عصر بازار

بانک جهانی و توسعه اسلامی بر تامین مالی اسلامی تاکید کردند

عصر اعتبار- بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی در یک گزارش مشترک بر تامین مالی اسلامی برای دستیابی به اهداف بانکداری تاکید کردند.

بانک جهانی و توسعه اسلامی بر تامین مالی اسلامی تاکید کردند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، این دو نهاد بین المللی پنج شنبه گذشته در یک گزارش مشترک خواستار افزایش استفاده از سرمایه گذاری های بلندمدت در چهارچوب تامین مالی اسلامی و ارایه خدمات بانکداری اسلامی در طیف وسیعی از موسسات خدمات مالی شدند.
    در این گزارش مشترک که هفته گذشته منتشر شد، بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی با هدف سرمایه گذاری بر اساس تقسیم ریسک و ویژگی های تامین مالی اسلامی در حمایت از دارایی، مجموعه ای از توصیه ها را اعلام کردند.
    به گزارش رویترز، برخی از این توصیه ها بازتاب درخواست های پیشین این دو نهاد در زمینه مقررات تسهیل کننده تامین مالی منطبق با شریعت و بهبود بازارهای ثانوی برای بدهی اسلامی بود.
    این گزارش، همچنین بانک های اسلامی که تامین مالی اسلامی را تحت کنترل خود دارند اما از تامین مالی پروژه ها با دوره بازپرداخت وام طولانی تر سر باز می زنند را سرزنش کرد.
    بر اساس این گزارش، بزرگ ترین چالش در دست یابی به ظرفیت بالقوه تامین مالی اسلامی در سرمایه گذاری های بلندمدت در حوزه زیربخش بانکداری اسلامی است.
    بنا به این گزارش، بخش زیادی از دارایی های صنعت تامین مالی اسلامی -که برخی آن را تا 80 درصد برآورد می کنند- در اختیار بانک های اسلامی است و اوراق قرضه اسلامی، بیمه ها و سرمایه گذاری های مشترک سهم کمتری از این دارایی دارند.
    محصولات بانکداری اسلامی اغلب در چهارچوب مقرراتی مانند بانک های معمولی توسعه پیدا می کند و شامل ابزارهای منطبق با شریعتی هستند که به لحاظ اقتصادی شبیه ابزارهای نظیرشان در بانکداری ربوی هستند.
    این امر منجر به اختصاص بیش از اندازه پس اندازها به ابزارهای مالی کوتاه و میان مدت می شود که به جای تقسیم ریسک بر انتقال ریسک تکیه دارند.
    این دو نهاد بین المللی توصیه کرده اند که سیاستگذاران برای مقابله با این امر به توسعه بانک های سرمایه گذاری در بخش تامین مالی اسلامی و موسسات مالی غیراسلامی که از تامین مالی مبتنی بر سهام استفاده می کنند (مانند شرکت های لیزینگ، شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر و شرکت های سرمایه گذاری جمعی یا تعاونی ها) بپردازند.
    این گزارش که پیشرفت های صنعت بانکداری اسلامی در یک دهه گذشته را در 12 کشور بررسی کرده است، نیاز به محرک های مالیاتی و برنامه های بیمه اسلامی برای کمک به تمدید سررسید اوراق قرضه را نیز مورد تاکید قرار داد.
    این گزارش می افزاید، استفاده از ابزارهای تامین مالی اسلامی در صنعت خدمات مالی می تواند این صنعت را در منابع مالی جدیدی سهیم کند که ابزارهای اسلامی مانند وقف ایجاد می کنند.
     

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی