عصر بازار

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

ابزار مشتقه برای توازن در بازار ارز

عصر اعتبار- کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار مشتقه ارز می‌تواند ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز را مدیریت کند.

ابزار مشتقه برای توازن در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی موسوی کارشناس بازار سرمایه   اظهار کرد: بازار مشتقه ارز می‌تواند ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز را مدیریت کند،اما این بازار نتوانسته بصورت سازمان یافته ای در بازار پول شکل بگیرد.

    وی ادامه داد: در تمام دنیا تمام مبادلات ارزی از طریق مبادلات الکترونیکی صورت می‌گیرد، اما در کشور ما هنوز این مبادلات بصورت سنتی انجام می‌شود.

    موسوی با بیان اینکه نبود بازار مشتقه ارزی در بازار سرمایه حس می‌شود، تصریح کرد: نیاز است بانک مرکزی و دولت برای رونق این بازار تلاش جدی داشته باشند.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، ایجاد بازار مشتقه ارزی می‌تواند بسیاری از مشکلات ارزی را به حداقل برساند.

    وی  در خاتمه یادآور شد: کارگزاران فعال در بورس کالا باید در زمینه ایجاد اوراق مبتنی بر کالای پایه، همکاری لازم را با بورس کالا برای ایجاد ابزاهای نوین  انجام داده تا بورس از بازار فیزیکی به سمت ایجاد بازار مبتنی بر پایه کالا، سوق پیدا کند.

    نقش بانک مرکزی در بازار مشتقات ارزی
    علی رحمانی کارشناس بازار سرمایه  با بیان اینکه در بازار ارز به ابزار‌ها و نهاد‌های جدید مجهز نشده ایم، اظهار کرد: درسال 86 به سازمان بورس پیشنهاد شده بود که صندوق سپرده گذاری ارزی ایجاد شود، اما متاسفانه در این حوزه کم کاری صورت گرفته و تاکنون  این صندوق راه اندازی نشده است.

    وی با بیان اینکه بانک‌های مرکزی و بانک‌های تجاری، از جمله اصلی‌ترین ذی‌نفعان حاضر در بازار مشتقات ارزی محسوب می‌شوند، گفت: بانک‌های مرکزی در اکثر کشورها بر اساس قانون، به عنوان بازارساز و بازیگر عمده در بازار ارز حضور دارند، بنابراین تلاش می‌کنند تا با حضور فعال در بازار مشتقات ارزی، در مسیر هدایت نرخ ارز به سمت اهداف تعیین شده حرکت کرده و با این کار از ایجاد نوسانات ناگهانی در بازار ارز جلوگیری کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی