عصر بازار

مدیر عامل بانک توسعه صادرات خبرداد:

برقراری رابطه با ۱۳۲ کارگزاری

حمایت از طرح های دانش بنیان در دستور کار

عصر اعتبار- مدیر عامل بانک توسعه صادرات از مذاکره برای قرارداد ریفاینانس با اگزیم بانک مجارستان خبر داد و گفت: دوازده روابط کارگزاری در آفریقا به تازگی به فهرست کارگزاران اضافه شده است، این در حالی است که متناسب بارنیاز مشتریان نیز با برخی کشورها رابطه کارگزاری برقرار خواهیم کرد.

برقراری رابطه با ۱۳۲ کارگزاری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصر اعتبار»، علی صالح‌آبادی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسب دهه فجر برگزار شد،گفت: این بانک در صدد برقراری روابط کارگزاری خارجی، کشورهای مهم طرف تجاری با ایران است و امسال کشورهای هدف صادراتی بانک توسعه صادرات مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفتند.
    مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به برقراری روابط کارگزاری با 132 کشور، گفت: 38 حساب فعال در بانک‌های کشورهای مختلف داریم و کشورهای که روابط اقتصادی داریم در اولویت هستند.
    وی ادامه داد: در حال حاضر با ١٣٢ کارگزاری که ٤٧ کارگزاری در کشورهای آسیایی و ٧١ کارگزاری در کشورهای اروپایی و ١٢ کارگزاری در آفریقا و ٢ کارگزاری در آمریکای جنوبی هستند که در ارتباط هستیم .
    صالح آبادی با اشاره به مبادلات فاینانس و خطوط اعتباری با کره جنوبی، چین به میزان ده میلیارد دلار و اتریش یک میلیارد یورو افزود: اخیرا با روسیه نیز قرارداد فاینانس بدون سقف به امضا رسیده و متناسب با پروژه های تعریف شده، فاینانس اختصاص می یابد و این اتفاق بسیار خوبی است.
    مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: در قرارداد روسیه، ریسک هر بانک را ارزیابی کرده و فاینانس بدون ضمانت نامه دولتی اختصاص می یابد و البته خطوط ری فاینانس صد میلیون دلاری با کره، ٢٥ میلیون دلار با فرانسه، ٢٥ میلیون دلار با ترکیه برقرار شده است.
    وی در ادامه  از مذاکره برای قرارداد ریفاینانس با اگزیم بانک مجارستان خبر داد و افزود: که ظرف دو ماه آینده امضا می شود و البته با EIH نیز خطوط ری فاینانس را مبادله خواهیم کرد.
    صالح آبادی تصریح کرد: تلاش هایی برای تبدیل بانک ایران ونزوئلا به ایران آمریکای جنوبی در حال انجام است.
    وی با بیان اینکه تسهیلات صندوق توسعه ملی با کمک منابع بانک توسعه صادرات، منبع تامین مالی خوبی است، گفت تاکنون صندوق توسعه ملی در سال جاری هزار میلیارد تومان به بانک داده است و در حوزه ارزی نیز ٥۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.
    مدیرعامل بانک توسعه صادرات از اختصاص صد میلیارد تومان به صورت هفت ساله برای طرح های صادراتی خبر داد و گفت: این کار جدیدی است که باب آن در صندوق توسعه ملی باز شده است و امیدواریم منجر به رشد سپرده گذاری ریالی شود.
    وی با بیان اینکه حمایت از طرح های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است، گفت: امسال ٢٤٣ میلیارد ریال به این بخش تسهیلات دادیم و البته شعبه خاصی را برای این کار تعیین کرده ایم؛ در عین حال ١۰۰ درصد صادرکنندگان ممتاز کشور مشتری بانک توسعه صادرات هستند و البته مشتریانی که صادرکننده بوده ولی چک برگشتی یا معوقه بانکی دارند، نمی توانتد از ما خدمات بگیرند، البته در روز ملی صادرات نیز بسته حمایتی داده شده است و سطح اختیار مدیران شعب برای تخصیص تسهیلات بالا برده شده و وثایق را سهل تر کرده ایم.
    صالح آبادی  خاطرنشان کرد: اعتبارسنجی مشتریان در کنار وثایق بانکی از جمله موارد مدنظر ما است و از همه مهمتر اعتبار مشتری است که در بانک مشتری را بر اساس مواردی از جمله صورتهای مالی و سوابق نزد سیستم بانکیرتبه بندی می کنیم.
    وی از رتبه بندی هفتصد صادرکننده در سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: به هیچ وجه از منابع بانک مرکزی به نحوی  استفاده نمی کنیم که وضعیت ما را قرمز کند و حتی یک روز نزد بانک مرکزی قرمز نشده و همواره وضع حسابها مثبت بوده است؛ ضمن اینکه از منابع سایر بانکها نیز استفاده نکردیم.
    مدیرعامل بانک توسعه صادرات یکی از الزامات نظام بانکی را فروش اموال و دارایی های مازاد بانکی دانست و خاطرنشان کرد: شرکتهای ابزاری بانکها فقط باید باقی بمانند و مابقی باید واگذار شوند. امروز ما در بورس حدود صد میلیون تومان سهام شرکتی را داریم که نماد آن بسته است، اما غیر از آن هر اموالی بوده، واگذار شده است.
    مدیر عامل بانک توسعه صادرات در ادامه دستاوردهای این بانک را تشریح کرد و گفت: مانده تسهیلات بانک توسعه صادرات در پایان دی ماه 96 معادل 21 هزار و 691 میلیارد تومان بوده که 17 درصد آن معادل 3 هزار و 686 میلیارد تومان تسهیلات ریالی و 83 درصد معادل 4.9 میلیارد دلار تسهیلات ارزی بوده است.
    وی افزود: از مجموع مانده تسهیلات 8100 میلیارد تومان معادل 40 درصد سرمایه در گردش و بیش از 12 هزار میلیارد تومان معادل 60 درصد در بخش طرح‌ها و پروژه‌ها است.
    صالح‌آبادی با اشاره به تسهیلات پرداختی بانک توسعه صادرات، تصریح کرد: 5800 میلیارد تومان تسهیلات در 10 ماهه امسال پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 52 درصد رشد داشته است که 75 درصد در بخش سرمایه در گردش و 25 درصد در بخش طرح‌ها بوده است.
    وی با بیان اینکه، سپرده‌های ریالی بانک 2904 میلیارد تومان بوده که 72 درصد رشد داشته است، گفت: مانده سپرده ارزی 2.3 میلیارد دلار بوده که 58 درصد رشد داشته است.
    صالح‌آبادی با بیان اینکه، مجموعه ال‌سی‌های ارزی 900 میلیون دلار بوده که 10 درصد افزایش داشته است، گفت: ال‌سی‌های ریالی 304 میلیارد تومان بوده که 45 درصد رشد داشته است.
    وی با بیان اینکه، مبلغ حواله‌جات ارزی با رشد قابل ملاحظه 80 درصدی به 5 میلیارد و 57 میلیون دلار رسیده است، گفت: تعداد حواله‌های ارزی 6939 فقره بوده که 83 درصد رشد داشته است.
    صالح‌آبادی مبلغ ضمانتنامه‌ ریالی بانک توسعه صادرات را 241 میلیارد تومان با رشد 24 درصدی عنوان کرد و افزود: 32 میلیون دلار ضمانتنامه‌ ارزی صادر شده که 40 درصد رشد داشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی