عصر بازار

شهرهای صنعتی، بستری برای فعالیت اگزیم بانک ایران

عصر اعتبار- حمایت بانک توسعه صادرات از بنگاه های اقتصادی صادرات محور در شهرهای صنعتی چون شعب قزوین ، یزد و اصفهان نمود و بروز بیشتری دارد.

شهرهای صنعتی، بستری برای فعالیت اگزیم بانک ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اگزیم نیوز، شهرهای صنعتی را می توان یکی از مهمترین مناطقی برشمرد که حضور شعب بانک توسعه صادرات می تواند به حمایت از تولید صادرات محور منجر شود که با اعطای تسهیلات برای اجرای طرح و یا تأمین سرمایه در گردش صورت می پذیرد.
    بررسی های اگزیم نیوز نشان می دهد که این قبیل شعب با فعالیت های برجسته خود ، به عنوان بستری برای توسعه و شکوفایی اقتصادی ایفای نقش کرده و پروژه های بزرگی را تأمین مالی کرده است. رشد 43 درصدی اعطای سرمایه در گردش در شعبه قزوین بانک توسعه صادرات ، تأمین مالی طرح زیرسقفی و طرح یزد یک فولاد آلیاژی ایران، طرح مجمتع فولاد اردکان و طرح شرکت سازه سبک آراد اردکان توسط شعبه یزد را می توان بخش هایی از این تلاش ها و فعالیت ها محسوب کرد.
    در شعبه اصفهان 80 درصد از صادرکنندگان نمونه سال 95 استان اصفهان از مشتریان این بانک بوده همچنین در 10 ماهه نخست سال 95 نیز این بانک 1200 میلیارد ریال تسهیلات صادراتی به طرح هایی با اشتغالزایی بالای 100 نفر اعطا کرده که از آن جمله می توان از شرکت های ذوب آهن اصفهان ، فولاد مبارکه ، داروسازی فارابی ، شیر پگاه اصفهان و شرکت پالایش قطران زغال سنگ اعطا کرده است. همچنین در 10 ماهه نخست امسال بیش از 100میلیارد ریال به شرکت های کوچک و متوسط تسهیلات پرداخت شده است.
    بخشی از فعالیت های شعبه قزوین:
    آمارها نشان می دهد که در 9 ماهه نخست سال جاری شاهد 304 میلیون دلار صادرات از گمرک استان قزوین بوده ایم که 90 آن از طریق مشتریان بانک توسعه صادرات انجام گرفته است. به صورت دقیق تر؛ 31 مشتری شعبه قزوین بانک توسعه صادرات توانسته اند 285 میلیون دلار کالا صادرات کنند.
    شعبه قزوین در 10 ماه نخست سال جاری 580 میلیارد ریال تسهیلات صادراتی به صورت سرمایه در گردش به واحدهای صادرات محور استان پرداخت کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشدی 43 درصدی برخوردار است. این در حالی است که در طرح بهین یاب به 6 شرکت معرفی شده ، 111 میلیارد ریال به واحدهای صادرات محور نیز پرداخت شده است.
    شعبه یزد:
    90 درصد از صادرکنندگان برجسته استان یزد جزو مشتریان بانک توسعه صادرات بوده و بخش قابل توجهی از فرآیندهای صادراتی در این استان ، از بستر این شعبه صورت پذیرفته و مورد حمایت قرار گرفته است. هم اکنون مانده تسهیلات مشتریان بانک توسعه صادرات در استان یزد بیش از 356 میلیارد تومان بوده که رقم قابل توجهی محسوب می شود. این در حالی است که مانده سپرده ها در شعبه یزد بانک توسعه صادرات رقمی نزدیک به 30 میلیارد تومان بوده که نشان دهنده توجه و تلاش برای حمایت از بخش های صنعتی با رویکرد صادراتی به شمار می رود.
    منابع و مصارف – میلیون ریال

    طرح های اقتصادی بزرگی که شعبه یزد بانک توسعه صادرات در سال های اخیر در آن مشارکت داشته است:
    طرح زیرسقفی فولاد آلیاژی ایران به مبلغ 47 میلیون یورو ( سهم بانک ) که این پروژه به اتمام رسیده و در حال بهره برداری است.
    طرح یزد یک فولاد آلیاژی ایران که به صورت سندیکایی با بانک صنعت و معدن جمعاً به مبلغ 118 میایون یورو ( سهم صندوق ) در حال اجراست.
    طرح مجمتع فولاد اردکان به مبلغ 52 میلیون یورو در حال اجراست.
    طرح شرکت سازه سبک آراد اردکان به مبلغ 3 میلیون 900 هزار یورو که با مشارکت بانک طرح تکمیل شده و در حال بهره برداری است.
    طرح های فوق توانسته است تا اشتغالزایی 1300 نفر را ایجاد کرده و در زمینه جلوگیری از واردات و حمایت از صادرات اجرایی شده است. از سوی دیگر تسهیلات غیرجاری شعبه یزد نیز کمتر از 0.1 درصد بوده که نشان دهنده شرایط مطلوب ارائه تسهیلات است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی