عصر بازار

۵۰درصد عشایر کشور تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند

عصر اعتبار- رئیس سازمان امور عشایر گفت: حدود ۵۰ درصد عشایر کشور تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند که با برنامه ریزی انجام شده این رقم به ۸۰ درصد خواهد رسید.

۵۰درصد عشایر کشور تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، کرمعلی قندالی روز سه شنبه در گردهمایی و کارگاه آموزشی مدیران ستادی و استانی امور عشایر کشور که در خرم آباد برگزار شد ، افزود: عشایر کشور با جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری حدود 5/7 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید می کنند.
وی با بیان اینکه عشایر کشور در حوزه تولید مواد پروتئینی چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی نقش تعیین کننده ای دارند بطوریکه با تولید حدود 190 هزار تن گوشت قرمز معادل 25 درصد نیاز پروتئینی مردم را تولید می کنند اضافه کرد: با نگرش مثبت دولت نسبت به رفع مشکلات عشایر ، سال گذشته از محل اعتبارات مدیریت بحران یکهزار میلیارد ریال تسهیلات با سود چهار درصد به عشایر اختصاص یافت که تاکنون بالای 70 درصد آن جذب شده و مابقی نیز تا پایان سال جذب می شود.
به گفته وی همچنین یک ونیم میلیارد دلار تسهیلات در قالب لایحه ای دو فوریتی از طرف دولت به مجلس شورای اسلامی به منظور توسعه روستایی و توانمندسازی مناطق عشایری کشور ارایه شده که با این تسهیلات می توان منابع خوبی با سود سه درصد در مناطق عشایری در راستای توانمند سازی عشایر اختصاص داد. رئیس سازمان امور عشایر کشور تصریح کرد: امسال دولت یکهزارو 500 میلیارد ریال در راستای تقویت تولید در مناطق عشایری اختصاص داده که بعد از طی شدن فرایندهای قانونی ، توزیع آن در مناطق عشایری می تواند در تقویت تشکل های عشایری تاثیرگذار باشد.
قندالی افزود: طی 2 سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی از محل بند ب ماده 52 طرح الحاق 2 نیز حدود یکهزار میلیارد ریال با سود چهار درصد و دور بازگشت پنج ساله و ضمانت زنجیری در طرح زنجیره تولید عشایر کشور هزینه شده است.
وی با بیان اینکه عشایر نمادی از اقتصاد مقاومتی هستند گفت: عشایر از دیدگاه درون گرایی، برون گرایی، عدالت محوری، مردمی بودن، دانش بنیان بودن و سایر مشخصه های افتصاد مقاومتی ، به عنوان مصداق بارزی از اقتصاد مقاومتی محسوب می شوند که نقش تعیین کننده ای در خودکفایی و تولید کشور دارند.
وی با اشاره به برخی مشکلات و نگرانی های مناطق عشایری کشور گفت: مشکلات مناطق عشایری در بخش هایی همچون بهداشت، آموزش، راههای دسترسی و تامین آب قابل درک است و نگرانی جدی مسئولان هم محسوب می شود و در همین راستای با تشکیل و برگزاری شوراهای عشایری مصوبات خوبی در راستای رفع این مشکلات صورت گرفته است.
رئیس سازمان امور عشایر کشور اظهار کرد: عشایر همواره و در طول تاریخ این سرزمین، نقش موثری در دفاع از مرزهای کشور داشته اند اما بنا به هر دلیلی تا کنون سهم چندانی برای آنها در قالب طرح ها و برنامه های مختلف در نظر گرفته نشده است اما با رویکرد مطلوب دولت و با تلاش مضاعفی باید این کاستی ها و بی توجهی ها را جبران کرد.
گردهمایی و کارگاه آموزشی مدیران ستادی و استانی امور عشایر کشور صبح روز سه شنبه 28 دیماه با حضور رئیس سازمان امور عشایری کشور و برخی مسئولان استانی در خرم آباد آغاز شد و تا جمعه 30 دی ماه ادامه دارد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی