عصر بازار

دولت با افزایش نرخ ارز به دنبال کسب درآمد نیست

عصر اعتبار- رییس جمهوری تاکید کرد، برنامه دولت این نیست که با افزایش نرخ ارز به دنبال کسب درآمد باشد.

دولت با افزایش نرخ ارز به دنبال کسب درآمد نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا ، حجت الاسلام و المسلیمن حسن روحانی در نخستین گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم با عنوان گزارش صد روزه عملکرد دولت دوازدهم ادامه داد: این شایعاتی که در بین مردم وجود دارد که دولت بازهم پول کم آورده و دلار را گران کرده است و ما به هیچ عنوان دنبال این موضوع نیستیم.

    وی اظهار داشت: نرخ ارز در طول دولت یازدهم بطور متوسط اگر 4 سال را حساب کنیم، رقم خیلی بالایی نبود. بانک مرکزی این رقم افزایش قیمت ارز را حدود 5 تا 6 درصد اعلام کرده است.
    وی گفت: در سال جاری در مقطعی به خاطر شایعاتی که ایجاد شد رشد غیرقابل پیش بینی را در بازار انجام داد که بعدا متعادل شد ولی همواره در این فصل در تمامی سال ها و در ماه های آذر و دی ماه قیمت ارز بالا می رود و در بهمن و اسفند کاهش می یابد و امسال هم از این قاعده مستثنی نیست.
    وی افزود: البته در بازار اقتصاد هر کالایی که به دلایلی نوسانی را دارد، نوسانی که قابل قبول باشد و همه ارزهای دنیا نرخ هایی دارند و در طول سال مقداری نوسان کنند و ما هم جزو آنها هستیم اما تعمد اینکه ما بخواهیم نرخ ارز را افزایش دهیم تا درآمد دولت را تامین کنیم درست نیست.
    روحانی تصریح کرد: من تلاشم در دولت یازدهم و دوازدهم اینگونه بوده و خواهد بود که نرخ ارز را متعادل نگه داریم و آنچه نیاز ارزی ما است با درآمد ارزی ما متعادل باشد البته درآمد ارزی ما بسیار بیشتر از نیاز ارزی ما است که اعم از نفت و میعانات و صادرات غیر نفتی که در مجموع حساب کنیم، با نیاز ارزی ما درآمد ما خیلی بیشتر است و از این نظر ما تراز مثبتی داریم.
    وی با اشاره به این که مردم نباید نگران باشند که فکر کنند یک نوسان شدیدی در نرخ ارز امسال یا درسال های آینده ایجاد خواهد شد، افزود، برنامه دولت این نیست و بنای ما بر این نیست و مهمترین اصلی که در اقتصاد مدنظر داریم، بحث آرامش است و برای اینکه مردم برای اقتصاد خود بتوانند آینده را ببینند و عدم قطعیت در اقتصاد پیش نیاید و از نظر تورم مردم بدانند تورم تک رقمی است . از نظر رشد هم مردم باید بدانند رشد مثبتی داریم و از نظر ارزی نوسان شدید ارز نخواهیم داشت و تلاش می کنیم روابط ما با دنیا هر روز عادی تر و با کشورهای دوست، صمیمی تر باشیم.

    ** بانک ها نیاز به تحول دارند
    وی درباره تحول در بانک های کشور نیز گفت: بانک های ما نیاز به تحول بزرگ دارند، هم برای ارتباط با دنیا و با بانک های جهانی که بتوانند کار کنند. بعضی ها فکر می کنند که مشکل بانک ها فقط برجام بود ولی مشکل آنها فقط برجام نیست و بخشی از آن مربوط به برجام است.
    رییس جمهوری خاطر نشان کرد: خیلی از قوانینی لازم داریم تا تصویب کنیم تا این مشکلات رفع شود و اخیرا دو لایحه به مجلس شورای اسلامی دادیم که مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم بود که بتوانیم این مشکلات را حل کنیم . پس بانک های ما در این زمینه باید فعال شوند و شفاف سازی کار بانک ها و بخش اقتصادی دولت یکی از اهداف مهم این دولت است که در بانک ها هم خواهد بود.

    ** مواجه شدن دولت با مشکل موسسات غیرمجاز
    وی اظهار داشت: یک بخشی نیز ما مشکل سپرده گذاران داشتیم در برخی از این تعاونی هایی که اواخر دهه 70 و 80، تعاونی ها مجوزهایی برای خودشان گرفته بودند و کارهایی می کردند و متاسفانه یکی از معضلات اقتصادی توسط آنها درست شد و مردم را تشویش می کردند که با سود بالا بدون اینکه تخصص این کار داشته باشند و پیامدهای آنرا بدانند یا اینکه می خواستند سر مردم کلاه بگذارند.
    روحانی ادامه داد: ما با مشکلات بزرگی از اواخر دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم در این زمینه مواجه شدیم با موسساتی که این موسسات غیرمجاز بودند و سپرده گذاران، پول آنها را نمی توانستند پرداخت کنند و مجموعه این موارد حدود 3 میلیون 400 هزار خانوار درگیر این مسئله بودند و پول های انها در این موسساتی بودند که دچار مشکل شده بودند.

    **رسیدگی به موضوع سپرده گذاران در جلسه روسای سه قوه
    وی تصریح کرد: دولت در پایان دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم قدم های بزرگی را برداشت و مخصوصا در هفته های اخیر که در جلسات روسای سه قوه هم این موضوع بحث شد و یک مقدار این کارها تسریع شد.
    رییس جمهوری خاطر نشان کرد: یک مقدار هماهنگی بین قوه مجریه، قضاییه و مقننه انجام شده و همه باید دست به دست هم دهیم تا این مسئله حل شود و خوشبختانه مشکلات 98 درصد سپرده گذاران در ماه ها و هفته های اخیر حل شده و یا در شرف حل شدن است و البته این دو درصد باید مسایل شان را که بالای 200 میلیون یا بالای 100 میلیون که به تناسب این موسسات فرق می کنند. باید اموالشان برآورد شود و قوه قضاییه باید در این زمینه تسریع کند تا ببینیم مشکل دو درصد را بتوانیم حل و فصل شود.

    ** زلزله و سپرده گذاران دو مسئله پیش روی دولت در 100 روز اخیر
    وی گفت: به هرحال در این زمینه در این 100 روز دو مسئله پیش روی ما قرار گرفت که یکی مسئله زلزله بود که قابل پیش بینی نبود که بسیار تلخی بود که پیش آمد و دولت باید در این زمینه تلاش کرد و باید تلاش کند و مسئله دوم مسئله سپرده گذاران بود که زندگی آنها دچار مشکل شده بود که الحمدالله در هفته های اخیر قدم های خوبی برداشته شده است و مشکل 98 درصد سپرده گذاران حل شده است.

    ** باید به فکر بازارهای جهانی باشیم
    رییس جمهوری خاطر نشان کرد: روابط ما در منطقه و در جهان روابط بهتری است و این روابط بهتر را ادامه می دهیم و در بخش اقتصاد نکته مهم این است که ما باید در بیرون کشور بازار داشته باشیم و اگر تولید بخواهیم داشته باشیم فقط برای مصرف داخلی حتما تولید ما نمی تواند رشد مطلوب داشته باشد و باید حتما بخشی از بازار بیرون را در اختیار داشته باشیم.
    وی گفت: در سال های اخیر بخشی صادرات غیرنفتی ما وضع خوبی داشته است و حتی در دوسال اخیر صادرات از واردات بیشتر بود و در سال 94 و 95 بیشتر بود و امسال هم رشد صادرات خیلی خوب خواهد بود ولی الان یک مقداری واردات بیشتر از صادرات است و در زمینه نفت و گاز و انرژی شرایط بهتر است.

    ** رشد در بخش مسکن و معدن
    روحانی گفت: در بخش کشاورزی و صنعت رشد داشتیم و تنها بخشی که در فصل های قبلی رشد نداشتیم، بخش مسکن بود که در 6 ماهه اول امسال رشد مثبت در مسکن و معدن رشد مثبت داریم که قبلا یک مقداری مشکل داشتیم و در زمینه سرمایه گذاری همیشه منفی بودیم.


    ** دولت فراجناحی از وعده های من بود
    روحانی افزود: سیاست داخلی که در دولت یازدهم دنبال کردیم و وعده ای که به مردم دادم این بود که رفتار من جناحی نباشد و فراجناحی باشد، آزادی در جامعه بیشتر باشد و فضای نقد بر جامعه ما حکم فرما باشد و مردم به راحتی بتوانند انتقاد کنند. انتقاد به معنای تخریب، تهمت و دروغ گفتن نیست، اما یک کار دولت می کند و یکی می خواهد بگوید راه بهتری وجود دارد.
    وی ادامه داد: شفافیت و اطلاع رسانی دو عامل مهمی است که ما می توانیم در زمینه فساد از آن استفاده کنیم و شرایط کشور را تغییر دهیم.
    رییس قوه مجریه گفت: البته فسادهای دیگر نیز در زمنیه قاچاق و مسایل دیگر وجود دارد که ما در همه زمینه ها تلاش می کنیم تا این فسادها کاهش پیدا کند و هماهنگی بین همه قوا در این زمینه ضروری است و ما این هماهنگی را با قوای دیگر انجام می دهیم.


    **افزایش جلسات روسای سه قوه در دولت دوازدهم
    وی درباره جلسات سران سه قوه که در دولت دوازدهم بیشتر شده است، نیز اظهار داشت در دولت یازدهم جلساتی نیز با روسای دو قوه دیگر داشتم، اما در دولت دوازهم در همین 100 روز یکی از تصمیمات ما بر این شد که این جلسات را بیشتر ادامه دهیم و به صورت منظم این جلسات جلسات ادامه پیدا کند. قرار بر این است تا دفاتر سه رییس قوه این مسایل را دنبال و برای اجرای مصوبات پیگیری کنند و ما دارای مصوبات مکتوب در پایان هر جلسه ای باشیم که در جلسات اخیر مصوبات داشتیم و آنها را مکتوب کردیم و برای اجرا پیگیری کردیم.
    روحانی گفت: درست است که قوا از هم مستقل هستند اما این قوا باید کاملا باهم کار و تعامل داشته باشند. تعامل و توازن قوا لازم است و وقتی ما جلسه سران قوا را برگزار می کنیم، بسیاری از مسایل که در بروکراسی زمان می برد و درباره همین موسسات غیرمجاز اخیر همین جلسات سران قوا باعث هماهنگی بیشتر و سریع تر شد تا مشکلات مردم سریع تر حل شود.
    وی افزود: ما در زمینه اقتصادی امنیت بیشتر به مردم دهیم و مشکلات مردم را بیشتر حل کنیم و نگذاریم به خاطر بهانه های کوچکی در بخش اقتصادی کار آفرینان ما دچار مشکل شوند و البته درباره مسایل سیاسی و منطقه ای و جهانی با هم گفت وگو بحث می کنیم و در شرایط فعلی نیاز به مشورت بیشتر داریم.
    رییس جمهوری خاطر نشان کرد: هدف ما این است که برنامه های خود را بتوانیم راحت تر پیش ببریم. به طور مثال در زمینه بودجه امسال، قبل از اینکه در دولت نهایی کنیم، بسیاری از مباحث اصلی آن را در جلسه روسای قوا بحث کردیم، چون بسیاری از موارد را سه قوه ربط دارد و بودجه را باید مجلس نهایی وتصویب کند و به ما برگرداند و در اجرا نیز باید قوه قضاییه کمک کند.
    وی گفت: هدف اصلی تسریع امور کشور، حل مشکلات و هماهنگی بیشتر بین قوا است و من این رابطه را نیز با نیروهای مسلح بیشتر کردم که درباره مسایل مختلف سیاسیو و اجتماعی و حتی اقتصادی ما کمک کند.


    **هیچ یک از وعده هایم را فراموش نکردم
    رئیس جمهوری در پاسخ به اینکه آیا وعده انتخاباتی بوده که در این 100 روزه برایش کاری نکرده باشید ، گفت: مقداری که من در ذهنم هست و اعلام کردم و مخصوصا در برنامه هایم اصولش در کتاب برنامه دولت دوازدهم آمده بود .
    روحانی افزود:آن موقع اعلام کردم که مبنای من برنامه هایی است که در این کتاب آمده و در اختیار مردم قرار گرفته است و غیر از آن برنامه های مکتوب البته وعده های شفاهی هم به مردم دادم . هیچ یک از وعده هایم را فراموش نکردم .
    وی ادامه داد: وعده های اساسی که به مردم دادم فراموش نکردم و وظیفه خودم می دانم که آنها را دنبال کنم و دنبال خواهم کرد و اینکه برخی فکر می کنند. مثلا در موقع انتخابات آمدیم برای اینکه رای مردم را جذب کنیم شعاری را به مردم گفتیم وعمل نکردیم و یا دنبال این نیستیم که عمل کنیم من همه شعارها را برای اجرا هم دنبال می کنم و هم در ضمن مصوبات دولت و لوایحی که به مجلس می دهیم و یا برنامه ریزی هایی که انجام می دهیم همه اینها را من دنبال کردم .
    رئیس دولت دوازدهم تصریح کرد: بخشی از این وعده ها را در 100 روز انجام دادیم و بخشی را تا پایان امسال و یا سال های بعد دنبال می کنیم.
    روحانی گفت: البته برخی از مسایل بوده که در اجتماعات انتخاباتی مردم مطرح کردند ویا خودم مطرح کردم که اجرای آنها نیازمند یک هماهنگی بیشتر بین همه ارکان حکومت است که دنبال کردم و دنبال می کنم وهم فضای بهتری حتی در زمینه هایی که مردم گاهی شعار می دادند امروز شاهد هستند البته هنوز تا آنچه مردم خواستند فاصله داریم وآن را دنبال خواهیم کرد .


    ** همکاری دولت با شهرداری بهتر شده است
    وی یادآور شد:در زمینه در بخش انرژی ،کشاورزی، در حمل نقل، مسکن و بافت های که ما طرح های بسیار خوبی در این 100روز طراحی کردیم. هم درتهران، هم شهرهای بزرگ و هم سراسر کشور سه چهار جلسه خودم گذاشتم و این را ادامه می دهم.
    روحانی اضافه کرد:همکاری خوبی با شهرداری تهران درباره بافت فرسوده تهران شروع کردیم بحمد الله هماهنگی دولت با شهرداری در دولت دوازدهم مقداری بهتر از قبل هست و ما می توانیم از این فضای برادری و هماهنگی استفاده بیشتری ببریم.
    رئیس جمهوری خاطر نشان کرد:در زمینه کشاروزی تحولات بسیار خوبی داشتیم در 100روزه هم گندم کشاورزان را خریداری کنیم هم توانستیم همه پول آنها را پرداخت کنیم . حدود یازده هزار و 600 میلیارد تومان گندم از مردم خریداری کرده ایم.
    وی با بیان اینکه برنامه های مختلفی در 100 روزه بوده که در بحث امشب ما فرصت نشد آنها را باز کنم اظهار کرد:از همه وزرا و معاونین می خواهم برنامه 100 روزه ای که انجام دادند و برنامه هایی که برای سال جاری تا پایان سال و برای چهار سال مد نظر هست برای مردم توضیح دهند.
    روحانی گفت:در تمام احکام وزرا در دولت دوازدهم یک پیوست حکم به انها ابلاغ کردم که هر وزیری بر مبنای آن فعالیت و به طور منظم گزارش دهند بنابراین وزرا می توانند برای مردم توضیح دهند و مردم آگاه باشند چه کاری در100 روز انجام شده و چه کاری برای آنیده مد نظر هست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی