عصر بازار

۱۰ حقیقت در مورد بیمه‌های‌ دریایی که باید آن‌ها را بدانید

عصر اعتبار- بیمه‌نامه‌های دریایی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین انواع بیمه شمرده می‌شوند و حتی به‌عنوان اساس و پایه تمام بیمه‌نامه‌های کنونی شناخته می‌شوند.

۱۰ حقیقت در مورد بیمه‌های‌ دریایی که باید آن‌ها را بدانید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، همچنین این بیمه‌نامه‌‌ها فرآیند تحویل بسیار پیچیده‌ای دارند و اکثر آن‌ها بیمه‌نامه‌هایی باز هستند که می‌توان آن‌ها را بر اساس نیازهای بیمه شونده تغییر داد.

    این بیمه‌نامه‌ها اصولاً برای محافظت در برابر خطراتی همچون از دست دادن یا صدمه به کالاها در طی حمل‌ونقل از جاده‌ای، راه‌آهن، هوایی و یا دریایی به کار می‌روند؛ که این شامل پوششی جداگانه برای از دست رفتن یا آسیب رسیدن به محموله، کشتی، باربری و حمل‌ونقل داخلی نیز هست.

    در ادامه به 10 واقعیت در مورد بیمه‌های دریایی که باید از آن‌ها آگاهی داشته باشید، اشاره می‌شود:

    1.  امروزه حمل‌ونقل کالا در سراسر جهان امن‌تر از همیشه است 

    در زمان‌های گذشته حمل‌ونقل کالا با وسایل حمل‌ونقل کمی که در اختیار بود، کمی سخت به نظر می‌رسید. اما در حال حاضر، با پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ی تجارت حمل‌و‌نقل و کشف مسیرهای جدید دریایی، همه‌چیز ساده‌شده است؛ انتقال مواد خام کنار گذاشته‌شده و کالا در داخل و خارج از کشور با امنیت کامل منتقل می‌شود؛ بااین‌حال، حوادث و خطرات پیش‌بینی‌نشده همچنان رخ می‌دهند و گاه‌گاه باعث خسارت‌های بزرگ می‌شوند. از دیگر عوامل خطر می‌توان به دزدی‌های دریایی که این روزها افزایش‌یافته‌اند نیز اشاره کرد.
    بر اساس مطالعات Swiss Re، در سال 2015 میلادی مجموعاً 31 فاجعه دریایی به ارزش 1679 میلیون دلار رخ داد.

    2.  پوشش جهانی

    برخی از شرکت‌های بیمه، بیمه‌نامه‌های دریایی‌شان را به‌صورت جهانی برای پوشش تمام خطرات دریایی، ارائه می‌دهند. این بیمه‌نامه‌ها درواقع برای شرکت‌ها و کارخانه‌های چندملیتی طراحی‌شده‌اند. برای مثال فرض کنید شما iPhone تولید می‌کنید و شرکت‌هایتان در خاک‌ ملیت‌های مختلفی قرار دارند؛ بنابراین، شما به بیمه‌نامه‌ای جهانی برای محصولاتتان نیاز دارید.

    3.  بیمه‌نامه دریایی برای حمل‌ونقل هر نوع کالا:

    خط‌مشی بیمه‌نامه‌ها‌ی دریایی برای انواع کالا قابل‌اجرا می‌باشند، برای مثال:

    1.  بسته‌بندی‌شده: محموله‌های بسته‌بندی‌شده شامل انبارداری (جعبه‌ یا صندوق)، عمده‌فروشی (اتومبیل و کامیون) و محموله‌‌های یکپارچه (بسته‌بندی‌شده در ظروف)
    2.  بسته‌بندی نشده یا فله: محموله‌های فله شامل مایعات و گازها (نفت، بنزین، گاز طبیعی LNG، مواد شیمیایی مایع، آب‌میوه و شراب در تانکرها) و مخزن محموله‌های خشک (زغال‌سنگ، گندم، سنگ‌آهن، بوکسید و سیمان)



    4.  حمل‌ونقل دریایی نیز برای کشتی حمل‌ونقل در دسترس است

    بیمه‌نامه‌های دریایی برای کشتی‌های باربری در قالب بیمه Marine Hull در دسترس است. هدف از این نوع بیمه آن است که حفاظت از کشتی، ماشین‌آلات و تجهیزات به حداکثر میزان ممکن خود برسد؛ این بیمه همچنین برای انواع وسیله حمل‌ونقل دریایی، کاربرد دارد. بنابراین، با بزرگ‌تر شدن کشتی‌ها و وسایل حمل‌ونقل آبی، بیمه‌نامه‌های دریایی نیز معنای وسیع‌تری پیدا می‌کنند.

    5.  کالاهای خود را در سفر‌های حمل‌ونقلی چندگانه بیمه کنید

    بیمه‌نامه‌های دریایی در قالب ساختارهای مختلفی در دسترس هستند و شما می‌توانید بر اساس میزان نیازتان یکی از این ساختارها را انتخاب کنید. ازجمله‌ی این ساختار‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: Annual Turn over Policy (ATOP)، Specific Voyage، Open Policy و Annual Policy

    6.  بیمه‌نامه‌های دریایی هزینه‌های مربوط به ذخیره‌سازی اضطراری را پوشش می‌دهند

    ذخیره‌سازی اضطراری ممکن است در موارد اورژانسی مانند شرایط آب‌وهوایی بسیار خطرناک، آشوب‌ و یا برخی فاجعه‌های طبیعی که مانع رسیدن کالا به مقصد می‌شوند، موردنیاز باشد؛ که در این شرایط تمام هزینه‌های انجام‌شده طبق تعرفه‌ی بیمه‌نامه، توسط بیمه پرداخت می‌شود.

    7.  پوشش بیمه در برابر اتفاقات احتمالی در بندر

    تخلیه کالا اغلب به علت سقوط یک محموله از پل به بندر، واژگونی کامیون کالاها و یا هرگونه تصادف، چندان هم بی‌خطر نیست. به همین دلیل بیمه‌نامه‌های دریایی بندهای مخصوصی را به تعرفه بازگردانی مبلغ در چنین مواقعی، اختصاص می‌دهند.؛ همچنین در برخی از آن‌ها سود ناشی از تحویل با تأخیر کالا نیز لحاظ می‌شود.

    8.  همچنین می‌توانند توسط سرمایه‌گذاران کالا در حمل‌ونقل، خریداری شوند

    سرمایه‌گذاران ممکن است شامل بانک‌ها و یا مؤسسات مالی باشند که کل مخارج محموله مذکور را درازای بهره، پرداخت می‌کنند. اما اگر این محموله براثر اتفاقات پیش‌بینی‌نشده یا اشتباهات غیر‌منتظره از بین برود یا خراب بشود، سرمایه‌گذاران در معرض زیان‌های عظیم و گاها جبران‌ناپذیری قرار می‌گیرند.

    9.  می‌توانند به‌صورت آنلاین خرید و یا مدیریت بشوند

    امروزه بیشتر بیمه‌گذاران، خدمات بیمه‌ای خود را آنلاین ارائه می‌دهند که این امر موجب صرفه‌جویی در زمان و مصرف کمتر کاغذ می‌شود. همچنین این موضوع می‌تواند عاملی برای مقایسه‌ی بیمه‌نامه‌های ارائه‌شده توسط بیمه‌های مختلف باشد؛ چراکه همیشه استفاده از خدمات به‌صورت آنلاین بهترین انتخاب برای کسب‌وکارهای تجاری است.


    10. شرکت‌های حمل‌ونقل در قبال آسیب‌دیدگی کالاها مسئول نیستند

    در اغلب موارد، شرکت‌های حمل‌کننده نمی‌دانند چه نوع کالایی را حمل می‌کنند. بنابراین، اگر آن‌ها را مسئول هرگونه آسیب به کالا بدانید، شرکت به‌طور قانونی از زیر بار این مسئولیت شانه خالی می‌کند؛ و حتی اگر شرکت، خود مسئول بخشی از زیان ایجادشده باشد، بیمه هیچ هزینه‌ای را پوشش نمی‌دهد.

    بنابراین خط‌مشی بیمه‌نامه‌های دریایی در قراردادهای دریایی و معاملات، با توجه به میزان پوشش و ساختارهای موجود، جایگاهی حیاتی دارد. علی‌رغم این‌که، حمل‌ونقل دریایی از همیشه امن‌تر شده است، اما ضرر و زیان ناشی از اتفاقات گوناگون، بیشتر شده است. به‌علاوه، بیمه‌نامه‌‌های دریایی سند‌هایی هستند که نیاز به پردازش خاصی ندارند، به همین خاطر کارگزاران بیمه‌های دریایی مانند SecureNow، از پروتکل‌های ایمنی مناسبی استفاده می‌کنند تا سطح حفاظت را تا بالاترین حد ممکن نگه‌دارند. درنهایت، نگرانی‌های حقوقی معمول عبارت‌اند از: پردازش سریع، نرخ نامه‌های انعطاف‌پذیر و پشتیبانی همه‌جانبه.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی