عصر بازار

طراحی مدل ماتریسی دستمزد

اصلاح شیوه پرداخت حقوق شاغلان

عصر اعتبار- کارشناس ارشد بازار کار و اشتغال با تاکید بر لزوم اصلاح و تغییر روش‌های تعیین و پرداخت دستمزد در ایران، از افزایش سهم زنان از اشتغال تا چند سال آینده و پدیده مردان خانه‌دار سخن گفت.

اصلاح شیوه پرداخت حقوق شاغلان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، مسلم خانی  با بیان اینکه تحلیل وضعیت فعلی بازار کار نشان می دهد که موضوع برابرسازی فرصت‌های شغلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: یک گزارشی را مجمع جهانی اقتصاد به صورت سالیانه منتشر می‌کند که از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بررسی هایی را درباره حدود 140 کشور انجام می دهد.

    کارشناس ارشد بازار کار و اشتغال اظهارداشت: برابرسازی فرصت‌های شغلی و وضعیت بازار کار در کشورها، همچنین انعطاف پذیری نظام دستمزدها و در عین حال مدیریت استعدادها در این گزارش مورد توجه است و از طریق اینگونه بررسی‌ها می‌توان تشخیص داد که در یک کشور آیا فرصت‌های برابر برای پذیرش نیروی کار، ارتقاء شایستگی‌ها و سیستم جبران خدمات مناسب وجود دارد و یا خیر؟

    خانی ادامه داد: موضوع نظام پذیرش نیروی کار و فرصت‌های برابر تنها مشاغل کارگری را در بر نمی‌گیرد به نحوی که در این بخش رییس جمهور، وزرا و نمایندگان مجلس نیز به عنوان یک شغل محسوب می‌شوند. مجمع جهانی اقتصاد یکی از مشکلاتی که درباره بازار کار ایران مطرح کرده درباره نظام‌های پذیرش است که آیا این نظام ها بر اساس الگوی شایستگی حرفه ای تعریف شده است یا خیر؟ همچنین آیا این نظام های پذیرش منجر به کشف استعداد و مدیریت آن می شود؟

    وی تاکید کرد: از سویی نیز این بررسی وجود دارد که در مشاغل مدیریتی میزان پایبندی به اجرای نظام صلاحیت حرفه‌ای تا چه میزان است. دولت در قالب منشور حقوق شهروندی به برابر سازی فرصت ها در بازار کار پرداخته و به دنبال آن است تا فرصت های برابر اشتغال در تمامی رشته های بازار کار عملیاتی شود؛ همچنین اینکه افراد بتوانند از فرصت های برابری برای دریافت مجوزهای کسب و کار برخوردار باشند و میزان تخصص و مهارت آنها مشخص کند که چه کسی شایسته‌تر برای دریافت مجوز است.

    این استاد دانشگاه تصریح کرد: در بخش مدیریت نیز نتوانسته ایم یک بانک جامع اطلاعات و مدیریت در کشور داشته باشیم که طی آن بتوان در صورت نیاز به صورت لحظه ای گزارش گیری کرد. در نظام بازار کار به این نحو است که یک فرد می تواند به عنوان کارگر و یا کارمند مشغول به فعالیت شود و یا اینکه فردی به دنبال ایجاد فرصت های کسب و کار و کارآفرینی برود.

    مدرس کسب و کار و کارآفرینی به وجود 32 نوع رانت سفید در ایران اشاره کرد و افزود: این رانت‌ها به نحوی است که برخی افراد از دوران تحصیل و دانشگاه از آن برخوردار شده و شرایط ویژه آنها در بازار کار نیز فراهم می شود، اما در مدل ژاپنی وقتی کسی به عنوان رییس انتخاب می شود یعنی اینکه وی همان کسی است که متخصص‌ترین و بهترین بوده و افراد به تجربه و مهارت وی احترام می گذارند و این نوع احترام درونی است.

    به گفته خانی، مدل دستمزد در ایران به نحوی است که یک فرد با شرایط مشخص در یک دستگاه می تواند تا 3 برابر و بیشتر نسبت به فرد دیگری با همان شرایط در دستگاه دیگر دریافتی داشته باشد. اینها دیگر مصاحبه، مقاله و یا سخنرانی نیست؛ بلکه اقدماتی است که باید انجام شود و روند پرداخت دستمزدها تغییر یابد. این نوع مقایسه ها در کارگران نیز وجود دارد و آنها میزان دریافتی و شرایط خود را با نیروی کار سایر بخش ها مقایسه می کنند.

    این استاد دانشگاه گفت: مطالعات وزارت نفت نشان می دهد در حالی که نیروهای شاغل در میادین نفت و گاز جنوب ایران با میادین سایر کشورها ممکن است 50 تا 100 متر فاصله داشته باشند، اما میزان دریافتی مهندس ایرانی به عنوان نمونه ماهیانه 12 میلیون تومان و مهندس ایرانی دیگری که در سکوی نفتی کشور دیگر فعالیت دارد ماهیانه 32 میلیون تومان است. بنابراین باید شرایط به نحوی اصلاح شود که افراد در شرایط مساوی و موقعیت های برابر، ‌دریافتی های یکسانی نیز داشته باشند.

    وی خاطرنشان کرد: امروز نیازمند آن هستیم تا از طریق ایجاد مدل ماتریسی و چندعاملی در پرداخت دستمزدها، به سمت پرداخت عادلانه حقوق و دستمزد حرکت کنیم. به بیان دیگر باید بتوانیم در حوزه مدیریت منابع انسانی، برابر سازی فرصت‌ها را داشته باشیم.

    کارشناس ارشد بازار کار و اشتغال افزود: همچنین نیازمند آن هستیم تا الگویی برای شناسایی و هدایت استعدادهای حرفه ای داشته باشیم و فرهنگ ملی مشاغل طبقه بندی شده نیز ایجاد شود. در این قالب می توان جایگاه رشته های شغلی و افرادی که متناسب با آن رشته ها هستند را مشخص کرد.

    خانی به این موضوع نیز اشاره کرد که بزودی بازار کار مسیر جدیدی را انتخاب خواهد کرد چون این بازار به دستور دولت کار نمی کند و شایستگی‌ها هست که در بازار کار نقش تعیین کننده دارد. مطالعات نشان می‌دهد که سهم زنان از بازار کار فعلی در حدود 20 درصد است که این سهم تا چند سال آینده تا 1.5 برابر افزایش خواهد یافت و اقتصاد ایران با پدیده مردان خانه دار مواجه می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی