عصر بازار

کمین کلاهبرداران برای هواداران فوتبال

عصر اعتبار- با وجود شایعاتی مبنی بر استقبال بالای ایرانی‌ها از بلیت فروشی جام‌جهانی، بلیت‌های بسیاری از این مسابقات باقی مانده است.

کمین کلاهبرداران برای هواداران فوتبال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از قانون، هزینه بالای سفر به روسیه و مشکلات اقتصادی مردم برای حضور در این کشورو تماشای جام‌جهانی، سبب اتفاقی شده که شاید هیچ‌کس تصور آن را نداشت. هرچند که فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت بلیت فروشی این رقابت‌ها را برعهده بگیرد و از طریق سایت رسمی اقدام به این کار کرد اما به نظر می‌رسد مردم هنوز نتوانسته‌اند با هزینه حدود 20 الی 30 میلیون تومانی برای حضور در این رقابت‌ها کنار بیایند و همین موضوع سبب شده تا آن‌ها رغبتی برای خرید بلیت دیدارهای تیم‌ملی کشورمان را نداشته باشند.

     تورهای مختلفی نیز از طریق آژانس‌های هواپیمایی تلاش فراوانی کردند تا با کم کردن هزینه‌ها، هیجان حضور در این رقابت‌ها را افزایش دهند اما استقبال کم هواداران در فاصله دو روز مانده تا پایان بلیت‌فروشی رقابت‌های جام‌جهانی همچنان آزاردهنده است.

    2600 بلیت ‌به‌فروش رفته است!

    پیش از این اعلام شده بود حدود 22 هزارنفر برای خرید بلیت جام‌جهانی ثبت نام کرده‌اند و حتی فدراسیون در خبری بیان کرد، در صورتی‌که استقبال مردم بیش از تعداد بلیت‌های در نظر گرفته شده برای ایران باشد، بین هواداران قرعه‌کشی خواهد کرد. اما با رونمایی از جزییات جدید پرونده بلیت‌فروشی مشخص شده شرایط به شکل عجیبی بحرانی‌تر از تصور است. علی خطیر، معاون دبیرکل فدراسیون فوتبال و مسئول کمیته بلیت فروشی جام جهانی در ایران با رد ثبت‌نام 22‌هزار نفر برای تهیه بلیت بازی‌های ایران گفته است: «تا یک‌شنبه شب، 2600 بلیت برای بازی‌های ایران به فروش رفته و مبالغ نیز واریز شده است. برخی‌ها دو بلیت و برخی‌ سه بلیت خریده‌اند و در مجموع نزدیک به 1100 نفر در سامانه بلیت فروشی ثبت نام کرده‌اند». او با بیان اینکه هواداران باید از فرصت لازم برای حمایت از تیم ملی استفاده کنند، گفت: «انتظارمان این بود که هواداران استقبال خوبی از بلیت‌فروشی داشته باشند. اگر تا روز پنج شنبه همه بلیت‌ها خریداری نشود، مابقی را به فیفا بازمی‌گردانیم. این فرصتی بود که بعد از رایزنی با فیفا کسب کرده بودیم». مسئول کمیته بلیت فروشی جام‌جهانی در ایران درباره کل سهمیه ایران از سه بازی دور گروهی، گفت: «5615 بلیت در اختیار ایران است که با توجه به وجود 70 بلیت در جایگاه درجه یک، برای متقاضیان این قسمت قرعه‌کشی می‌شود». خطیر درباره زمان باقی مانده تا پایان بلیت فروشی گفت: «روز پنج‌شنبه ساعت دو بعداز ظهر، فرصت بلیت فروشی تمام می‌شود و زمان زیادی باقی نمانده است». او در پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون فوتبال هزینه اقامت و حمل و نقل را نیز دریافت می‌کند، بیان کرد: «امور مربوط به اقامت و حمل و نقل بر عهده متقاضیان است. فدراسیون فوتبال برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه و افزایش قیمت‌ها، امور اقامت و حمل و نقل را به متقاضیان واگذار کرده تا خودشان این امور را انجام دهند. نمی‌خواستیم آژانس‌های هواپیمایی بلیت جام‌جهانی را نیز در قالب پکیج ارائه دهند و ارقام چند 10 میلیونی را دریافت کنند». سهمیه هواداران ایرانی در بازی با مراکش 2622 صندلی، در بازی با اسپانیا 1521 صندلی و در بازی با پرتغال 1476 صندلی است که اعداد بسیار کوچکی در برابر تعداد ثبت‌نام‌کنندگان به‌شمار می‌رود. البته هواداران ایرانی در صورت فراهم بودن شرایط، می‌توانند به صورت مستقیم از سایت فیفا برای خرید بلیت اقدام و از جایگاه‌هایی که برای همه هواداران در نظر گرفته شده، بلیت رزرو کنند.

    ماجرای جام‌جهانی برزیل

    جام‌جهانی، بزرگ‌ترین جشنواره فوتبالی است که هر چهارسال یک بار برگزار می‌شود و هواداران بی‌شماری آرزوی حضور در این رقابت‌ها را در سر می‌پرورانند. هواداران ایرانی نیز از این قاعده مستثنا نیستند و تلاش می‌کنند با تامین هزینه اقامت در روسیه، شرایط حضور در این مسابقات را فراهم کنند اما آمار و ارقام ارائه شده از سوی برخی آژانس‌های هواپیمایی سبب شده تا آن‌ها قید حضور در این رقابت‌ها را بزنند و از تلویزیون، بازی‌ها را تماشا کنند. با نزدیک شدن به این رقابت‌ها تب حضور در جام‌جهانی داغ‌تر می‌شود و بازارهای سیاه نیز برپا خواهد شد؛ بازارهایی که در آن بلیت‌ها به قیمت گزاف فروخته می‌شوند.

    برخی کلاهبرداران نیز با استفاده از فضای ایجاد شده، اقدام به فروش غیرقانونی بلیت جام‌جهانی خواهند کرد و به نظر می‌رسد راهی برای مقابله با آن‌ها وجود ندارد؛ به‌عنوان مثال در جام‌جهانی 2014 خبری منتشر شد که واکنش بسیاری از اهالی فوتبال جهان را درپی داشت. ریموند ولان، مدیر موسسه «Match Hospitality»که با فیفا در زمینه فروش بلیت همکاری داشت، به علت مدیریت شبکه غیرقانونی فروش بلیت بازی‌های جام جهانی 2014 برزیل در هتل «Copacabana Palace» واقع در سواحل ریو دو ژانیرو بازداشت شد. این شهروند بریتانیایی یک روز پس از آن ماجرا به قید وثیقه آزاد اما آزادی‌ مشروط در نهایت منجر به متواری شدن وی شد.

    پلیس برزیل همان روزها با اشاره به این موضوع که ریموند ولان به اتهام متواری شدن تحت تعقیب قانونی است، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: ریموند ولان انگلیسی از در پشتی هتل «Copacabana Palace» فرار کرده و به عنوان مجرم فراری تحت تعقیب است. بازرس باروک که مسئولیت آن پرونده را داشت، در این باره بیان کرده بود: با بازبینی فیلم‌های دوربین‌های مداربسته مشخص شد او در حالی از در پشتی هتل اقدام به فرار کرده که هتل تحت مراقبت نیروهای پلیس بود. ولان که به جرم فروش غیرقانونی بلیت مسابقات جام جهانی روز دوشنبه بازداشت شده بود، اتهامات وارده را رد کرد و یک روز بعد با قید وثیقه آزاد شد اما گذرنامه این شهروند انگلیسی ضبط شد تا پیش از تکمیل تحقیقات پلیس از کشور برزیل خارج نشود. رسانه‌های محلی پیش از این گزارش داده بودند از اتاق هتلی که ولان 64 ساله در آن اسکان داشته، حدود 100 بلیت بازی‌های جام جهانی کشف شده است. فابیو باروک پیش از این تاکید کرده بود: ولان به توزیع و فروش غیرقانونی بلیت‌ بازی‌های جام‌جهانی 2014 متهم شده‌است، در نهایت نیز اتهام او ثابت و وی به چهار سال حبس محکوم شد.

    زمزمه‌های فروش بلیت

    در ایران نیز زمزمه‌هایی درباره فروش بلیت در سایت‌های اینترنتی از جمله دیوار شنیده می‌شود هرچند که هنوز این اتفاق به صورت رسمی رخ نداده اما به نظر می‌رسد با پایان زمان بلیت‌فروشی، فروش غیرقانونی بلیت‌های جام‌جهانی رونق گیرد. برخی کاربران فضای مجازی به همین دلیل از مسئولان خواسته‌اند تا زمان فروش بلیت‌ها را تمدید کنند اما فیفا این اجازه را به فدراسیون فوتبال ایران نداده و همین موضوع سبب شده تا کلاهبرداران در انتظار پنج‌شنبه‌ باشند. روزهای عجیبی در راه است، منتظر باشید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو