عصر بازار

۵۰ هزار بازنشسته آموزش مهارتی می‌بینند

عصر اعتبار- قائم مقام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از مهارت آموزی ۵۰ هزار بازنشسته کشور در سال جاری خبر داد و گفت: ۳۰ تا ۶۰ درصد مهارت جویان در بنگاه‌ها و صنایع های‌تک را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

۵۰ هزار بازنشسته آموزش مهارتی می‌بینند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، رحمت‌الله رحمتی در گردهمایی سفیران مهارت آموزی بازنشستگان که در محل هتل المپیک برگزار شد، با اشاره به نام گذاری ششم مرداد ‌ماه به عنوان روز ملی مهارت، اظهار کرد: این روز با هدف ترویج و تعمیق فرهنگ مهارت آموزی نام‌گذاری شده است. یکی از مشکلات اصلی امروز جامعه معضل بیکاری است و مهم ترین شرط لازم نسبت به اشتغال داشتن مهارت است.

    وی با انتقاد از فرهنگ نادرست کار و اشتغال، افزود: علی رغم آنکه خانواده‌ها در سبد هزینه مبلغی برای آموزش دانشگاهی در نظر می‌گیرند ولی متاسفانه برای آموزش‌های مهارتی کمتر هزینه می‌پردازند.

    به اعتقاد قائم مقام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، لازمه‌ی ورود به بازار کار داشتن مهارت است و یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی در رشته‌های فنی باید بتواند به ادبیات گفت‌وگو با تکنسین‌ها در محیط کار آشنا باشند که این امر از طریق مهارت آموزی محقق می‌شود.

    وی با بیان این که امروز در رشته‌های های‌تک 30 تا 60 درصد کارآموزان را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: امروز اشتغال چالش اصلی کشور به شمار می‌رود و شرط لازم برای دستیابی به اشتغال پایدار مهارت آموزی است.

    قائم مقام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اضافه کرد: براساس آنچه تخمین زده می‌شود، بین 12 هزار تا 20 هزار شغل در کشور وجود دارد و سازمان فنی و حرفه‌ای تاکنون برای 6700 شغل استاندارد آموزشی تدوین کرده است که 50 درصد این آموزش‌ها توسط مراکز دولتی و 50 درصد دیگر توسط موسسات و آموزشگاه‌های آزاد آموزش داده می‌شود.

    رحمتی در ادامه با اشاره به امضای تفاهم نامه مشترک میان سازمان فنی و حرفه‌ای، صندوق بازنشستگی کشوری و کانون انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد، اظهار کرد: هدف از این تفاهم نامه ایجاد مهارت آموزی برای بازنشستگان و ارائه‌ی آموزش‌های مهارتی مورد نیاز به آنها برای انجام یک فعالیت داوطلبانه است تا بازنشستگان از این آموزش‌ها جهت کسب درآمد در دوران بعد از بازنشستگی یا برنامه‌های سرگرمی و تفننی استفاده کنند.

    وی پیش بینی کرد: امسال 50 هزار بازنشسته در کشور ‌می‌توانند براساس این تفاهم نامه از آموزش‌های مهارتی بهره مند شوند.

    قائم مقام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خطاب به بازنشستگان حاضر در این گردهمایی، گفت: امروز به عنوان سفیران مهارت آموزی احکامی را دریافت می‌کنیم تا به عنوان بازوان پرتوان و زبان‌های گویا برای طرح این موضوع مهم و رساندن پیام مهارت به مخاطبان عمل کنیم.

    رحیمی با اشاره به فعالیت 600 مرکز دولتی و 11 هزار آموزشگاه خصوصی فنی و حرفه‌ای در کشور، تصریح کرد: سازمان این آمادگی را دارد که در تعامل با کانون انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد بازنشستگان یا فرزندان آنها را در صورت معرفی توسط صندوق بازنشستگی تحت آموزش‌های مهارتی قرار بدهد.

    به گفته قائم مقام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، با تفاهم نامه مذکور بخشی از هزینه آموزش توسط آموزشگاه‌ها تخفیف داده و بخشی دیگر به شکل یارانه از سوی صندوق بازنشستگی پرداخت می‌شود و بخشی دیگر نیز از سوی فرد بازنشسته پرداخت می‌شود تا مهارت بیاموزند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی