ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه پرداخت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، بر اساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها شب گذشته یارانه 45 هزار و 500 تومانی دی‌ماه به‌حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

تعداد دریافت‌کنندگان یارانه هم اکنون به 74 میلیون نفر رسیده است و تاکنون 4 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی حذف‌شده‌اند، همچنین در مدت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، حدود 240 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به‌حساب ایرانیان پرداخت‌شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشته است که دولت در برنامه‌ای جدید خود و در آینده حذف 3 میلیون نفر دیگر از پردرآمدها با ارسال پیامک در دستور کار قرار دارد.

موضوع حذف یارانه و پرداخت منابع آن به قشر ضعیف جامعه مدت‌ها است در دستور کار دولت قرار دارد و در جلسات بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس، نمایندگان با ادامه حذف یارانه پردرآمدها و پرداخت این منابع به مددجویان کمیته امداد موافقت کردند.

ایرج ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا در این خصوص گفت: بر اساس ماده 94 لایحه برنامه ششم توسعه دولت ملزم به حذف یارانه پردرآمدها و اختصاص منابع آن به مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی شده است.

مشاور رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه افزود: به‌منظور حذف یارانه پردرآمدها برای دولت عددی تعیین نشده است ازاین‌ رو مسئولیت تصمیم‌گیری در خصوص سرعت و میزان حذف پردرآمدها بر عهده دولت گذاشته‌ شده است که به‌ تدریج عملیاتی خواهد شد.

ندیمی تصریح کرد: دولت در شناسایی افراد با توجه به بانک اطلاعاتی موجود به‌منظور حذف پردرآمدها با چالش‌هایی مواجه است ازاین‌رو عمده مشکل در این بخش خلأ اجرایی از منظر شناسایی خانوارهای پردرآمد است که گزینش در این بخش را دشوار کرده است.

وی افزود: در ماده 94 لایحه برنامه ششم توسعه تنها محل هزینه کرد منابع حاصل از حذف خانوارهای پردرآمد در پرداخت یارانه مشخص‌ و عنوان‌شده است که در صورت حذف پردرآمدها منابع حاصل از آن باید در چه بخش‌هایی مصرف شود.

ندیمی یادآور شد: دولت در حال حاضر در حال شناسایی پردرآمدها بر اساس شاخص‌هایی است که در قانون بودجه 95 مشخص‌شده است اما این روند دشوار و زمان‌بر است که به‌تدریج در کشور عملیاتی خواهد شد.

حذف پردرآمدها چندی است که در دستور کار دولت قرارگرفته است اما شناسایی این افراد فرآیندی دشوار بوده و ممکن است با موج اعتراضات مردمی مواجه شود اما دولت بر اساس شاخص‌های قانون بودجه 95 در حال شناسایی این افراد و عملیاتی ساختن این روند است. البته نماینده مجلس مردم همدان معتقد است که شاخص‌ها در قانون بودجه 95 به‌منظور شناسایی پردرآمدها مشخص است و در صورت اراده دولت این روند در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعیین تکلیف خواهد شد.

امیر خجسته نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تعلل در این بخش را عامل ایجاد شائبه و شبهه برای مردم عنوان و تصریح کرد: دولت باید هر چه سریع‌تر قانون را اجرا کند و اجرای این قانون نباید تحت تاثیرفضای انتخابات قرار گیرد.

وی بابیان این‌که مجلس در این بخش قدرتمند عمل‌نکرده است، یادآور شد: مجلس باید حذف دهک‌های بالا جامعه را از دولت مطالبه کند تا کار به‌جایی نرسد که مجلس مجبور به الزام دولت به اجرای قانون با ابزارهای نظارتی شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 18 دی‌ماه سال جاری در ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه ششم توسعه ماده 94 این لایحه تصویب کردند که بر اساس آن نمایندگان مجلس، دولت را موظف کردند در طول اجرای قانون برنامه هرسال حداقل مستمری مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی را علاوه بر یارانه موجود متناسب با محرومیت 20 درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و از محل منبع هدفمندسازی یارانه‌ها و حذف خانواده‌های پردرآمد تأمین و در ردیف خاص بودجه سنواتی قرار دهد و آن را از این از طریق به سازمان‌های مذکور پرداخت کند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی